Loading

Blog

blog image

Zo krijg je meer mond-tot-mondreclame via Social media en geef je je business een flinke boost

13 November, 2016 - 19:48

Wist jij dat circa 90% van alle consumenten aanbevelingen meer vertrouwen dan alle andere vormen van advertenties? Wanneer een vriend, vriendin of goede kennis je een product of dienst aanraadt, zul je eerder dit product bestellen dan wanneer je een advertentie voorbij ziet komen. Dit principe kun je toepassen om jouw email lijst te vergroten, meer bezoekers/potentiële klanten naar je site te trekken en je omzet te verhogen. Kortom, om je business flink te boosten. 

Mond-tot-mondreclame

Bezoekers die op jouw website of bij jou in de sportschool terechtkomen via iemand die zij kennen, worden ’referrals’ genoemd. Simpel gezegd is het iemand die op aanraden van iemand anders naar jou toe komt, zogezegd mond-tot-mondreclame. Deze mensen zijn zeer waardevol voor jouw business, omdat de kans dat zij bij jou iets kopen vele malen groter is dan wanneer iemand via een andere sales manier bij jou terecht komt, zoals via Google adds. Deze referrals converteren vele malen hoger, dat betekent dat ze sneller doen wat jij wil dat ze doen, bijvoorbeeld een aankoop. Daarnaast zijn deze referrals gratis. Het is dus zeer aantrekkelijk voor (online) personal trainers en fitness ondernemers om gebruik te maken van dit referral principe. Om jou hierin op weg te helpen leggen wij in dit artikel uit hoe je door middel van UpViral Social Media campagnes meer referrals kunt krijgen, waardoor je je business een flinke boost geeft. 

Meer bereik door een referral systeem 

Je kunt een online referral systeem inrichten in je business door een daarvoor geschikt programma te gebruiken, bijvoorbeeld UpViral. Via dit programma kun je een campagne opzetten waar je heel veel mensen mee bereikt zonder echt te adverteren. Door UpViral te gebruiken, de naam zegt het al, kun je een viraal effect creëren doordat mensen jouw boodschap/diensten/content/website gaan delen via Social Media, in ruil voor een beloning (iets van waarde wat jij ze aanbiedt. ) Het zijn eigenlijk ’give away’ campagnes die je opzet; mensen worden namelijk beloond met een waardevolle give away als ze hun vrienden uitnodigen of jouw bericht delen via Social Media. 

Hoe werkt dit precies? 

Simpel gezegd komt het er op neer dat je mensen toegang geeft tot iets waardevols (bijvoorbeeld een exclusief E-book) in ruil voor het tonen van gedrag waarmee jouw business gepromoot wordt. Je vraagt bijvoorbeeld de bezoekers om een bericht, E-book, website, of iets anders (wat jij wil promoten) te delen via hun Social Media netwerk en geeft hen daarna toegang tot jouw waardevolle content. Als mensen toegang proberen te krijgen, komt eerst een pop up scherm op met een deeloptie en een vooraf ingevoerde boodschap. Pas als men dit deelt, krijgen ze toegang tot de content. Een andere optie is dat men pas toegang krijgt tot de content als ze een aantal vrienden (via email) attenderen op de content die jij wil promoten, door bijvoorbeeld hun email adressen in te vullen.

Door een referral systeem in te zetten creëer je een olievlek effect. Als het netwerk van jouw klanten en het netwerk van dat netwerk jouw bericht online delen via de viral campagne, bereik je ontzettend veel mensen. Hiermee krijg je nieuwe mensen op je email lijst en trek je bezoekers naar je website die je normaal gesproken niet zo snel zou bereiken. 

De voordelen van een UpViral referral campagne

  • Je bereikt een ontzettend groot publiek zonder afhankelijk te zijn van grote en dure advertentie partijen zoals Google Adds. Het is een promotie manier die zich als een olievlek uitbreidt, wat je uiteindelijk nieuwe email subscribers en leads geeft. Dit is de basis is om je business te laten groeien. 

  • Mensen houden van gemak: door een UpViral campagne in te zetten maak je het voor mensen makkelijk om jouw product/dienst/boodschap te delen. Doordat het makkelijk is en ze er iets voor terugkrijgen (een beloning), zullen ze actiever en sneller promoten via Social Media. Ook voor jou is het makkelijk: je kunt een UpViral campagne makkelijk implementeren in je huidige (Wordpress) website, landingspagina of email lijst die jij al gebruikt.

  • Door een UpViral campagne in te zetten wordt jouw Social Media populariteit verhoogd. Dit is gunstig, want Google wordt namelijk steeds ’Socialer’. Hoe meer jouw content wordt gedeeld via Social Media, des te hoger en beter je gaat scoren in Google. (Zonder Google adds toe te hoeven passen!)

  • Je netwerk (van je netwerk) heeft niet zo snel door dat UpViral campagnes commerciële Social Shares zijn, omdat het gedeeld wordt door iemand uit hun netwerk en de boodschap vaak veel persoonlijker is dan een advertentie. Hierdoor is een UpViral campagne veel effectiever dan een betaalde advertentie en de click- en openratio veel hoger dan bij een normale campagne. 

Hoe richt je effectief een UpViral campagne in?

Hoe doe je dat eigenlijk? Hoe richt je een goede UpViral Social Media campagne in? Allereerst geldt; investeer eenmalig in het uitzoeken van het UpViral programma, richt de campagnes goed in en het werkt een lange tijd voor je om extra omzet toe te voegen aan je business. Op deze website kun je meer leren over de werking van het programma. Als je de onderstaande tips meeneemt in het opzetten van jouw UpViral campagne, zul je je bereikt zeker verhogen. 

  1. Creëer allereerst waardevolle content die jij weg kunt geven als give away en die mensen willen hebben. Geef bij voorkeur de 'sociale betalers' iets wat ze normaliter niet gratis kunnen krijgen, iets exclusiefs. Een aantal voorbeelden: een E-book of filmpje met trainingsschema’s, toegang tot een webinar, een korting op een dienst of product, gratis verzending, exclusieve content zoals een exclusieve video of blogpost etc. Of het nu 10 of 100 pagina’s is maakt niet zoveel uit, als het maar waarde toevoegt voor jouw bezoekers. Mensen krijgen pas toegang tot deze content als ze jouw boodschap/bedrijf/dienst promoten.

  2. Deel op de pagina waar jij de content aanbiedt puntsgewijs de voordelen die de klant krijgt als ze de give away content downloaden. Voeg ook altijd een call to action toe waarin je de bezoekers aangeeft wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld 'Deel het onderstaande bericht via jouw social media en krijg direct toegang tot dit nieuwe E-book. Hierin leer hoe je …. ' (Noem hier alle voordelen die de klant ontvangt). Hierdoor maak je dat wat jij aanbiedt waardevoller voor je klant.

  3. Maak het bericht dat de klanten moeten delen voordat ze toegang krijgen tot jouw give away content altijd persoonlijk. Je kunt vooraf zelf het stukje tekst invoeren dat de mensen moeten delen. Zorg dat dit overkomt alsof de persoon die het deelt het zelf geschreven heeft, maak het dus niet te standaard of te commercieel. Commerciële teksten schrikken af, persoonlijke teksten werken vaak beter. Vergeet uiteraard niet om altijd de link te plaatsen naar de pagina of content naar waar jij wil dat de mensen toe gaan. 

  4. Varieer in diverse soorten UpViral campagnes. Je kunt een UpViral campagne groot inzetten, klein inzetten en variëren met de give away content die je aanbiedt. Wees hierin creatief. Wacht niet tot mensen het gaan delen, maar start zelf als eerste met het delen van de viral campagne. 

  5. Meten is weten; houd het resultaat bij. Als je varieert in je campagnes moet je goed bijhouden wat wel en niet werkt. Je kunt in het UpViral programma precies zien hoeveel mensen jouw give away content gedownload hebben en hoeveel mensen je via de campagne bereikt hebt. Ook kun je zien hoeveel mensen jouw website bezocht hebben via de viral campagne. Kortom, je kunt precies zien hoe succesvol jouw campagne was. Door dit per campagne bij te houden, kun je testen met diverse soorten UpViral campagnes en uiteindelijk de campganes die voor jouw doelgroep het beste werkt vaker toepassen. 

Wil je meer leren over UpViral campagnes? Bekijk dan dit filmpje. Je kunt het programma van UpViral ook 30 dagen gratis testen en hun diverse UpViral programma’s ontdekken via deze website.

 

Lees ook:

De vijf basis fitnessupplementen >>

Waarom "eigen lichaamsgewicht" oefeningen? >>

Afvallen, wat is nou het geheim? >>

reactie plaatsen

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten