Loading

Blog

blog image

Meer omzet als sportschool: 12 tips om je omzet door het dak te krijgen

24 April, 2020 - 11:30

Er zijn veel manieren om meer omzet als sportschool te krijgen, maar hoe pak je dat aan? Het is lastig om overzichtelijk te krijgen wat je precies moet doen met je website, blogs, video’s en marketing. In deze blog vind je 12 duidelijke tips, waarmee je direct aan de slag kan.

3 Tips om makkelijker gevonden te worden in Google

1. Trek de juiste bezoekers aan

Je website is het portaal, waardoor bezoekers binnen komen en je bedrijf leren kennen. Hoe mooi en informatief je website ook is, als mensen je website niet bezoeken, heb je daar niets aan. Hoe trek je mensen aan, en nog belangrijker, hoe trek je de juiste bezoekers aan?

Mensen kunnen je website alleen vinden als je hoger komt te staan in Google. Je kunt dit bevorderen door advertenties te plaatsen, berichten op social media te zetten en partnerships aan te gaan.

Intrinsieke motivatie

Belangrijk bij het vinden van klanten, is dat ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Je kunt namelijk reclame en aanbiedingen sturen, maar het is inmiddels duidelijk dat dat mensen vaak irriteert.

Iemand die jou via een eigen zoekopdracht vindt, was al op zoek en komt enthousiast op jouw website. Als je die persoon kunt vasthouden, heb je een gemotiveerde bezoeker.

Gratis E-book: Als personal trainer Hoger in Google komen en grote hoeveelheden gratis bezoekers naar je website krijgen?
Met het E-book winnen in google leer jij hoe je gratis bezoekers naar je website kunt krijgen



Klik hier voor meer info over Winnen in Google >>

Koopgerichte bezoekers

Ook is het van belang om die mensen aan te trekken die bereid zijn iets aan te schaffen. Iemand die zoekt naar iets dat jij aanbiedt, bijvoorbeeld “goed leren hardlopen”, wil misschien geen personal trainer in de arm nemen, maar gewoon tips krijgen om zelf beter te leren hardlopen.

Zorg dus dat je gericht adverteert, in plaats van algemene zoektermen te gebruiken. Als personal trainer kun je beter gevonden worden op “hardlopen met personal trainer”, dan alleen op hardlopen. Hoe gerichter je zoekterm, hoe groter de kans dat mensen, die echt geïnteresseerd zijn je zullen vinden.

2. Tips om gevonden te worden in Google

Bedrijven die hoog scoren in Google, worden (met recht) gezien als bedrijven die een autoriteit zijn op het gebied waar ze actief zijn en als marktleiders. Websites scoren hoog als ze voldoen aan de volgende punten:

Ze zijn:

  • Relevant

  • Populair

  • Uniek

  • Actueel

  • Van hoge kwaliteit

Zorg er dus voor dat ook jouw site op deze punten scoort. Een aantal manieren om dat te doen zijn:

Let op de plaatsing van keywords

Het gebruik van keywords is belangrijk om goed gevonden te kunnen worden. Ook de plaatsing (waar zet je een keyword) heeft invloed. Wil je goed scoren met SEO, houd dan rekening met het feit dat hoe verder aan het begin van een zin een keyword staat, hoe beter Google het zal beoordelen.

Gevarieerde content

Google houdt van afwisselende content. Dus zorg naast blogs, ook voor plaatjes die de aandacht trekken, interessante video’s, een PDF met extra informatie en leuke polls. Geef mensen ook de mogelijkheid te reageren op je content.

Gebruik interne en externe links

Zet je een link in een artikel of blog, dan maak je een verbinding naar een eigen tekst of een andere website. Op die manier zeg je Google in feite dat die andere bron van informatie ook de moeite waard is. Op die manier verspreid je dus “waarde”.

3. Maak een Content Kanon

Naast blogs, artikelen en je webpagina’s, zou je ook de tijd moeten nemen om te bouwen aan een Content Kanon. Dat is een ander woord voor kennisbank, een database met voor jouw lezers interessante informatie.

Een blog is een leuke manier om snel aan oppervlakkige informatie te komen. Maar wil een bezoeker meer weten over een specifiek onderwerp, dan kan hij terecht in de kennisbank.

Hierin kun je gedetailleerde informatie kwijt. Deels is dat basiskennis en deels diepgaande achtergrondinformatie. Je kunt begrippen uitleggen en ingaan op specifieke onderwerpen. Niet alleen deel je dit met je bezoekers, maar ook met Google.

Het mooie van de Content Kanon is dat Google dit gebruikt als database. Een bezoeker die een vraag stelt, kan nu antwoord krijgen van Google. Deze zal dit zoeken in jouw overzichtelijke bron van informatie (je kennisbank) en dit als zoekresultaat laten zien.

Dit zijn de antwoorden die in een kader getoond worden en die featured snippets worden genoemd. De link naar jouw website wordt daar bij gezet, wat natuurlijk kan leiden tot meer verkeer.

3 Tips voor online lidmaatschappen

1. Verkoop jouw unieke digitale producten

Door digitale producten aan te bieden geef je jezelf de kans om een stabieler inkomen te generen, dat niet gebaseerd is op de uren werk die je erin steekt. Denk hierbij aan online cursussen, coachingsprogramma’s of e-books.

Je steekt hier eenmalig uren en energie in, maar kunt het daarna eenvoudig bijhouden en zelfs uitbreiden. Het kost je vrijwel niets om dit aan te bieden: geen distributie, voorraadbeheer of logistieke kosten. Dat betekent ook dat je hier relatief meer aan kunt verdienen.

Het prettige van dit digitale aanbod is dat het volledig geautomatiseerd verloopt. Klanten zien je advertenties en komen naar je website, schaffen een product aan via de verkooppagina en kunnen zonder jouw tussenkomst een inlogcode ontvangen.

Je hebt er zelf geen omkijken naar. Als personal trainer werk je meestal uurtje factuurtje. Dat betekent dat je nooit méér zult verdienen, dan er uren in de week zijn. Dat is bij digitale producten niet zo, je kunt dus altijd blijven opschalen. Daarnaast ben je vrij om je normale werk ernaast te doen.

Zoek dus naar wat jij je klanten kunt aanbieden: waar heb jij ervaring mee, waar kun je iemand mee helpen? Verwerk je kennis en ervaring in een cursus, e-book of workshop.

2. Maak een membersite

Een aparte membersite is erg aantrekkelijk. Klanten die je aanbod willen zien, krijgen een inlogcode en komen zo op de special leden-omgeving. Hier kunnen ze je programma’s of lessen volgen en extra informatie lezen.

Maak de omgeving zo gebruiksvriendelijk als mogelijk. Het is prettig als ze eenvoudig door lessen kunnen klikken en bijvoorbeeld hun voortgang kunnen inzien.

Om je bestaande klanten aan je te binden is het ook belangrijk om meerwaarde te bieden. Naast leden werven is dat een manier om te zorgen dat je inkomen zo gelijk mogelijk blijft.

Je kunt bijvoorbeeld verschillende soorten lidmaatschappen aanbieden, waarmee een basislidmaatschap toegang geeft tot een beperkte hoeveelheid trainingen of e-books. Wil iemand meer zien, dan kan hij of zij zijn lidmaatschap upgraden. Maak dit gemakkelijk met een link naar de verkooppagina.

 

Gratis E-book: Online memberships, een ideale online business met structurele wederkerende inkomsten?
Hierin vertelt Tonny Loorbach hoe hij van Van 0,- naar 100.000,- euro wederkerend inkomen per maand is gegaan en hoe jij dit als personal trainer ook kunt doen.

Klik hier voor meer info over het E-book online memberships >>

3. Betaalde lidmaatschappen

Met een betaalde ledensite voorzie je jezelf van een terugkerend inkomen. Dit voorziet ook in een behoefte. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan een betaald lidmaatschap, boven het eenmalig aanschaffen van een duurder product.

Consumenten vinden het prettig dat ze direct toegang hebben tot alles dat je aanbiedt en daar een vast bedrag per maand (of jaar) voor betalen.

Hoe uitgebreider je aanbod, hoe aantrekkelijker een lidmaatschap is voor je klanten. Van cursussen tot interviews met experts, van e-books tot workouts, ook jij als personal trainer kunt hier alle kanten mee uit.

Vergeet niet regelmatig je content up to date te houden en verder uit te breiden. Zo blijft je aanbod interessant en actueel. Als je een lidmaatschap toepast op je website, ben je gegarandeerd van blijvende inkomsten. Dat helpt om je bedrijf gezond te houden.

Een betalende klantenkring maakt het tevens mogelijk om voorspellingen te doen, wat betreft je inkomen. Je gaat steeds beter zien hoeveel leden je er elke maand bijkrijgt en hoeveel er afvallen. Hier kun je op inspelen en zorgen voor een grote groei aan inkomsten.

3 Tips om meer producten te verkopen

1. Maak afrekenen zo makkelijk mogelijk

Dat een bezoeker op je website komt is mooi mee genomen. Maar je hebt er pas echt voordeel van als die persoon ook iets aanschaft. Het percentage bezoekers dat overgaat tot het kopen van iets, is het conversiepercentage.

Dat is echter voor de meeste webshops niet hoog, slechts 2%. Zorgen dat dit omhoog gaat, betekent een significante stijging van je inkomsten.

Maar waarom verdwijnen de meeste bezoekers weer, zonder iets in je webshop te hebben aangeschaft? Dat ligt aan de betaalpagina. Die is het belangrijkste onderdeel op je website en zou zo efficiënt mogelijk moeten zijn. Dat doe je door te letten op de volgende punten:

Minder afleiding

Al je potentiële klanten hebben het druk, dus je moet zorgen dat ze snel overgehaald worden tot aankopen. Haal dus alles wat je klant kan afleiden en dat niet nodig is voor een aanschaf, van de betaalpagina af.

Simpele checkout procedure

De betaalpagina zou liefst bestaan uit één pagina. Dit zorgt voor een overzichtelijke procedure. Als het niet duidelijk is hoe het betalen in elkaar zit, kan het gebeuren dat een klant de order niet afrondt.

2. Conversie verhogen

Mogelijke consumenten willen graag zoveel mogelijk weten over het product dat je aanbiedt. Hoe meer informatie hoe beter. Als je aanbod duidelijk is, zorgt dit voor een hoger conversieratio. Plaats in ieder geval een afbeelding (liefst meer) bij het product.

Dat helpt bij de beeldvorming, zelfs als het gaat om digitale producten. Bij de afbeelding maak je een duidelijke beschrijving met daarbij overzichtelijk de voordelen (USP’s) voor de klant op een rijtje.

Geef dus genoeg informatie, zodat de consument een duidelijk beeld krijgt van het product. Maar voorkom dat je teveel gaat uitleggen en de klant juist ongeïnteresseerd raakt door een overmaat aan informatie.

Je kunt bezoekers beïnvloeden door de volgende technieken te gebruiken:

  • Testimonials: Deze zorgen ervoor dat klanten meer vertrouwen in je aanbod en je webshop krijgen.

  • Gebruik schaarste: Zet een teller bij een product. Hierdoor zien mensen dat er eventueel een tekort kan ontstaan, waardoor ze bang worden dat ze mogelijk iets mis zullen lopen. Dat stimuleert aankopen.

3. Verstandig gebruik maken van automatiseringstools

Als je eenmaal de mogelijkheid hebt om de bezoekers van je site een abonnement te laten afsluiten, zul je merken dat dit helpt om meer klanten te krijgen en om ze te behouden. Je bedrijf wordt hier stabieler door.

En niet alleen dat, je kunt blijven groeien. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er meer klanten bijkomen, dan dat er afvallen. De voordelen stapelen zich op. Automatiseringstool zijn hierbij onmisbaar.

Wat automatiseringstools voor je kunnen doen

Hoe meer er geautomatiseerd verloopt, hoe groter het gemak voor jou is. Dat betekent dat je tools gebruikt voor je marketing- en verkoopprocedures. Je bezoekers komen naar je site, kunnen producten aanschaffen of lid worden en dat gaat volledig automatisch, hoe vaak per dag dit ook gebeurt.

Er zijn bepaalde tools beschikbaar die alle software systemen aan elkaar koppelen. Hierdoor gaat het hele proces soepel achter elkaar door en hoef jij er niets voor te doen.

Dus als een consument een e-book koopt, zal dit na betaling vanzelf downloaden en kunnen de adresgegevens meteen toegevoegd worden aan de mailinglist, zodat die nieuwe klant de nieuwsbrief krijgt.

3 Tips op het gebied van marketing

1. Maak overgaan tot actie zo makkelijk mogelijk

Het aantrekken van de juiste bezoekers is het belangrijkste bij conversie optimalisatie. Consumenten hebben meestal een heel precies beeld van wat ze willen hebben: bijvoorbeeld blauwe trainingsbroek maat 40. Dat zijn de termen waar ze dan ook op zoeken.

Het is verleidelijk om te denken dat je de meeste klanten binnenhaalt met een generieke kop, bijvoorbeeld: sportkleding voor iedereen! Maar de vrouw die een trainingsbroek zoekt, voelt dan minder herkenning. Ze zal denken dat het aanbod niet bij haar wens past.

Het is dus belangrijk om de aandacht van je consumenten te trekken en dan ook vast te houden en om te zetten in een actie. Om actie te kunnen nemen, moet een consument een beslissing kunnen nemen.

Als er factoren zijn die beslissen moeilijk maken, zal een klant keuzestress ervaren. Dit gebeurt als het aanbod onduidelijk of te groot is en hij niet weet wat hij moet kiezen.

Dit kan tot een gevoel van controleverlies leiden en uiteindelijk tot het uitstellen van de beslissing. Helaas ben je dan je klant dus kwijt. Je kunt verschillende technieken gebruiken, om de consument te helpen om de juiste keuze te maken.

2. De Opt-in pagina

Het heeft veel voordelen om de mailgegevens van je bezoekers te verzamelen. Als je het mailadres van iemand op je e-maillijst kunt zetten, kun je ze extra informatie toesturen of geïnteresseerd maken in een van je producten.

E-mailadressen kun je verzamelen door middel van een opt-in pagina. Via deze pagina kan een klant zijn gegevens achterlaten. Je maakt deze zonder enige afleiding en het achterlaten van zijn e-mailadres is het enige dat iemand er kan doen.

Gratis E-boek: De online marketing Tornado. Dit is een blauwdruk voor een wervelende online business.
“Een belachelijk compleet en no-nonsense stappenplan voor meer bezoekers, leads, klanten, fans en ambassadeurs via het internet”

Klik hier voor meer info over de online marketing tornado >> 


Wel kun je het aantrekkelijker maken om dit te doen, namelijk door een weggever. Deze moet een toegevoegde waarde hebben, zodat de klant niet zal twijfelen. Gebruik een pakkende titel en licht de voordelen van de weggever toe, zodat iemand het de moeite waard vindt om zijn gegevens achter te laten.

Een bezoeker die nog twijfelt, kun je overhalen door wat extra informatie over je bedrijf of jezelf te geven. Je laat hiermee zien dat je betrouwbaar bent. Ook testimonials kunnen hieraan bijdragen en kunnen de klant het laatste zetje geven.

3. Aantrekkelijke last-minute aanbiedingen

Een geweldige manier om je omzet te vergroten, is door middel van last-minute aanbiedingen, de zogenaamde upsell. Het meest effectief doe je dit door je klant een suggestie te doen, op het moment dat deze gaat afrekenen.

Als je kiest voor een product met een laag bedrag, dan is dit in verhouding tot het totaalbedrag geen grote uitgave voor de consument. Voor jou hebben meerdere van dit soort bedragen veel impact.

Een upsell is gemakkelijk toe te passen en kost je weinig. De marketing is al gedaan, de bezoeker wilde al gaan afrekenen en is al bereid klant te worden. Het extra geld is daardoor snel verdiend. Je kunt hier nog iets extra’s aan toevoegen.

Na een digitale aanschaf, komt het namelijk voor dat consumenten last krijgen van een gevoel van spijt. Het product dat ze besteld hebben, is er nog niet en ze krijgen nog geen positieve bekrachtiging.

Maak dus gebruik van de buying mood van de consument en houd zijn interesse vast, door nog een upsell aan te bieden. Dit kan door middel van een 1-klik-upsell.

Hij kan met een eenvoudige klik nog een extra product aan de bestelling toevoegen, zonder dat er nog een keer adres- en betaalgegevens hoeven worden ingevuld. Ook dit is weer een heel effectieve manier om je omzet te verhogen.

 

Gratis E-boek: "De ultieme checkout" Meer online verkopen, hogere orderwaardes en meer winst dankzij de ultieme betaalpagina?
Je betaalpagina; de belangrijkste pagina en in dit e-book lees je alle over hoe je deze kunt optimaliseren voor meer omzet. 

 



Klik hier voor meer info over "De ultieme checkout" >> 

reactie plaatsen

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten