Loading

Blog

blog image

Alles wat je altijd al wilde weten over eiwitten

15 April, 2014 - 12:12

Eiwitten behoren tot één van de bronnen waar een lichaam energie uit haalt. Vet en koolhydraten zijn de andere twee bronnen. Mensen die fanatiek met gewichten trainen en graag groter en breder willen worden dienen veel eiwitten te eten. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat het huidige spierweefsel gerepareerd wordt en de totale spiermassa te vergroten. Begrijpelijk dus dat iemand die niet of weinig sport en het grootste gedeelte van een dag op een kantoor doorbrengt minder eiwitten nodig heeft dan iemand die aan bodybuilding of intense krachttraining doet. Hoeveel eiwitten een persoon nodig heeft is afhankelijk van je geslacht, leeftijd, lichaamsbouw, lichaamsinspanning en je huidige spiermassa. Wat gebeurt er eigenlijk als je teveel eiwitten binnen krijgt wat goed is voor jouw lichaam?

Teveel eiwitten

Je kan ook teveel eiwitten innemen dan wat goed is voor je lichaam. Teveel eiwitten worden afgebroken door je nieren. Je nieren maken er de afvalstof ureum van, dat via je urine je lichaam weer verlaat. Hoe meer eiwitten je binnenkrijgt dan nodig is voor je lichaam, hoe harder je nieren moeten werken. Hierdoor kunnen je nieren overbelast raken en kunnen er nieraandoeningen ontstaan. Met de nadruk op kunnen, want ondanks dat er genoeg mensen zijn die nierschade hebben opgelopen naar aanleiding van teveel eiwit is het nooit wetenschappelijk bewezen. Heb je al last van nierfalen? Let dan goed op de hoeveelheid eiwitten die je dagelijks inneemt. Belangrijk is om voldoende water op een dag te drinken om je nieren te helpen de afvalstoffen makkelijker te verwerken.

Waar zijn eiwitten goed voor

Nu niet direct bang zijn om eiwitten te eten, zoals met alles teveel is nooit goed. Varieer voldoende en zorg dat je eiwitten uit zoveel mogelijk verschillende voedselbronnen komen. Nu is teveel eiwit niet goed, maar te weinig absoluut ook niet. Wat zijn de voordelen van eiwitten?

  • Eiwit helpt je met de reparatie van je spierweefsel. (Zodat je weer fit bent bij de volgende fitnesstraining).

  • Eiwit helpt je totale spiermassa te vergroten en stimuleert dit door middel van krachttraining.

  • Het bevordert je prestatie en fysieke doelen.


Voorbeelden van eiwitrijk voedsel

  • Kwark;
  • Eieren;
  • Kipfilet en kalkoenfilet;
  • Zalm en tonijn;
  • Pindakaas;
  • Rosbief en tartaar.


Vind je het moeilijk om voldoende eiwitten uit voeding te halen ? 
Kies dan af en toe voor een Proteine shake


Zorg jij voor gevarieerd eiwitrijk voedsel in je dieet of dagelijks leven?

 

Lees ook:

Melk is goed voor elk? of toch niet.. >>

Hoe gezond is ontbijtkoek? >>

citroenwater >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten