Loading

Blog

blog image

Hoe blijf je fit op kantoor?

31 March, 2014 - 08:34

De Telegraaf gaf in een artikel aan dat ongeveer een kwart van de werknemers in Nederland zich moe, futloos en energieloos voelt om aan de nieuwe werkdag te beginnen. Verrassend is dat juist jongere mensen zich energieloos voelen, de helft van de vermoeide werknemers is jonger dan vijfendertig jaar en een derde zelfs onder de dertig. Waarom komt het door dat we ons zo futloos voelen en hoe kunnen we dit voorkomen?

Regelmatig sporten

Uit hetzelfde onderzoek, dat uitgevoerd is door Blauw Research onder ruim 800 werknemers, komt naar voren dat meer dan de helft ervan is overtuigd dat regelmatig sporten ervoor zorgt dat je meer energie hebt. Regelmatig sporten is niet alleen gezonder, het verbetert je conditie en uithoudingsvermogen, je slaapt vaak beter en dieper waardoor je meer uitgerust wakker wordt. Moeite met het volhouden van je sportschema? Schakel een personal trainer in om je te helpen! 

 

Fit op kantoor

Ook als je hele dagen achter je bureau en computer doorbrengt kan je met een aantal simpele oefeningen ervoor zorgen dat je fit blijft op kantoor. Met de volgende tips geven we je alvast een zetje in de goede richting.

 

    •    Pak de fiets naar je werk. Het is niet voor iedereen mogelijk om de fiets naar werk te pakken, maar pak bijvoorbeeld de trein en stap een halte eerder uit en fiets het laatste stuk naar je werk. Een tweedehands fiets die je op het perron kan laten staan hoeft niet veel geld te kosten. De fiets (of op een opvouwbare fiets) kan je ook in je kofferbak meenemen en het laatste stuk fietsen.

    •    Beweeg tijdens je pauze. Veel mensen nemen geen pauze of eten achter hun bureau een boterham op. Maak gebruik van je pauze en maak buiten een kleine wandeling. Zeker nu het weer mooier wordt is dat geen straf.

    •    Ga eens staan. Wanneer je staat verbrand je meer calorieën dan wanneer je zit. Met een draadloze telefoon is het mogelijk om klanten staand te woord te staan en rond te lopen in kantoor.

 

Verder zijn er nog kleine fitnessoefeningen die je op kantoor kan uitvoeren. Houd je benen in een negentig graden hoek. Trek je benen iets omhoog zodat je voeten boven de grond “zweven”. Span hierbij je buik aan om je buikspieren te trainen. Herhaal dit een aantal keer per dag. Wanneer je je bovenbenen om en om omhoog trekt train je de bovenbenen. Ook je biceps kan je trainen door van je hand een vuist te maken. Duw met je vuist tegen de onderkant van je bureau aan en herhaal ook deze oefeningen met beide armen meerdere keren. 

 

Bedenk wel dat bovenstaande oefeningen geen vervanging zijn van sporten in de sportschool. Deze oefeningen zijn vooral om je even uit je “kantoorhouding” te halen, jezelf weer wat fitter voelen en om RSI of andere “kantoorkwaaltjes” te voorkomen. 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten