Loading

Blog

blog image

High intensity interval training beste voor vetverlies?

09 April, 2018 - 06:44

Door de jaren heen is High Intensity Interval Training (HIIT) steeds populairder geworden als tool voor vetverbranding. Is dat terecht?

Een 'meta-analyse' (groot onderzoek wat de resultaten van vele studies bij elkaar neemt) bekeek 31 studies om erachter te komen of HIIT meer lichaamsvet verbrandt dan lage-tot-middelmatig intensieve cardio.

Om het eerlijk te maken vergeleken ze de beide typen cardio voor hetzelfde aantal totaal verbrande calorieën.

Conclusie: hoewel HIIT-sessies tijd-efficiënter zijn, verbrandt het op de lange termijn níet meer lichaamsvet.

En nee, je metabolisme slaat na een HIIT sessie niet op hol: slechts 6-15% van het met de HIIT sessie aantal verbrande calorieën wordt daarna 'extra' verbrandt met 'de afterburn', wat neerkomt op zo'n 50 kcal [LaForgia, 2006].

Nu zullen velen zeggen dat HIIT nog steeds veel tijd bespaart. Maar er zit nog een addertje onder het gras: HIIT combineren met krachttraining kan ervoor zorgen dat je minder kracht- en spiertoename hebt [De Souza, 2014].

Echter, lage-tot-middelmatig intensieve cardio kan ditzelfde effect hebben, zeker als die sessies heel lang zijn (40+ mins).

Als je dus niet teveel tijd hebt en je wil puur en alleen je cardiovasculaire gesteldheid verbeteren: gewoon doen die HIIT cardio. Maar verwacht dan niet optimaal in kracht en spiermassa bij te komen.

Beter alternatief: doe meer krachttraining en eet minder taart. Dit geeft het beste van beide werelden.

Als sprint-sessies deel uitmaken van je sport: deze kan je beschouwen als HIIT-sessies. Daarom moet je de dagen dat je benen traint daar ook slim omheen plannen.

Dus... Leun jij meer op cardio, of op voeding als het gaat om vetverlies?

Stijn van Willigen (@stijnvanwilligen)

Keating (2017) study link: https://bit.ly/2qAkCQM

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten