Loading

Blog

blog image

Ontbijten met superfoods

27 March, 2014 - 18:03

Wie graag gezond eet, met gezond leven en eten bezig is, heeft het vast gemerkt. De laatste tijd zijn de zogenaamde superfoods een hot item in het nieuws. Zeker nadat het voedingscentrum haar mening heeft laten horen, heeft het onderwerp ontbijten met superfoods nog meer aandacht gekregen. Terwijl het fenomeen superfoods helemaal niet zo nieuws is, de voedingsmiddelen worden namelijk al jaren verkocht.

Wat zijn superfoods?

Hieronder vallen verschillende soorten bessen, zaden en noten die allemaal 100% natuurlijk zijn, zeer goed zijn voor de gezondheid en een grote hoeveelheid aan vitamines en voedingsstoffen bevatten. Je kan volledige maaltijden van de superfoods maken, maar ook bepaalde voedingsmiddelen toevoegen aan je ontbijt, lunch, avondeten of gezonde drankjes zoals smoothies. De meningen zijn, zeker na de uitval van het voedingscentrum, erg verdeeld. Maar veel health-guru’s blijven zweren bij het gebruik van superfoods in hun dagelijkse maaltijden. Diverse websites en blogs besteden veel aandacht aan de positieve bijwerkingen van de superfoods. Hieronder behandelen we de belangrijkste maaltijd van de dag en hoe je dit kan combineren, namelijk ontbijten met superfoods.

Voedzaam en makkelijk ontbijt

Niet iedereen houdt van een ontbijtje in de vroege morgen. Maar ontbijten met superfoods hoeft niet zwaar op de maag te liggen. Een ontbijt dat makkelijk en snel te maken is en toch heel voedzaam is past in onze drukke sociale leven van tegenwoordig. We krijgen genoeg energie voor een gezonde start van de dag, kunnen er tegenaan en krijgen rond elf uur geen suikerdipje. Een voorbeeld van ontbijten met superfoods is bijvoorbeeld het chiazaden ontbijt. Het chiazaden ontbijt zit volgestopt met gezonde mineralen, vetten, eiwitten, de juiste koolhydraten en natuurlijke suikers. Deze suikers zijn afkomstig van de chiazaden, goji bessen, hennepzaden, bijenpollen en stevia. Dit ontbijt geeft je verzadigd gevoel en levert een gebalanceerde bijdrage aan een gezond lichaam.

 

Zo maak je een superfoods ontbijt:

Van bovenstaande ingrediënten heb je het volgende nodig voor een eenpersoonsontbijt;

-          Één eetlepel chiazaad;

-          Half kopje water of notenmelk;

-          Een handje goji bessen (rozijnen mogen ook);

-          Een handje blauwe bessen;

-          Twee druppels stevia (of een theelepel koudgeslingerde honing);

-          Optioneel bijenpollen om het ontbijt te garneren.

 

 

De chiazaadjes dien je in het water of de notenmelk te gieten en laat dit ongeveer tien minuten trekken. In de tussentijd gooi je de andere ingrediënten in een kommetje en roer je dit door met de stevia of met de honing. Als de tien minuten voorbij zijn giet je volledige inhoud van de chiazaadjes in het kommetje en roer je alles goed door elkaar. Zo heb je een supergezond en verzadigd ontbijt voor je lichaam en een goede start van de dag.

 

Lees ook:

Speltbrood: Beter dan tarwe? >>

Brood: Onmisbaar in een gezond eetpatroon >>

Hoe eet je gezond met een druk leven? >>

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten