Loading

Blog

blog image

Hou je vakantiegevoel vast tot de volgende vakantie

17 March, 2014 - 16:25

Er gaat niets boven een goede vakantie om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur en om lekker uit te rusten. Het kan zijn dat je vrolijker, spontaner of flexibeler bent en weer vol met frisse moed zit om de uitdagingen van het dagelijkse leven te hanteren. Dit gevoel noem ik in dit artikel ""het vakantiegevoel"". Het vakantiegevoel ontstaat door een samenloop van omstandigheden. Uiteraard levert een verminderde beleving van stress en eventueel een verbeterde nachtrust een belangrijke bijdrage aan dit gevoel. Maar er zijn nog een aantal andere (makkelijker te leren) gedragingen die het vakantiegevoel opwekken. In het artikel 'Hou je vakantiegevoel vast tot de volgende vakantie' onthul ik deze gedragingen en geef ik voorbeelden en tips zodat ook jij je vakantiegevoel kunt vasthouden tot de volgende vakantie!

Aandacht

De belangrijkste bijdrage aan het vakantiegevoel wordt geleverd door een verandering van de aandacht. Omdat we minder (en minder moeilijke) taken hebben houden we meer aandacht over voor 1 taak. Dit maakt elke taak makkelijker (haalbaar) met als gevolg dat we meer voldoening halen uit elke taak en elke dag.

Voorbeelden

Als voorbeeld kun je een dag uit je dagelijks werkleven vergelijken met een vakantiedag. In het werkleven worden we bestookt met taken. Zo heb je er een aantal van je werk, een aantal van thuis en uiteraard een aantal van jezelf zoals je 'sociale status' en je hobby's. Denk maar eens aan alle social media, nieuwsberichten of blogberichten die je van jezelf gechecked moet hebben gedurende de dag. Door al die taken ben je snel afgeleid en is het nauwelijks mogelijk om één taak goed af te ronden. Wat overblijft is een ontevreden gevoel omdat je geen enkele taak echt volbracht hebt.

In de vakantie is dit anders en vallen een hoop taken weg. Hierdoor heb je ineens veel tijd en aandacht voor één taak. Neem als voorbeeld het bereiden van een lekkere maaltijd, een leuk spel met de kinderen of het repareren van die klus die al zo lang lag te wachten. Alles met onze volledige aandacht. Als gevolg haal je meer voldoening uit elke taak wat bijdraagt aan het vakantiegevoel!

Tips

Wanneer je aan de slag wilt met het leren je vakantiegevoel vast te houden, dan is het advies om één ding tegelijk te doen. Dus niet aan een grote opdracht voor je werk beginnen en tegelijkertijd je facebook status updaten, het weer checken en de laatste twitter berichten lezen! Stel jezelf 1 doel tegelijk en hak hem eventueel in kleinere doelen. Sluit alle stoorzenders af, richt al je aandacht op dat ene doel en wees trots op jezelf wanneer je het goed afgerond hebt. Daarbij komt dat je niet teveel op één dag moet willen. Stel realistische doelen, zodat je ze kunt halen.

vakantiegevoel

Natuurlijk ritme

Een andere belangrijke bijdrage aan het vakantiegevoel is te danken aan een verbeterd natuurlijk ritme. Een natuurlijk ritme betekend dat je handelt naar je eigen behoeften. “Luister naar je lichaam” is een bekend advies en overstijgt rationeel denken in de “wetenschap” dat het lichaam zelf kan aangeven wat wel en wat niet goed voor je is. Waar in het dagelijkse werkleven je ritme vaak door andere mensen bepaald wordt (werktijden, afspraken, schooltijden etc.) heb je in de vakantie de mogelijkheid om dit zelf te bepalen. Het leven en handelen naar je eigen gevoel of natuurlijk ritme, heet mede zo omdat de natuur hier invloed op heeft. Denk bijvoorbeeld aan zonlicht, het geluid van vogels en wellicht het fysieke contact met de aarde (earthing). En laten we vooral niet net doen alsof we niets met natuur te maken hebben. De mens is onderdeel van de natuur en andersom. Het aannemen van een natuurlijk ritme draagt voor een groot gedeelte bij aan het vakantiegevoel.

Voorbeelden

Een voorbeeld van het hebben van een natuurlijk ritme is het toegeven aan slaap met een middag dutje of het naar bed gaan wanneer je moe bent en opstaan omdat je uitgeslapen bent. Een ander voorbeeld is eten wanneer je honger hebt. Voor sommige mensen is dit vaker dan gebruikelijk, voor andere mensen is dit minder vaak. Misschien merk je tijdens je vakantie beter op dat je het warm of koud hebt en of je lichamelijke ongemakken hebt zoals pijn in je buik na een bepaalde maaltijd. Een verhoogde aandacht voor je eigen lichaam en hieraan toegeven draagt bij aan het krijgen van een natuurlijker ritme en daarmee het verhogen van je vakantiegevoel.

Tips

Durf toe te geven wanneer je moe bent in plaats van jezelf op te peppen met sterke koffie, ook wanneer er nog iets belangrijks op je ligt te wachten. Je kunt veel beter denken en handelen wanneer je uitgerust bent. Grote problemen worden zo ineens een stuk kleiner. Eet een gezonde maaltijd wanneer je trek krijgt (richt je aandacht alleen op het eten!) en drink voldoende water. Dit zal je gedurende de dag veel scherper van geest houden dan een blikje red bull! Ga naar buiten als je voelt dat je te veel binnen zit zodat je frisse lucht binnenkrijgt en zonnestralen opvangt.

Hou je vakantiegevoel vast tot de volgende vakantie

Het vakantiegevoel komt voor een deel omdat we minder stressen en beter slapen. In dit artikel heb ik twee andere belangrijke gedragingen onthult die het vakantiegevoel vergroten namelijk: 'Het hebben van aandacht voor 1 ding tegelijk' en 'het leven in een natuurlijk ritme'. Tot slot wil ik daar aan toevoegen dat spontaan toegeven aan leuke dingen ook heel belangrijk is. Een stukje speelsheid naar boven halen door gewoon te doen waar je zin in hebt, zonder dat je je druk maakt over wat anderen van je zullen denken. Dit is voor volwassenen moeilijk omdat we ons eerder schamen. Soms kunnen we wat dat betreft een voorbeeld nemen aan kinderen.

Ben je van plan om na je vakantie meer aandacht te hebben voor je gezondheid? Bekijk hoe Fitlife Coach je kan helpen via: Personal trainingBootcamp Arnhem of Uw Coach.

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten