Loading

Blog

blog image

Zo vergroot je je bekendheid en merkbereik op Instagram als personal trainer

29 August, 2017 - 13:07

In het vorige artikel over Instagram heb je kunnen lezen hoe je als personal trainer jezelf en je business sterk kunt positioneren op Instagram. In dit artikel duiken we dieper in de 'Instagram wereld' en lees je hoe je je bekendheid en merk bereik op Instagram vergroot. Ook leer je strategieën hoe je meer likes, interactie en volgers krijgt en lees je welke veelgemaakte fouten je echt moet vermijden.

1. Nodig mensen uit tot (inter)actie om je bereik te vergroten

Zoals bij elk Social Media platform draait het om likes, interactie en volgers. Meer likes en interactie zorgen voor een viraal effect, waardoor het aantal volgers van je Instagram account steeds groter wordt. Hiermee stijgt het aantal potentiële klanten en de waarde van je account.

Er zijn diverse manieren om meer likes, interactie en volgers te krijgen. Eén van de belangrijkste manieren is je volgers uit te dagen tot (re)actie. Dit kun je zo doen:

  • Vraag je volgers om hun mening te geven onder een foto die jij hebt geplaatst. Bijvoorbeeld "wat is jouw favoriete fitness oefening voor je buikspieren?” Of "wat heb jij vandaag gegeten?”
  • Nodig de volgers uit om iemand te taggen in de foto. Bijvoorbeeld: "tag iemand in de foto die deze tips goed kan gebruiken. Of "tag iemand in deze foto met wie jij een gratis training wil winnen.”
  • Vraag de volger om dubbel te tikken op de foto als ze het ergens mee eens zijn. Met een dubbel tik ontvang je een like op de foto. Bijvoorbeeld: "double tap als je het met deze stelling eens bent."

Tip: Like en reageer ook altijd op foto’s van anderen, hiermee kun je zelf ook je bereik vergroten.

2. Gebruik relevante hashtags en voeg de locatie toe

Instagram gebruikers kunnen je account onder andere vinden via hashtags (#). Hashtags zijn eigenlijk zoekwoorden of zinnen waar je doelgroep op zoekt en waarop Instagram beelden categoriseert. Door goede, relevante hashtags te gebruiken, komen ze eerder op jouw account terecht.

Plaats daarom onder je foto altijd een (kort) onderschrift en (maximaal 30) relevante hashtags. Hashtags gebruiken garandeert zo'n 12 procent meer interactie. Post je bijvoorbeeld iets over mealprep, gebruik dan de hashtags die gerelateerd zijn hieraan, zoals #mealprep #fit #healthyfood #fitnessgoals etc.

Tip: voeg ook altijd een locatie toe aan je foto’s, hierdoor word je makkelijker gevonden. 

3. Zet een actie op via Instagram

Een actie opzetten op Instagram zoals een campagne of prijsvraag, is een goede methoden om meer volgers te krijgen en om jezelf als personal trainer te promoten. Hieronder een voorbeeld voor een campagne en een prijsvraag.

Campagne
Bedenk een goede naam voor jouw campagne, bijvoorbeeld gerelateerd aan een programma of unieke methode die jij aanbiedt. Heet de campagne "In 12 weken fit”, gebruik dan de hashtag #in12wekenfit en vraag mensen die jouw programma volgen om foto's te delen met de hashtag eronder. Als men klikt op de hashtag, komen alle foto's tevoorschijn die met deze hashtag te maken hebben en gerelateerd zijn aan jouw campagne.

Prijsvragen
Ook kun je via Instagram iets weggeven, bijvoorbeeld een gratis personal training. Vraag wel altijd iets terug. Vraag bijvoorbeeld de volgers om je foto te liken, een hashtag te delen op hun Instagram account en in om een reactie onder de foto te vermelden waarom ze willen winnen. Hiermee heb je likes, meer bereik en interactie gecreëerd door 1 foto te plaatsen.

4. (Betaald) adverteren op Instagram

Net zoals op Facebook, kun je ook op Instagram adverteren. Dit kan echter enkel als je een zakelijk Instagram account hebt. (Zie dit artikel voor meer informatie.) Een advertentie opzetten gaat altijd via Facebook, in 2012 nam Facebook namelijk Instagram over. Er zijn 2 opties wat adverteren betreft:  

  1. Advertentie met een foto, meerdere foto’s ('Carousel'), of filmpje die tussen de scroll foto's verschijnt van de doelgroep.

  2. Adverteren met een foto of filmpje die wordt weergegeven in de Instagram Story van de doelgroep. Instagram stories zijn tijdelijke foto’s die na 24 uur weer verdwijnen, een soort snapchat dus.

Je kunt zelf kiezen welke foto of welk filmpje je wil gebruiken voor de advertentie. Ook kun je de gewenste doelgroep kiezen, het budget bepalen en de duur van de promotie op Instagram instellen. Je kunt hier meer lezen over adverteren via Instagram.

Vermijd deze veelgemaakte fouten

1. Te veel tekst onder een foto plaatsen

Instagram is een app welke voornamelijk gebruikt wordt via de mobiele telefoon. Lange teksten zijn daarom niet handig om onder een foto te zetten. Ze lijken op de telefoon namelijk al gauw te lang, wat irritant is voor de volgers. Het gaat vooral om het gebruiken van de juiste hashtags onder de foto.

2. Niet relevante afbeeldingen plaatsen

Eén van de meest voorkomende fout die gemaakt wordt op Instagram is het plaatsen van foto’s die niet relevant voor je doelgroep zijn of foto's plaatsen die een slechte kwaliteit hebben. Deze doen afbreuk aan je merk(positionering). Plaats nooit een foto zomaar om te posten, maar kies bewust je foto. Je hoeft bovendien niet direct een foto te posten als je iets gefotografeerd hebt. Je kunt deze ook later plaatsen, zodat je vooraf goed kunt bedenken of het bij de rest van je Instagram account past.

3. Te veel foto’s achter elkaar posten

Je wilt natuurlijk je bedrijf onder de aandacht brengen, maar je wilt niet irritant naar je volgers overkomen. Het is voor je volgers niet fijn als jij binnen een minuut meerdere foto’s plaatst. Houd daarom het beste een aantal uur tussen je post aan.

Tip: de beste tijdstippen om veel likes te ontvangen zijn rond 8 uur ’s ochtends en rond 11 uur ’s avonds.

4. Te lang niet actief zijn

Op Instagram gaat het om consistentie, interactie en vertrouwen. Een (onaangekondigde) tijdelijke afwezigheid is niet handig. Op een gegeven moment hebben je volgers het door dat jij inactief bent op Instagram en kunnen ze je ontvolgen. Consistent foto's plaatsen is noodzakelijk wil je meer volgers krijgen. Plaats minimaal 1 foto per dag om je account actief te houden.

5. Te veel hashtags gebruiken

Te veel hashtags gebruiken die niks met je foto te maken hebben, kan leiden tot irritatie bij je doelgroep. Ze kunnen dan op een foto uitkomen de niets met hun zoek hashtag te maken heeft. Kies daarom altijd voor relevante hashtags. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.

 

Hoe vergroot jij de likes op Instagram foto's en welke fouten moeten volgens jou absoluut vermeden worden?

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten