Loading

Blog

blog image

Zo kun je als personal trainer je business positioneren en jezelf promoten op Instagram

29 August, 2017 - 10:45

 

Met in 2016 al bijna 1 miljoen actieve gebruikers per dag, laat je als personal trainer een kans liggen als je nog geen Instagram gebruikt. Als jouw doelgroep zich op Instagram bevindt, is het zeker aan te raden om ook een account aan te maken. In dit artikel leggen we uit waarom het slim is om Instagram zakelijk te gebruiken en geven we tips hoe je Instagram in kunt zetten om je business te positioneren.

Dit is waarom je Instagram zou moeten gebruiken

 

1. Toegankelijk en snel groeiend

Instagram is een Social Media platform waarbij alles draait om foto’s en (#) hashtags die gedeeld worden met volgers. Het is eenvoudig in gebruik, leuk, verslavend, maar vooral handig voor personal trainers om hun merk onder de aandacht te brengen.

De Instagram app is voornamelijk populair onder jongeren en 20 - 39 jarigen en is één van de snelst groeiende platformen in Nederland. Het wordt (bijna) altijd gebruikt via de mobiel, waardoor het platform vaak bezocht wordt door de gebruikers.

2. Merkbeleving creëren & naamsbekendheid vergroten

Doordat foto’s op Instagram centraal staan, kun je heel makkelijk je bedrijfscultuur visueel onder de aandacht brengen en je merkbeeld versterken. Het is ook een manier om jezelf te onderscheiden van je concurrent.

Er zijn verschillende manieren waarmee je foto’s of video’s viraal kunt laten gaan over het platform. Daarmee is het een uitstekende manier om je merk en werk bekender te maken. 

3. Je kunt meer leads genereren

Leads zijn potentiële klanten die meer informatie willen over jouw product of dienst. Door mensen te inspireren of informatie te geven via Instagram, kun je meer leads verzamelen. Goede foto’s of korte filmpjes met relevante hashtags (#), zorgen ervoor dat je volgers sneller naar je website te gaan (of een andere gewenste actie uitvoeren).

Tevens kun je meer leads genereren door progressie foto’s en testimonials van klanten met je volgers te delen. Via een repost (een post van iemand anders op jouw account plaatsen), kun je heel makkelijk resultaten en testimonials delen. Deze zijn belangrijk om geloofwaardig over te komen en om je toegevoegde waarde te laten zien als personal trainer.  

4. Meer interactie met je volgers

De interactie op Instagram is vaak hoger dan op Facebook. Deze interactie met je doelgroep is heel belangrijk als het gaat om nieuwe klanten werven en bestaande klanten tevreden houden. Doordat vaak reacties worden geplaatst onder een foto, kun je een hoge mate van betrokkenheid creëren onder je doelgroep. In deel 2 van deze Instagram reeks kun je lezen hoe je dat doet.

5. Hogere vindbaarheid en groter bereik

Door het gebruik van goede hashtags ben je op Instagram makkelijk vindbaar onder een grote doelgroep. Door middel van hashtags kunnen mensen die geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld fitness of afvallen makkelijker op jouw profiel terecht komen dan wanneer je enkel Facebook gebruikt.

 

Werk merk- en conceptgericht

Mensen komen naar Instagram om nieuwe dingen te ontdekken of om geïnspireerd te raken door de afbeeldingen die ze zien. Als personal trainer op Instagram moet je account daarom altijd merk- en conceptgericht worden opgezet. Ga altijd strategisch te werk, zodat je je merk sterk neerzet. Hieronder geven we enkele tips om als personal trainer je business goed te positioneren op Instagram. 

1. Maak een zakelijk account aan en/of gebruik je profiel openbaar

Kies altijd voor een openbaar profiel. Je wil namelijk dat veel mensen je volgen. Als je een privé account gebruikt, worden je berichten niet openbaar weergegevens op de hashtag pagina's. Nog beter is om te kiezen voor een zakelijk account. Een zakelijk Instagram account heeft drie voordelen, welke een gewoon profiel niet heeft. Namelijk de contactbutton, statistieken en promotiemogelijkheden.

Met de optie statistieken krijg je inzicht over het bereik van je berichten. Je ziet hoe vaak een bericht is bekeken, het unieke bereik en de betrokkenheid samengevat in het aantal vind-ik-leuks en reacties. Tevens krijg je een overzicht van de demografische gegevens van volgers, de beste tijdstippen om berichten te plaatsen en je ziet welke foto’s het het beste scoren. Veel meer functionaliteiten dus dan een privé account.

Wil je een zakelijk account gebruiken, dan moet je altijd eerst een privé account aanmaken. Deze moet je daarna omzetten naar een zakelijk account. Daarvoor moet je je zakelijke Facebook pagina koppelen aan je Instagram account. Kijk hier voor meer informatie over het opzetten van een zakelijk account.

2. Zorg voor duidelijke, professionele foto’s

Niemand zit te wachten op onscherpe of onduidelijke foto’s die niet inspireren. Kwalitatieve foto's komen professioneler over en zijn fijner om naar te kijken, waardoor je sneller likes ontvangt. Zeker voor Instagram advertenties moeten de foto's van hoge kwaliteit zijn en tegelijkertijd het standpunt van je merk overbrengen. (Zie deel 2 om meer te lezen over Instagram advertenties).

Tip: zoek naar manieren om je logo, pictogram of kleurenschema van je merk subtiel in je foto’s te verwerken. Hierdoor is je Instagram herkenbaarder voor je doelgroep. Gebruik bijvoorbeeld zo veel mogelijk de kleuren van jouw bedrijf in je foto's, neem foto's van jou met je bedrijfslogo op je shirt etc.  

3. Voeg waarde toe

Je moet merkgericht te werk gaan, maar maak het niet te commercieel. Het moet vooral leuk zijn en toegevoegde waarde hebben voor de Instagram volger om jouw foto's te bekijken. Deel waardevolle (korte!) informatie en weetjes onder de foto, plaats bijzondere foto verhalen en fitness transformaties die de volgers zal inspireren en daarmee werkelijk waarde toevoegen.

Tip: voeg regelmatig up to date linkjes toe bij je profiel omschrijving. Bijvoorbeeld een linkje naar een nieuwe blog post.

4. Wees consistent

Wanneer mensen je Instagram account bezoeken, moeten ze direct zien dat het jouw merk is en begrijpen welke boodschap je wilt overbrengen. Zorg daarom dat de afbeeldingen en de boodschap die je deelt altijd consistent zijn. Helderheid en duidelijkheid zijn van groot belang, net zoals op je website.

Tip: denk vooraf goed na over wat je boodschap is. Wat wil je dat mensen denken of voelen als ze je account en je foto’s zien? Hoe wil je dat mensen je merk zien? Al deze vragen moet je jezelf stellen voordat je afbeeldingen deelt op Instagram.

5. Vertel een verhaal en maak het persoonlijk

Verhalen en ‘menselijkheid’ verkopen. Je kunt een reeks afbeeldingen delen die een verhaal vertelt over jouw werk, een bijzondere (persoonlijke) gebeurtenis of een klant. Je kunt de Instagram filters gebruiken om visuele stemmingen te creëren met je afbeeldingen.

Als personal trainer ben je vaak zelf het merk. Het is daarom ook belangrijk om aspecten van jouw leven te laten zien, in plaats van enkel je business. Dit vergroot het vertrouwen en de gunfactor onder je volgers. Je volgers moeten je eerst kennen, je leuk vinden en vertrouwen voordat ze iets van jou willen kopen. Kies daarom maximaal 5 dingen uit je leven die uniek aan jou zijn en post daar regelmatig over.

Tip: Je kunt ook je medewerkers introduceren via Instagram, dit vergroot ook het vertrouwen.

Kijk, evalueer en leer

Kijk eens goed rond op Instagram en volg een aantal accounts die je inspireren. Zoek op hashtags die met je werk te maken hebben. Laat je inspireren en bepaal vervolgens je eigen strategie. In de beginfase zul je een beetje moeten experimenteren met wat werkt, wat past bij de identiteit en welke content het beste wordt gewaardeerd door je volgers. Kijk rond, evalueer je resultaten en pas het daar waar nodig aan.

Als de basis van je Instagram account eenmaal is opgezet en je voldoende foto’s hebt gepost, kun je je focussen op stap 2: het krijgen van meer likes en volgers op je account.  In deel 2 van deze Instagram reeks kun je lezen hoe je je bekendheid en likes op instagram kunt verhogen en lees je welke veelgemaakte fouten je echt moet vermijden.

Lees deel 2 hier >>  
Bronnen
https://www.timelessdesign.nl/blog/instagram-zakelijk-inzetten
http://www.dezaak.nl/3015/14-tips-voor-zakelijk-succes-instagram.htm
http://blog.iamsocialmedia.nl/blog/een-zakelijke-instagram-aanmaken-stap-voor-stap




reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten