Loading

Blog

blog image

Train niet op gevoel, maar met een doel!!

15 June, 2017 - 12:14

Je trainingen laten leiden door gevoel, zonder het volgen van een strak plan, leidt vaak tot onderpresteren tijdens je training. Gevoel wordt beïnvloed door heel veel verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld: vermoeid zijn, spierpijn hebben, geen zin hebben, het ontbreken aan focus, veel gezeur of andere stress aan je hoofd hebben, etc. Door deze zaken kan je jezelf makkelijk ‘overtuigen’ om het rustiger aan te doen, het voelt immers volkomen logisch om even rustig aan te doen wanneer je je niet helemaal fit voelt.

Is het echter wel zo slim om je te laten leiden door gevoel tijdens je training?  

Gisteren voelde ik me echt superkut: chagrijnig, beetje koppijn, om één of andere reden had ik continu last van mijn rechterkuit, ik had een slechte focus, etc. Mijn dagelijkse training stond echter nog wel op het programma van de dag, dus ik had al mijn moed bij elkaar verzameld om te gaan trainen.

Wat had er kunnen gebeuren als ik naar mijn gevoel had geluisterd?

  • Ik had mijn volledige training kunnen uitstellen naar morgen, aangezien ik me echt zo slap als een vaatdoek voelde
  • Ik had bij alle oefeningen lichtere gewichten kunnen gebruiken, omdat ik het gevoel had dat het vandaag niet zo goed zou gaan
  • Ik had oefeningen over kunnen slaan en alleen de oefeningen kunnen doen waar ik zin in had
  • Ik had de kuitoefeningen volledig kunnen skippen omdat mijn kuit een beetje ‘zeurde’
  • Ik had bij alle oefeningen minder herhalingen kunnen doen, om mezelf ‘te sparen’

Gelukkig train ik altijd met een plan en heb voor elke training staan welk gewicht ik moet gebruiken, hoeveel herhalingen ik daarmee moet halen (reptargets) en ook hoeveel sets ik moet doen.

Want wat gebeurde er uiteindelijk?

  • Ik heb bij ALLE oefeningen méér gewicht kunnen verplaatsen dan de vorige keer!
  • Het voelde in het begin wel knetterzwaar, maar ik haalde alle reptargets uiteindelijk met minder moeite dan mijn voorgaande trainingen!
  • De kuitoefeningen gingen prima en mijn rechterkuit voelde sindsdien zelfs beter dan vóór de training!
  • Ik had zelfs mijn beste squatsessie sinds tijden!
  • Ik voelde me na de training weer helemaal energiek, sterk en gefocust!
  • Mijn hoofdpijn was volledig verdwenen!

 

Moraal van dit verhaal:

Je gevoel wordt beïnvloed door heel veel verschillende factoren, maar het is geen goede leidraad om te bepalen of je op dit moment wel of niet stevig kan trainen. Wil je echt goede progressie boeken (lees: gainzzzzz maken!!) laat je gevoel dan niet in de weg staan van je training.

Hoe belabberd je dag ook is, hoe verrot je je ook voelt: met een goed opgezet plan, kan je in 9 van de 10 keren nog steeds jezelf verbeteren ten opzichte van je vorige trainingen! Zorg dus voor een goed trainplan en stick to it! Je zal jezelf en je spieren dankbaar zijn in de toekomst!

Meer leren over hoe je optimaal kan trainen en maximale spiergroei ontwikkelen, doe je bij mijn Online Coaching!
http://coachcarlo.nl/coachingopmaat/

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten