Loading

Blog

blog image

Help, hoe kom ik van mijn buik af?

22 April, 2017 - 08:43

Afvallen, hoe kom je van je buik af?

Vrouwen hebben over het algemeen minder vetopslag rondom de organen en meer verdeeld over de totale romp met als gevolg een overhangend gedeelte bij de broekrand, ook weleens de “muffin look” genoemd.

Mannen creëren bij overgewicht in verhouding vaker een “bierbuik” Deze hangt dan ook wel over de broek heen maar dan aan de voorkant. Het nadeel van deze buik (die overigens helemaal niets met bier te maken hoeft te hebben), is dat het vooral vet is wat rondom de organen is gaan zitten. Dit geeft een verhoogde kans op hart en vaatziekte.

Hoe zijn we eraan gekomen?

Een combinatie van verkeert eten en te weinig bewegen, met als versterkende factor ouder worden.

Eten

Het gaat er meer om wat je niet eet als wat je wel eet. Wat we te weinig eten zijn de juiste koolhydraten, proteïnen en de juiste vetten. Doordat we deze te weinig eten gaan we snacken en eindigen met snelle suikers en verzadigde vetten. Als mensen dan gaan “lijnen” laten ze alle slechte dingen weg maar vervangen deze niet met voldoende van de juiste voedingsmiddelen. Hier wordt het jojo-effect geboren. Eet meer groente en fruit. Minimaal 200 gram groente per dag maar liefst meer en minimaal 2 stukken fruit per dag. Eet beperkt brood, aardappelen en pasta, maar laat het niet volledig uit de voeding weg. Je hebt deze koolhydraten wel nodig. Kies dan voor de volkoren producten. Eet voldoende mager vlees, vis en eieren en laat kaas en melkproducten liever links liggen.

Bewegen

Buikspieroefeningen zijn prima om te doen maar leveren geen resultaat in het weg krijgen van buikvetten. De buikspier is een platte spier die als deze zichzelf ontwikkeld niet zichtbaar gaat zijn onder het vet. De spier is niet krachtig genoeg om extra vet te verbranden. Cardio is perfect om te doen, zeker voor het trainen van hart en longen. Jammer genoeg moet je wel minimaal 2 uur per dag lopen of rennen om de buik op deze manier te verliezen. Wat dan?

Krachttraining. Met name aandacht voor de grote spieren in benen en billen. Hoe sterker deze worden hoe meer ze gaan verbranden. Deze spieren zijn in staat om de stofwisseling van het lichaam omhoog te brengen zodat je vanzelf voldoende gaat verbranden. Sluit vervolgens af met een cardio oefening voor het trainen van hart en longen en vergeet niet om voldoend vlees, vis en eieren te eten zodat je lichaam ook de nodige bouwstoffen heeft om de spieren te herstellen.

Ouder worden

Tja, dat kunnen we niet terugdraaien. Na je 40e gaat je lichaam behoorlijk veranderen. Je verliest spiermassa en daardoor gaat je stofwisseling naar beneden. Je wordt sneller moe, slaapt slechter en je komt aan in gewicht, precies daar waar je het niet wilde hebben. Je kan de tijd niet helemaal terugdraaien maar het geweldige van krachttraining voor zowel vrouwen als mannen is dat je je hormoonspiegel beter houd waardoor je minder snel fysiek verouderd.

Kortom, wil jij van je bierbuik of muffin look af? Er is geen quick fix. Het is een kwestie van de juiste voeding, intensief 3 keer per week krachttraining en volhouden. Als je dit lukt heb je als bonus wel meer energie, kan je beter met stress omgaan en slaap je beter.

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten