Loading

Blog

blog image

Het krachthonk is helemaal niet zo eng! Lees hier alles over krachttraining voor vrouwen.

18 April, 2017 - 19:04

Als de meeste vrouwen denken aan fitness, associëren ze dit vaak met cardio training om vet te verbranden waardoor ze afvallen. Voor vele vrouwen blijft het krachthonk in de sportschool een onbetreden terrein. Zijn vrouwen bang om spieren te ontwikkelen of te transformeren in een “She Hulk”? Het alternatief is vaak een groepsles of cardio op eigen houtje. Maar vanaf vandaag brengen wij daar verandering in, weg met de 1 kilo dumbells, we lopen langs de cardioapparatuur, rechtstreeks naar het krachthonk!

Trainen als een man ?

Onder vrouwen heersen een aantal hardnekkige vooroordelen over krachttraining. Vaak wordt er gekeken naar krachtraining, met als voorbeeld: “maar ik wil geen bodybuilder worden hóór!”. Krachttraining leidt in de visie van vrouwen tot enorme spiermassa. Maar het vrouwelijk lichaam is anders dan dat van een man. Behalve de overduidelijke uiterlijke kenmerken zijn er nog een aantal trainingsprincipes waardoor vrouwen zich onderscheiden:

  • Vrouwen kunnen meer volume (herhalingen en sets) tolereren dan mannen;
  • Vrouwen hebben meer baat bij een langzamere herhalingstempo’s;
  • Met dezelfde oefening, op dezelfde intensiteit, kunnen vrouwen meer herhalingen uitvoeren dan dat mannen dat kunnen. Dit heeft met de spiervezelindeling van vrouwen, welke meer op uithoudingsvermogen gericht is;
  • Vrouwen herstellen sneller na krachttraining en tussen de sets.

De bovenstaande feiten leiden tot een trainingsmodel waarbij er vaker getraind kan worden door vrouwen dan door mannen. Bovendien kan de training van vrouwen meer sets, herhalingen en kortere (rust)intervals tussen sets bevatten dan de training van de man.

Cardio- en krachttraining

Te veel lichaamsvetpercentage in dé bekende probleemgebieden? Een doorn in het oog van elke vrouw. Het doel is dan ook vaak: Vet verbranden!

En daar gaan ze dan op een willekeurige avond…op naar de fiets of de crosstrainer. Opzich geen verkeerde manier om vet te verbranden, maar het is zeker niet de meest ideale manier. Herinner je het eerder genoemde krachthonk nog? Combineer het krachthonk mét je cardiotraining voor een verbluffend resultaat.

Voordat je krachttraining begint zorg je voor een warming-up die je minimaal 10 minuten uitvoert. Vervolgens doe je 40-60 minuten aan krachttraining en voor het beste resultaat sluit je de training af met 15-30 minuten cardio. Probeer tijdens de cardiotraining je hartslag op +/- 70% van je maximale hartslag te houden Karvonen regel: (220- je leeftijd). Zo houd je de oefening langer vol en zal je sneller in de vetverbrandingszone terecht komen.

Fitnessschema

Met een schema fitnessen helpt je bij het behalen van de persoonlijk gestelde doelstellingen. Of je nou meer de nadruk wil leggen op de core-zone of full body training, niets is onmogelijk! Met 3 of 4 setjes van 12 – 15 herhalingen werk je al aan een optimaal resultaat. Wees niet bang om het gewicht van de oefeningen op te voeren! Zo lang je traint wordt je sterker en is dit een normaal proces. Ben je toch meer voorstander van de groepslessen? Combineer een willekeurige groepsles met krachtoefeningen in het ó zo enge krachthonk!

Ook graag een fitnessschema? Maak een afspraak met de fitnessinstructeurs van Be You. De instructeurs helpen je bij het vormgeven van een persoonlijk geschreven trainingsschema. En tijdens uw fitnessintro zal u merken…. Het krachthonk is helemaal niet zo eng!

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten