Loading

Blog

blog image

Vitamine B12: Krijg jij voldoende binnen?

27 March, 2017 - 09:18

Vitamine B12 is ook wel bekend als cobalamine. Deze vitamine is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel.  Voor opname in het lichaam is deze vitamine afhankelijk van het Intrinsieke factor (IF), een eiwit dat in de maag wordt gemaakt.

Vitamine B12 is de enige oplosbare vitamine die in het lichaam wordt opgeslagen. Deze vitamine zit in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Wanneer er geen dierlijke producten in het dagelijkse eetpatroon worden gebruikt, zoals in het voedingspatroon van veganisten dan is er een grote kans op een tekort aan vitamine B12.

Te weinig vitamine B12:
Een tekort kan leiden tot een vorm van bloedarmoede: macrocytaire anemie. Een tekort aan vitamine B12 kan ook neurologische gevolgen hebben, zoals tintelingen in de vingers, paresthesie (een stoornis in de gevoelswaarneming), geheugenverlies, coördinatiestoornissen of ataxie (ongecoördineerd en onsamenhangend verloop van bewegingen) en spierzwakte in de benen (Bron: Stichtingb12tekort).

Hoe kan er een tekort ontstaan?

  • Wanneer er geen dierlijke producten worden gebruikt of er een tekort is aan de stof IF kan er een tekort ontstaan.
    Het eiwit zorgt voor de opname van vitamine B12 in de dunne darm.
  • Wanneer er sprake is van maagdarminfecties of aandoeningen waarbij de productie van maagzuur verminderd is, kan de opname van vitamine B12 door de darm zijn verlaagd.
  • Wanneer het geneesmiddel Metformine wordt gebruikt, dit kan de opname ook remmen.
  • Wanneer er na een operatieve verwijdering een deel van de maag is weggehaald, waarin het eiwit voorkwam kan het tekort worden opgeheven door vitamine B12 injecties.
  • Wanneer het lichaam antistoffen aanmaakt tegen de vitamine, hierdoor wordt de opname in het lichaam geremd.

Bij ouderen kan een tekort aan vitamine B12 voorkomen door het gebruik aan de IF of een door een maagaandoening.

Te veel vitamine B12:
De kans op nadelige gevolgen van een teveel aan deze vitamine is heel klein. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij langdurig gebruik van te veel vitamine B12. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maag-darmkanaal in het lichaam wordt opgenomen.

Veganisten & Vegetariërs:
Het advies aan veganisten is om vitamine B12 tabletten te slikken, omdat zij geen gebruik maken van dierlijke producten. Vegetariërs die wel zuivelproducten gebruiken, krijgen in principe voldoende vitamine B12 binnen, als ze voldoende van deze producten gebruiken.

Wilt u weten of u voldoende vitamine B12 binnenkrijgt? Vraag het ons gerust!

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten