Loading

Blog

blog image

Hoe breng ik het eten op smaak in een natriumbeperkt dieet?

03 February, 2017 - 13:04

Zout (natrium) is onder andere nodig voor een goed vochtbalans, het prikkelen van zenuwen en het samentrekken van spieren. Het binnenkrijgen van te veel zout kan leiden tot een hoge bloeddruk. Van zout kan er al snel te veel worden eten. Aan veel producten is zout toegevoegd, ook aan kant- en klaar maaltijden. Meer dan 85% van de Nederlandse bevolking krijgt meer zout binnen dan de maximale hoeveelheid van 6 gram zout per dag. Volwassen mannen eten gemiddeld 9,9 gram zout per dag en vrouwen 7,5 gram per dag.

In plaats van het gebruik van zout kan een gerechten óók op smaak worden gebracht met kruiden en specerijen. Er is ruime keus; van rozemarijn tot verse gember en van koriander tot bieslook. Er zijn ook genoeg andere zoutloze smaakmakers zoals azijn, citroensap, knoflook, mosterdzaad, pijnboompitten etc.

Smaakmakers met veel zout zijn: Maggi, sojasaus, juspoeder, bouillonpoeder, vleeskruiden en ketjap.

Wilt u weten hoeveel zout u binnen krijgt? Doe hier de test:
https://www.nierstichting.nl/zoutmeter?gclid=CPXh6uDA1M4CFcEcGwod_RcFVg#/

Wanneer u begint met het minder eten van zout, is dit even wennen. Begin niet te drastisch door al het toegevoegde zout weg te laten, maar wen in kleine stappen aan een minder zoute smaak.

Het kan lastig zijn om te beslissen welke kruiden en specerijen bij welke voedingsmiddelen passen. Onze diëtiste heeft verschillende tabellen met een overzicht per gerecht van geschikte keukenkruiden en specerijen om het zoutloze eten op smaak te brengen.

Wilt u graag advies over natriumbeperkt eten? Vraag dan naar onze diëtiste voor persoonlijke advies!

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten