Loading

Blog

blog image

Hoe kickboksen je helpt om je goede voornemens in 2017 wel te realiseren

02 January, 2017 - 20:37

Hoe kickboksen je helpt om je goede voornemens in 2017 wel te realiseren


Aan het begin van het jaar hebben de meeste mensen goede voornemens. Meestal zijn deze voornemens gericht op gezonder eten, meer sporten, een paar kilo's kwijt, stoppen met roken of stoppen met andere ongezonde gewoontes. Helaas zijn deze goede voornemens tegen het eind van januari, begin februari alweer opgegeven. Waarom is het zo moeilijk om goede voornemens vol te houden en nog belangrijker, hoe kun je dit jaar wel je voornemens realiseren en hoe kan kickboksen hierin ondersteunen? Dat lees je in dit artikel.

1. Kickboksen helpt je focussen

Door kickboksen leer je de focus te leggen op 1 doel; je tegenstander. Het vermogen om te focussen op 1 doel kun je ook toepassen om jouw goede voornemen te realiseren. Door te focussen op 1 goed voornemen, is de kans groter dat jij deze zult behalen. Het blijkt namelijk uit onderzoek dat wanneer je een aantal goede voornemens hebt, het moeilijker is om deze te behalen. Kies dus voor slechts 1 ding waar jij aan wil werken in 2017, dit is beter te overzien en minder overweldigend. Daar waar jij je op focust en je aandacht op vestigt, zal eerder slagen. Vestig jij je aandacht op 4 doelen, dan krijgt alles een beetje aandacht en zul je ook maar een beetje resultaat behalen.

2. Kickboksen helpt je de eerste maand goed door te komen

Volgens onderzoek hebben de meest mensen langdurig succes met hun voornemens als ze de eerste maand goed doorkomen. Dit komt omdat men circa 28 dagen nodig heeft om nieuwe gewoontes en patronen aan te leren. Bovendien klinkt 28 dagen minder lang dan een jaar. Start dus met een klein stapje en stel daarna grotere doelen, net zoals je bij kickboksen leert; eerst de basis, dan de details en het uithoudingsvermogen.
De eerste maand van het jaar starten met kickbokstrainingen kan je helpen deze goede basis te leggen voor je nieuwe gewoontes. Een kickboks trainer kan je namelijk op koers houden en je motiveren wanneer nodig. Hierdoor kom jij makkelijker de eerste 28 dagen door.

3. Kickboksen zorgt voor meer discipline

Eén van de belangrijkste reden dat mensen hun doelen niet halen, is omdat ze niet genoeg discipline hebben. Gelukkig kun je dit wel leren en kickboksen kan hier goed bij helpen. Tijdens een kickbokstraining train je niet alleen je spieren en conditie, maar namelijk ook je discipline. Diverse lastigere technieken moet je blijven oefenen en herhalen om onder de knie te krijgen. Door samen met een kickbokstrainer regelmatig te oefenen, trekt hij je door de moeilijke momenten en leer je gedisciplineerd door te zetten als het moeilijk wordt.

4. Je ervaart meer steun in een groep of door een trainer

Als je traint in een kickboksgroep of met een personal kickbokstrainer, ervaar je meer steun van buitenaf. Zeker als je de groep en de trainer vertelt over je goede voornemen, kunnen zij je ondersteunen in het behalen van het doel. Bovendien zorgt het voor extra druk als anderen weten dat je een goed voornemen hebt. Het geeft net die extra motivatie om door te gaan, omdat we niet graag falen ten opzichte van andere mensen en zeker niet in een groep.

5. Kickboksen leert je haalbare doelen stellen

Vaak omschrijven mensen hun doel te vaag. 'Ik wil meer sporten' of 'ik wil afvallen', zijn erg brede doelen die niet specifiek meetbaar zijn. Je hebt geen meetbaar resultaat waar je naar toe werkt en dat maakt het lastiger om gemotiveerd te blijven. Door kickboksen leer je doelen te stellen die meetbaar zijn; bijvoorbeeld snelheid, een techniek onder de knie krijgen, of het verliezen van lichaamsvet. Jouw kickbokstrainer kan samen met jou een specifiek meetbaar doel stellen en regelmatig meten wat de vordering is.Er is niets zo motiverend als het weten dat je elke dag een stap dichter bij jouw doel bent.


6. Kickboksen leert je realistisch naar situaties kijken

Naast dat je doel meetbaar moet zijn, moet het vooral ook haalbaal en realistisch zijn. Door kickboksen leer je een situatie goed in te schatten en hiernaar te handelen. Je leert in te schatten of het behalen van je doel (jezelf beschermen) haalbaar is. Zo niet, dan kies je een ander doel wat wel haalbaar is.

7. Kickboksen maakt je flexibeler in lastige situaties

Door kickboksen leer je beter met lastige momenten om te gaan en door te zetten. In plaats van dat je jezelf als een slachtoffer ziet en je doel laat varen, leer je dat 1 foutje niet direct betekent dat je verliest. Je leert jezelf te herpakken en door te zetten tot het doel bereikt is. Kickboksen traint het doorzettingsvermogen en het flexibel om gaan met lastige situaties. Dit zul je ook nodig hebben om jouw goede voornemen te behalen.

8. Kickboksen traint je guduld

De ongezonde gewoontes die in enkele jaren ontwikkeld zijn, kunnen niet over 1 nacht ijs verdwijnen. Het behalen van je doel kan soms langer duren dan verwacht, geduld en beheersing zijn dus erg belangrijk. Door kickboksen leer je je beheersen en niet direct in te gaan op korte termijn impulsen. In het dagelijks leven kun je dit goed gebruiken; je leert naar lange termijn doelen te kijken en geduldig te zijn in het behalen van deze lange termijn doelen. Korte termijn impulsen (zoals het snaaien of het drinken van alcohol) leer je beter te beheersen of helemaal uit te stellen, omdat je oog hebt voor het langere termijn doel.

9. Kickboksen leert je dat kleine fouten niet meteen het einde zijn

Elke kickbokser maakt weleens een kleine fout in een wedstrijd, maar dit betekent niet dat de wedstrijd meteen verloren is. Veel mensen geven hun goede doel te snel op, zeker als ze een (kleine) misstap hebben gemaakt. Als je een zakje snoep hebt gegeten, betekent dat niet meteen dan jouw goede voornemen helemaal niet meer haalbaar is. Stuur tijdig bij, herstel, herpak en focus weer op je doel. Zie het als een kleine obstakel die je mag overwinnen. Iedereen maakt fouten, maar dat betekent niet meteen het einde van je goede voornemen, zie het juist als een motivatie om nog harder te werken aan jouw doel.

10. Door kickboksen leer je je sterke en zwakke punten kennen

Door je sterke en zwakke punten te kennen ben je al een heel eind. Je kunt namelijk een ‘wat als’ plan maken. Wat ga je doen als je een zwak moment ervaart, een trigger voor je oud gedrag ervaart? Op het moment dat je in een zwakke positie komt? Hoe kom je hier dan uit? Kickboksen geeft veel inzicht in hoe jij reageert op het moment dat jij je zwak voelt. Het leert je om hier sterker en beter uit te komen en je niet neer te laten halen door je zwakke punten, maar juist je sterke punten in te zetten om je doelen te behalen. Dit kun je goed gebruiken in het dagelijks leven om je goede voornemen te behalen!

Wil jij een ervaren hoe het is om te kickboksen vraag dan nu een 1 op 1 priveles aan bij Delda Sport of doe mee met de small group training 

 

Lees ook:

Voordelen van een personal trainer >>

Creatine gebruiken ja of nee >>

Het voedingscentrum als basis voor een gezond eetpatroon. Of ligt het anders? >>

 

 

 

Kickbokstraining aanvragen bij Delda Sport >>

 

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten