Loading

Blog

blog image

Slapend afvallen…is het niet geweldig?

26 February, 2014 - 10:19

Dat zou mooi zijn. Word je 's morgens wakker, blijken je dikke dijen plots te zijn verdwenen. Of je bierbuik heeft zich tot normale proporties teruggetrokken. Tja, dat is nog eens een lekker begin van de dag. Dat dit niet zomaar kan, zult u zelf ook wel begrijpen. Maar er is natuurlijk wél een reden waarom ik u dit meldt. Slapen en afvallen kan zomaar een mooie combinatie zijn. Want het blijkt inderdaad zo te zijn dat je tijdens het slapen kunt afvallen. Maar dan wel onder bepaalde voorwaarden. 

Het is meer dan een kwestie van gaan liggen, in slaap vallen en 's ochtends hopen dat je een paar kilo's kwijt bent. Zo gemakkelijk gaat dat natuurlijk niet. Goed slapen is voor iedereen van wezenlijk belang. Dat is geen nieuws. Maar als je een goede nachtrust combineert met sporten, gezond eten en genoeg water drinken kan het zomaar leiden tot het gewenste gewichtsverlies. Maar hoe kan dat dan? Hoe kan het zo zijn dat ik tijdens het slapen afval? Ik doe dan toch verder niets bijzonders. 

Afvallen en slapen…wat een heerlijke combinatie

Deels is het een medisch verhaal. Desondanks gaan we proberen dit op een eenvoudige manier uit te leggen. Medici melden dat je lichaam - dat geldt alleen als je reeds in slaap bent - tussen 22.30 en 01.00 uur bepaalde stoffen aanmaakt. Eén van die stofjes is een hormoon met een vetafbrekend vermogen dat ook nog eens je stress doet verminderen. Want je lichaam volgt normaal gesproken een ritme dat uitgaat van de opkomst en neergang van de zon. Daarom lijkt het zeer aannemelijk dat deze theorie niet geldt als je pas om 02.00 uur 's nachts je bed op zoekt. 

's Nachts afvallen - nog meer tips

Drukke ondernemers slapen soms maar een paar uurtjes per nacht. Daar kan je misschien wel aan wennen, maar gezond is het niet. Een lange en goede nachtrust is prettig en gezond voor iedereen. Nu blijkt uit studies die onlangs zijn gepubliceerd dat een slaaptekort een negatief effect heeft op ons eetgedrag. Mensen met een slaaptekort hebben meer behoefte aan eten. Te weinig slaap zorgt voor een tekort aan leptine. Dat eiwit zorgt voor een gevoel alsof we 'vol zitten'. Daar slaapgebrek wordt ook nog eens ghreline aangemaakt. En dat stofje zorgt weer voor het gevoel van extra trek. En dat moeten we nou net niet hebben. 

Geschreven door Peter Kanters, www.bloggerweb.nl

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten