Loading

Blog

blog image

10 basis principes die elke personal trainer in balans houden

23 November, 2016 - 11:11

Het coachen en trainen van mensen is zowel een kunst als een wetenschap.

Je bent eigenlijk een combinatie van meerdere beroepen tegelijk. Een salesman, want je moet kunnen verkopen. Een kapitein van een schip, want je moet aan kunnen sturen. Een tv host, want je moet jezelf goed kunnen presenteren, etc. 

Je moet goed weten wat je doet en wanneer je dat moet doen. Echter, elk plan en elke methode moet flexibel genoeg zijn om aangepast te kunnen worden als de externe factoren daarom vragen. 

Kortom, het beroep personal trainer vraagt veel van je en je moet een breed pallet aan vaardigheden ontwikkelen. In dit artikel geven we je 10 basis principes die je helpen om als personal trainer en coach in balans te blijven, wat er ook om je heen gebeurt.

1. Evalueer continue

Er zijn heel veel tools die je kunt gebruiken om een klant te evalueren, bijvoorbeeld een conditietest, een krachtmeting, vetmeting, het bijhouden van het aantal reps en het gewicht etc. Deze tests en notities zijn van grote waarde. Door te meten, weet je waar de klant op staat en waar de klant naar toe moet. Hierop gebaseerd kun je een plan inzetten. Ze zeggen niet voor niets ‚meten is weten’. Door te meten kun je ook goed de progressie bijhouden. Wanneer iets niet werkt, kun je dit bijstellen en het huidig plan aanpassen daar waar nodig. 

2. Blijf jezelf continue ontwikkelen

Goede coaches zijn altijd op zoek naar nieuwe, betere manieren om hun cliënten te coachen. Lees boeken, artikelen, volg workshops, seminars en leer van andere coaches waar jij tegenop kijkt.  Met kennis kun je jezelf onderscheiden en meer waarde toevoegen voor je klanten. Je hoeft niet alles toe te passen of te gebruiken wat je leert, maar kies wat jou aanspreekt en waar jij in gelooft.

3. Negeer perfectie

Perfectie kan mensen lamleggen en teleurstellen. Als je klant of jij gaat wachten op de 'perfecte' methode, het perfecte moment of de perfecte tijd om te starten met trainen, dan zal dit nooit gebeuren omdat het niet bestaat. Streef liever naar ‚goed’ en ‚beter’ in plaats van perfect. Door je houding van het streven naar perfectie te veranderen in het streven naar het beter worden dan wie je gister was, kom jij of je klant positief in beweging. 

4.  Stop met het labelen van goed en slecht

Dit punt sluit aan op punt 2. Wat je ook leert en tegenkomt in de zoektocht naar kennis, stop met het labelen in termen van goed en slecht. Voor alles is een tijd en plek.  Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Iemand met een blessure zal hele andere oefeningen en fitness materialen nodig hebben dan iemand die spiergroei wil bereiken.  Het is allemaal afhankelijk van het doel van de klant en de klant zelf.  Door iets in een hokje te plaatsen beperk je jezelf en de klant enorm. Vooral voor net beginnende personal trainers/coaches is dit een belangrijk punt. Zij willen namelijk vaak strikt toepassen wat zij hebben geleerd en denken soms dat dit het enige is dat werkt. Dat is niet zo; houd je mindset breed en open. 

5. Blijf continue veranderen en aanpassen

Er wordt weleens gezegd:  'In fitness werkt alles .... voor ongeveer 6 weken.' Na ongeveer 6 weken heeft het lichaam zich aangepast aan een bepaalde routine, training, dieet of methode en komt de klant vaak in een plateau fase. Door punt 1 toe te passen (continue evalueren), kun je precies meten en bijhouden wanneer de klant in deze plateau fase zit. Op dat moment is het tijd om iets te veranderen. Wat in het begin van een coaching traject niet zou hebben gewerkt, kan nu misschien wel werken (zie punt 4.) Doe wat werkt op het juiste moment voor je klant en blijf hierin flexibel. 

6. Focus niet alleen op het doel, maar ook op de weg ernaar toe

Het behalen van een doel zonder te genieten van het proces ernaartoe is zonde! Door elke dag of week even stil te staan bij welke stappen de klant positief gezet heeft richting zijn of haar doel, kan er meer genoten worden van het proces zelf. Maak hen bewust van elke positieve stap die ze zetten en leer hen dat ze hiervan mogen genieten. Hebben ze bijvoorbeeld 3 dagen gezond gegeten en voelen ze zich top, attendeer hen dan op deze ervaring. Zo leren ze te genieten van de positieve gevolgen in de weg naar hun doel.  Het werkt voor veel mensen om elke dag 5 positieve punten op te schrijven die ze hebben gedaan om hun doel te bereiken en waar ze trots op zijn.  

7. Na een piek komt soms een dal

Wat gebeurt er als je klant zijn of haar doel heeft behaald?  Wat ga je doen als je de ladder van succes beklommen hebt en jij je doel hebt gehaald? Bespreek vooraf met je klant wat er gebeurt zodra ze hun doel hebben behaald. Vaak vallen klanten terug in oude patronen na het behalen van een doel, zeker als ze niet gecoacht worden en geleerd hebben om hun lifestyle te veranderen voor lange termijn. Kijk maar naar mensen die afvallen door een streng dieet; als ze eenmaal hun doel behaald hebben (bijvoorbeeld 10 kilo eraf), gaan ze vaak weer ' normaal' eten en komen ze juist extra aan. Focus daarom altijd ook op langere termijn en niet enkel op korte termijn doelen. Besprek welke doelen ook op lange termijn wenselijk zijn.  

 

 Klik hier om het E-book te downloaden>> 

8. Zelfdiscipline en ondersteuning

We hebben een stuk zelfdiscipline nodig om doelen te bereiken. Echter, het niet is altijd even makkelijk om continue zelfdiscipline te tonen in de weg naar een doel toe. Laat je daarom ondersteunen door mensen waar je van kunt leren, die je motiveren en inspireren of zoek iemand waarmee je samen aan je doel kunt werken. Hierdoor blijf je gemotiveerd en is het makkelijker om door te zetten op momenten dat je het even niet meer ziet zitten. Hetzelfde geldt voor je klanten: zij kunnen zich aansluiten bij een community, een groep of een Facebook pagina waardoor ze zich (naast jouw trainingen) nog meer ondersteund voelen. Bied hen die mogelijkheid. 

9. Focus altijd eerst op de basis 

'The master is the one who masters the basiscs.’ Zonder het beheersen en leren van de basis kun je geen goede personal trainer zijn. Je moet de basis principes van fitness en coaching kennen om je klanten goed te kunnen trainen. Focus daarom altijd eerst op het leggen van een sterke basis bij je klant, (techniek, basis conditie). Pas dan ga je verder met de details. Ga niet meteen moeilijke en lastige oefeningen doen als de basis nog niet goed is. Dit demotiveert je klant en kan de kans op blessures neemt alleen maar toe.

10. Wees dankbaar

Een belangrijk principe voor elke personal trainer;  wees dankbaar voor de mensen die je mag trainen, voor de mensen die jou coachen, inspireren en motiveren. Zonder hen zou je niet staan waar je nu staat. Dankbaarheid is een belangrijke tool in de weg naar succes. Hierdoor focus je op het positieve en zul je meer genieten van het proces.

 

Tot 1 januari 2017 gratis en vrijblijvend het personal-trainer.nl Boekhoudprogramma gebruiken?
Ga naar de volgende pagina en probeer deze software vrijblijvend 6 maanden uit: Personal-trainer.nl WeFact software gratis proberen

 

 Lees ook:

>> Hoe bepaal je je prijs als personal trainer?

>> Verdien minimaal €5000,- extra per jaar als personal trainer
 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten