Loading

Blog

blog image

Glutenvrij dieet vs. gezond? Wat kies jij?

22 November, 2016 - 16:28

Gluten is een eiwit dat van nature voorkomt in tarwe (waaronder spelt en khorasan tarwe), rogge en gerst. Het eten van gluten kan bij mensen met coeliakie of dermatis herpetiformis, schade aan de darmen toebrengen. Het eten van de gluten veroorzaakt een reactie, waardoor het slijmvlies van de darm beschadigd raakt. Dit kan klachten zoals diarree, buikpijn, vermoeidheid en gewichtsverlies veroorzaken.

De hype van glutenvrij
Steeds meer mensen lopen met de gedachten dat brood en gluten schadelijk is voor het lichaam en dat voor iedereen een glutenvrij dieet gezond is. Hier is geen wetenschappelijk bewijs voor. Granen en vooral tarwe is een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse voedsel, het zomaar weglaten van gluten en dus van granen is niet per definitie gezond. Wanneer de gluten en dus de granen uit het eetpatroon wordt weggehaald, leidt dit tot een eenzijdig eetpatroon. Hierdoor kan er tekort aan vitamine B en E, maar ook aan ijzer optreden, omdat er te weinig wordt nagedacht over vervangers. Daarnaast zijn de speciale glutenvrije producten die in de winkels te koop zijn, niet allemaal even gezond. Een groot aantal van de producten bevat meer suiker, zout en vet dan de niet glutenvrije producten.

Het is belangrijk is om gezond en gevarieerd te eten, en granen zijn belangrijk voor de vezels, mineralen en vitaminen. Dus wanneer de granen uit het voedingspatroon worden gehaald, moet er wel naar vervangers worden gezocht.

Medische wetenschap is altijd in ontwikkeling en het zal nog enige tijd duren voordat de wetenschap heeft uitgezocht, hoe het precies met gluten zit. Er is wel bekend dat bij mensen wie klachten hebben, maar bij wie coeliakie en tarweallergie is uitgesloten de klachten verbeteren wanneer ze een glutenvrij dieet volgen. Het is wel van groot belang dat de huisarts of een specialist eerst coeliakie en andere aandoeningen uitsluit, voordat een diagnose glutensensitiviteit wordt gesteld. Ongeveer 1% van de mensen heeft daadwerkelijk een glutenintolerantie/coeliakie. Dat zijn ongeveer 170.000 Nederlanders.

Wanneer er ‘glutenvrij’ op de verpakking staat is het product geschikt voor een glutenvrij dieet. Meestal staat dan ook het glutenvrije symbool op de verpakking: een doorgestreepte aar.

Zelf voel je het beste aan waar jouw lijf zich goed bij voelt, maar begin niet aan een (volledig) glutenvrij dieet als je niet zeker weet of je een intolerantie of sensitiviteit hebt.

Onze diëtiste Dominique is naar de Free From Food expo op 10 juni 2016 geweest. Een beurs over glutenvrij, suikervrij, lactosevrij en veel meer Free from en Functional Food. Op deze beurs heeft zij lezingen gevolgd over diverse onderwerpen en veel kennis opgedaan over de nieuwste producten op dit gebied. Wanneer je geen gluten meer eet, is het wel belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en om hier hulp van een diëtist voor in te schakelen. Het is af te raden om zelf te gaan experimenteren met de invulling van een glutenvrij dieet.

Wil je meer informatie omdat je wilt starten met een glutenvrij dieet of is er een intollerantie opgespoord? Neem dan contact op met de diëtiste van #PersonalTraining Be You

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten