Loading

Blog

blog image

Van de Noot een deugd kraken… #Noten

10 November, 2016 - 17:00

De noten, we kennen ze allemaal wel. Ze staan in de schijf van vijf maar zijn ze nu echt wel zo gezond? Als je bij de plaatselijke notenboer staat en je daar je noten wilt aanschaffen zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. Wat is er veel keus!

Een ongezouten mening geven

Ongezouten noten staan in de Schijf van Vijf, vanwege de positieve effecten op de gezondheid. Het advies wordt er gegeven om elke dag één handje (ong. 25 - 30 gram) ongezouten noten te eten. Noten leveren ijzer, vitamine E en vitamine B1. De effecten van voldoende ijzer in je lichaam zorgt weer voor een goed denkvermogen en spierherstel. In noten zit ook veel onverzadigd vet. Het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Alle ongezouten noten en pinda's zijn goed voor je. Dus ongebrand, gebrand en geroosterd. Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda telt mee bij noten.

De verschillende noten op een rij:

Walnoten:
Deze noten bevatten van alle noten de meeste antioxidanten, omega 3 vetzuren en onverzadigde vetten.
Amandelen:
Amandelen zijn rijk aan vitamine E en hebben relatief gezien een hoog aantal eiwitten.
Pecannoten:
Deze noten zijn gezond, doordat ze onverzadigde vetten bevatten, mineralen en vitamine B1.
Cashewnoten:
Deze noten bevatten gezonde voedingsstoffen als selenium, vitamine B en verschillende mineralen. Vergeleken met andere noten bevatten deze noten minder onverzadigde vetten.
Hazelnoten:
Deze noten bevatten arginine, verschillende B vitaminen en mineralen als mangaan en ijzer.
Pistachenoten:
Deze noten bevatten onverzadigde vetten, antioxidanten, vitamine E en vezels.

Dus ongebrand, gebrand en geroosterde noten kunnen allemaal worden genomen, maar let wel op de hoeveelheid in verband met de kilocalorieën. Een handje ongezouten noten per dag past binnen een gezond en een uitgebalanceerd voedselpatroon, tenzij je hele grote handen hebt natuurlijk!

Wil jij weten meer weten over de gezondheidseffecten van noten? Vraag het dan onze diëtiste!

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten