Loading

Blog

blog image

Hoe je je gezondheid kunt boosten door middel van deze groente tips

18 October, 2016 - 17:44

Groenten waarom hebben we het nodig? Er zijn zoveel manieren om voldoende groente binnen te krijgen op een dag, echter haalt het gros van de mensen niet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente. En dat is uiteraard niet best! De diëtiste van Be You legt het u uit! 

 

Wil je echt iets doen voor je gezondheid? Eet dan minimaal 250 gram groenten per dag!

Maar waarom doen groenten echt iets voor je gezondheid?

Uit grootschalige studies is naar voren gekomen dat het eten van groenten gunstig is voor de gezondheid. In deze studies werd gekeken naar het risico op ziektes bij mensen die veel groenten aten in vergelijking met mensen die weinig groenten aten. De gezondheidswinst was in deze studies het grootst wanneer minstens 250 tot 300 gram groenten per dag werd gegeten.

Groenten zitten bomvol met vitaminen, mineralen, vezels en flavonoïden. Ook zijn ze een gezonde keuze, omdat ze geen zout, geen verzadigd vet en maar weinig calorieën bevatten. Alleen is er niet één soort groenten die alle voedingstoffen levert, daarom is het belangrijk om te variëren!

Bekend is dat de gemiddelde Nederlander te weinig groenten eet, gemiddeld 100 – 120 gram per dag. Het advies voor volwassenen volgens de nieuwe richtlijnen goede voeding is om minimaal 250 gram groente per dag te eten! Daarom hier wat tips om meer groente te eten:

6 tips om meer groente te eten:

  • Verklein de portie aardappelen, rijst of pasta op het bord en verdubbel de hoeveelheid groenten.  Een simpele rauwkostsalade kan ook bij de maaltijd worden genomen;
  • Neem als tussendoortje een keer groente. Met elke dag 10 mini tomaten, 10 radijsjes of 4 snack paprikaatjes zit je al snel op de 100 gram groente;
  • Neem af een toe een eigengemaakte groentesoep;
  • Verwerk verse groenten in een (pasta) saus;
  • Combineer groenten met het beleg voor op de boterham;
  • Zorg ervoor dat er diepvriesgroente in huis is. Zo kan er altijd een maaltijd met groenten worden gemaakt, als er geen tijd was om naar de supermarkt te gaan;

Hoeveel groenten moet je gebruiken om 250 gram over te houden?
Bij het schoonmaken van de groenten, kan het voorkomen dat er deel wordt weggegooid. Van sommige groenten is er meer nodig, omdat ze slinken in de pan. In deze kooktabel is te zien hoeveel er moet worden gebruikt om 250 gram over te houden.

Wil jij meer weten over hoe je de hoeveelheid groenten kan verhogen op een dag? Vraag het dan onze diëtiste!

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten