Loading

Blog

blog image

Hoe je Snapchat effectief kunt gebruiken voor jouw personal training business

30 September, 2016 - 15:08

Een gekke foto met een hondensnuit of rozenkransje om je hoofd delen met vrienden, waarna de foto vanzelf weer verdwijnt. We hebben het natuurlijk over Snapchat. Eén van de snelst groeiende Social Media platformen van dit moment, met circa 100 miljoen actieve gebruikers per dag. Leuk weer zo'n populair Social Media kanaal, maar wat kun je er eigenlijk mee als personal trainer? In dit artikel leggen we uit wat Snapchat is, waarom en hoe Snapchat interessant kan zijn voor je personal training business.

Wat is Snapchat?

Het idee achter dit nieuwe Social Media kanaal is heel simpel. Met Snapchat deel je korte verhalen door middel van foto's en video's met eventueel wat tekst erbij. Je kunt zelf instellen hoelang de foto beschikbaar zal zijn voor de ontvanger (1-10 seconden, langer is niet mogelijk). Je kunt selecteren welke vrienden de content mogen zien of je kunt het openbaar publiceren zodat iedereen die je volgt de content kan zien. Een belangrijk kenmerk van Snapchat is dat plaatjes en filmpjes na een aantal seconden verdwijnen. Ze blijven dus nooit op het netwerk circuleren. De volger heeft dus maar een zeer beperkte tijd om de foto/het plaatje te bekijken, want na de ingestelde tijd wordt de foto verwijderd en kan deze niet meer worden teruggehaald. Daarnaast is Snapchat ook bekend door de gekke maskers en filters die je toe kunt passen op selfies, zoals de rozenkransjes en hondensnuiten.

Snapchat en merkpromotie

Steeds meer merken en ZZP'ers maken gebruik van Snapchat om hun merk/diensten te promoten. Dit is niet zo gek, aangezien de meeste gebruikers gemiddeld 30 minuten per dag spenderen op dit kanaal. Het is daarom een interessant platform om jezelf of jouw merk op te promoten. Van alle gebruikers is het merendeel vrouw (70%), dus als je je als personal trainer vooral op vrouwen richt is het een zeer interessant promotie platform.  

De essentie van Snapchat

Bij Snapchat gaat het in essentie om verbinden met je publiek, waardoor meer betrokkenheid met het merk ontstaat. Meer betrokkenheid leidt tevens tot meer vertrouwen in het merk. Betrokkenheid en vertrouwen zijn twee uiterst belangrijke punten als het om sales gaat. Eén van de voordelen van Snapchat is dat de doelgroep de mogelijkheid heeft om 'live' aanwezig te zijn bij jouw dagelijkse activiteiten. Dit geeft de kijker het gevoel meer betrokken te zijn bij jou als personal trainer waardoor ze je sneller zullen vertrouwen. Door vertrouwen te creëren en een voorbeeld functie te zijn zullen potentiële klanten eerder bij jou willen trainen.

Hoe kun je als personal trainer effectief gebruik maken van Snapchat om jouw diensten te promoten?

1. Geef toegang tot exclusieve momenten en events

Veel merken gebruiken Snapchat voor interessante gebeurtenissen zoals het lanceren van een nieuw product, een show of een ander soort event. Door korte live shots te delen van het event heeft de volger namelijk het gevoel aanwezig te zijn bij het event. Hierdoor wordt je doelgroep enthousiast, omdat je een stukje authenticiteit van het merk deelt met het publiek. Als personal trainer kun je bijvoorbeeld momenten delen uit een groepstraining, of bepaalde oefeningen delen die je zelf graag doet. Vraag uiteraard altijd om toestemming aan de persoon die in beeld is.
Ook kun je Snapchat gebruiken om toe te werken naar een event of belangrijke gebeurtenis waar jij aan deel neemt. Dit doe je door korte snaps te delen die te maken hebben met het opkomende event. Bereid je je bijvoorbeeld voor op een marathon? Deel dan snaps van deze training met de kijkers en laat zien hoe jij je voorbereidt.

2. Deel unieke en schaarse content

Deel unieke content die niet op andere kanalen te vinden is. Laat bijvoorbeeld zien hoe ze een populair recept kunnen bereiden. Doordat deze content maar eventjes zichtbaar is wordt het schaars en daarmee interessanter voor de doelgroep. Deel deze content dan niet op je andere Social Media kanalen, maar enkel op Snapchat om het schaars en uniek te houden.

3. Bied voordelen en promoties aan via Snapchat

Zorg dat je Snapchat volgers beloond worden als ze jouw verhalen volgen. Dit kun je doen door speciale aanbiedingen te delen op Snapchat. Hierdoor komen je volgers terug voor meer. Omdat de Snapchat stories na 24 uur verdwijnen, is het een perfect platform om flash sales op te organiseren (tijdelijke acties). Denk hierbij aan promotie codes of kortingscodes voor een training of een product. Maar geef deze code pas aan het einde van je Snapchat story weg, of geef ze een Snapchat opdracht om ze meer te betrekken bij jouw dienst. Bijvoorbeeld: "deel een snap terwijl je deze oefening uitvoert.” Of "deel een snap van jouw favoriete recept uit mijn E-book.” 

  

 
4. Geef een eerlijke kijk achter de schermen

Echtheid, eerlijkheid en imperfectie worden steeds belangrijker. Mensen kunnen zich namelijk makkelijker identificeren met een merk of persoon als ze zien dat deze ook gewoon imperfect zijn. Deel daarom af en toe een kijkje achter de schermen op momenten dat het niet altijd leuk is. Bijvoorbeeld wanneer je om zes uur s’ochtends met veel moeite opstaat op weg naar een training, of per ongelijk een zak M&M's naar binnen werkt. Laat zien dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is, maar dat ook jij als personal trainer gewoon mens bent. Menselijkheid en imperfecties verbinden. Het delen van je werkomgeving, outfits, trainingen, maaltijden, je favoriete sportmerken (laat je sponsoren!) en de klanten die je traint werkt voor personal trainers ook altijd goed op Snapchat.

5. Werk samen met digitale influencers

Om te groeien op Snapchat is het verstandig om samen te werken met andere personal trainers. Hiermee kun je meer mensen bereiken en grotere projecten opzetten om je diensten te promoten. Als personal trainer kun je  bijvoorbeeld samen content creëren met een andere personal trainer of met een voedingscoach. Sommige merken maken gebruik van een 'take over', waarbij een bekende influencer een dag de Snapchat van het merk overneemt en unieke content creëert. Dit is heel slim, omdat de fans van deze influencers dan sneller het merk zullen volgen waar de influencer de take over voor doet.

Overige tips

 1. Creëer content, een verhaal dat je wil delen met je volgers. De inhoud is altijd afhankelijk van wat je doel is. Dit kan iets informatiefs, iets vermakelijks, grappigs of juist iets ontroerends zijn. Zorg dat de content relevant is voor je volgers en past bij jouw imago. Een goed verhaal heeft altijd een begin, midden en een eind.

2. Zorg altijd voor een call to action in je Snaps; door een opdracht te geven aan je volgers creëer je meer betrokkenheid. Men vindt het fijn om online te weten wat ze moeten doen, ze hoeven dan zelf minder na te denken. Dit kan al iets kleins zijn, zoals: "bekijk het hele recept op mijn blog."

3. Deel je Snapchat gebruikersnaam in je biografie van je andere Social Media kanalen.

4. Deel elke dag een verhaal op Snapchat. Omdat de snaps na 24 uur verdwijnen, is het belangrijk om continue content te blijven creëren om relevant te blijven voor je doelgroep.

 

Lees ook 

Vijf redenen om personal trainer te worden >>

Wanneer betaal je 6% of 21% btw als personal trainer? >> 

De 7 ideale marketing stappen uit de als ice bucket challenge >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten