Loading

Blog

blog image

Wat zijn de DO’s & DON’TS van sapkuren?

21 September, 2016 - 18:49

Voor welke vastenkuur er ook wordt gekozen, de bewustwording wordt vergroot van wat er allemaal wordt gegeten en gedronken. Tijdens een sapkuur wordt er geleefd van sapje naar sapje, er wordt heel langzaam gedronken en bijna alle smaken van groenten en fruit worden uitgeprobeerd.

Sapkuren worden gebruikt om gewicht te verliezen, maar ook om het lichaam te detoxen. Tijdens sapkuren wordt er verlies verloren door alleen te drinken. Er zijn ook sapkuren waarbij zelfs geen vruchtensappen, maar uitsluitend energievrije dranken zoals water en (kruiden)thee zijn toegestaan.

Om enkele dagen deze kuur te volgen kan niet zo veel kwaad, maar langere sapkuren hebben nadelen. Bij deze kuren gaat het gewicht omlaag door het gebrek aan calorieën. In het begin gaat het vooral om vochtverlies, bij het verbranden van het lichaamsvet komt namelijk water vrij. Al vrij snel hierna gaat het lichaam spierweefsel afbreken.

De afbraak van spierweefsel werkt als volgt (Bron: Sapkuren, Voedingscentrum, 2016). De hersenen en de rode bloedcellen hebben glucose nodig als energiebron. Als deze glucose niet uit koolhydraten uit de voeding wordt gehaald, dan gaat het lichaam eiwit uit spieren afbreken om in de glucosebehoefte te voorzien. In welke mate dit gebeurt, hangt af van de hoeveelheid koolhydraten die het lichaam via sap nog binnenkrijgt.

Daarnaast is er momenteel onvoldoende bewijs uit wetenschappelijke onderzoeken dat bepaalde voedingsmiddelen een ontgiftende werking hebben. Voor het schoonmaken van de darmen wordt zelfs gewaarschuwd voor de schadelijke gevolgen van het verwijderen van de goede bacteriën van de darmen. De gunstige bacteriën helpen mee bij de spijsvertering en de ondersteuning van de weerstand. De lever en de nieren zijn de organen die giftige stoffen kunnen afbreken en verwijderen.

Kun je het lichaam opschonen zonder sapkuren?

Zoals hierboven beschreven bevat het lichaam de nodige organen om gifstoffen te verwijderen. Als je goed voor je eigen lichaam wilt zorgen heeft het meer zin om structureel de juiste keuzes te maken dan af en toe een sapkuur te volgen.

Hier een aantal tips om goed voor het lichaam te zorgen:
- Stop met roken;
- Beperk alcohol gebruik;
- Eet dagelijks genoeg groenten en fruit. Aanbeveling is minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag;
- Eet gevarieerd en niet te veel;
- Zorg voor voldoende beweging;
- Zorg voor een gezond lichaamsgewicht.

Wil jij weten hoe je een goed bewustzijn combineert met een lijf dat zich lekker voelt? Vraag dan onze diëtiste Dominique voor tips.

Bron:

 

 

 

 

Lees ook:

Sportletsel; Zorg dat je het voorkomt! >>

Alcoholvrije wijn: Pasdutout! >>

Mattisson healthstyle shakes revieuw >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten