Loading

Blog

blog image

Door deze lifestyle behaal je niet je ideale gewicht

21 September, 2016 - 17:26

Heb jij het idee dat je alles goed doet wat eten en trainen betreft, maar op de een of andere manier geen gewicht verliest? Je sport regelmatig, je eet super gezond, maar de kilo’s lijken er niet af te gaan. Dit is heel erg frustrerend, maar wat kun je anders doen dan wat je al doet? Kijk eens naar je stresslevel. Hoe gestrest ben je? Stress (en in specifiek het hormoon cortisol) heeft namelijk meer invloed op onze gezondheid en gewicht dan we denken. In dit artikel leggen we uit hoe en waarom stress invloed heeft op je gezondheid en gewicht en leggen we uit wat je anders kunt doen om wel je ideale gewicht te behalen. 

Wat is stress precies?

Stress is een reactie van je lijf op gevaarlijke situaties. Je lijf reageert op stress door in de bijnieren o.a. het hormoon cortisol aan te maken. Vroeger was dit hormoon functioneel; je werd alert als je in gevaar was en je lichaam werd gereed gemaakt om te vluchten of te vechten. Dankzij cortisol wordt onze pijngrens hoger en kunnen we sneller rennen; je kunt dus beter vluchten of vechten. In de hedendaagse maatschappij heeft cortisol niet echt heel veel nut meer. We zullen niet zo gauw een beer op straat tegenkomen. Echter hebben we tegenwoordig hele andere stress: we staan continue onder (emotionele) spanning. Hierdoor produceren we chronisch te veel cortisol, met alle gevolgen van dien. 

Wat gebeurt er bij teveel cortisol?

Korte cortisol pieken kunnen geen kwaad, maar heb je chronisch te veel cortisol in je lijf, dan kun je lichamelijke problemen krijgen.

Cortisol verhoogt je bloeddruk

Doordat je lijf klaar wordt gemaakt om te vluchten verhoogt je bloeddruk, wat kan resulteren in chronisch een verhoogde bloeddruk. Hierdoor kun je op lange termijn zelfs problemen met je hart krijgen.

Cortisol verkrampt je spieren

Doordat cortisol je spieren aanspant, (waardoor je sneller kunt vluchten), kun je bij langdurige stress chronische spierklachten krijgen. Verkrampte spieren, disfunctionerende spieren en zelfs spanningshoofdpijn zijn bij chronische stress een negatieve reactie.

Cortisol kan de schildklier vertragen

Een chronisch te hoog cortisol level wordt vaak gelinkt aan een verlaagde schildklier functie. Te veel cortisol verlaagt namelijk de omzetting van het schildklier hormoon T4 in het actieve T3 hormoon, die essentieel is voor het reguleren van o.a. je metabolisme en energieverbruik.

Cortisol verstoort je slaap

Te veel aan cortisol kan ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap valt of dat je in de nacht regelmatig wakker wordt. Dit terwijl slaap juist ontzettend belangrijk is; het zorgt voor herstel van je lichaam en het laadt je emotioneel op. Een slechte nachtrust door bijvoorbeeld te veel stress kan op lange termijn funest zijn voor je gezondheid en de lijn. 

Cortisol veroorzaakt cravings 

Door overmatig stress voel je je meestal uitgeblust en opgebrand. Om toch de nodige energie te krijgen hunkert je lijf naar vette, suikerrijke en calorierijke voeding die je direct energie geven. Helaas zijn deze producten op lange termijn juist niet goed voor je energie level (en zeker niet voor de lijn!)  Daarnaast zorgt (te) veel cortisol ook voor schommelingen in je bloedsuiker spiegel, waardoor je trek kunt krijgen in eten.

Cortisol stimuleert ontstekingen en onderdrukt het immuunsysteem

Een groot gevolg van chronische cortisol productie is de onderdrukking van de activiteit van het immuunsysteem. Het immuunsysteem is belangrijk voor het remmen van ontstekingen en het bevorderen van herstel.  Als je in direct gevaar bent (en je lijf cortisol aanmaakt) hebben herstelprocessen geen prioriteit volgens het lijf. De functie van het immuunsysteem wordt als het ware even uitgesteld om hierop energie te besparen.

Is dit misschien de reden dat jij niet afvalt?

Naast chronische emotionele stress, hebben veel mensen die proberen af te vallen ook veel lichamelijke stress. Juist doordat ze te fanatiek proberen af te vallen brengen ze hun lijf onbewust in een stress modus. Hierdoor houdt het lichaam juist vet vast. Maak jij een van de onderstaande fouten? 

Extreem dieten

Om gewicht te verliezen zou je denken dat het goed is om een streng dieet te volgen laag in calorieën. Echter is het tegendeel waar. Dieten laag in calorieën zorgen er juist voor dat het steeds moeilijker wordt om je gewicht te controleren op lange termijn. Hoe kan dat? Door het op lange termijn drastisch verminderen van de calorie inname denkt je lijf dat er hongersnood is en ervaart het stress. Je moet immers overleven in tijden van minder voedsel. Om je te beschermen tegen de honger (en in zekere zin tegen 'hongersdood" ) slaat je lijf snel vet op en houdt het vet vast.

Te veel cardio doen

Men denkt vaak dat het goed is om heel veel cardio te doen als je af wil vallen. Hierdoor gaan ze dag in dag uit cardio doen om calorieën te verbranden. Helaas werkt dit vaak juist averechts. Door te veel cardio te doen maak je veel stresshormoon aan en gaat het lichaam denken dat het in gevaar is. Vroeger moest je namelijk alleen lange stukken rennen als je achtervolgd werd door bijvoorbeeld een beest. Te veel cardio staat dus gelijk aan veel stress, waardoor het cortisol hormoon toe kan nemen.

Wat kun je beter wel doen? 

Veel mensen vallen af zodra ze op vakantie gaan en rust nemen. Dit komt omdat ze minder stress ervaren en het lijf goed uit kan rusten en zich ‚veilig’ voelt. Uiteraard kunnen we niet altijd op vakantie, daarom is het belangrijk om naast een gezonde lifestyle je stress te verminderen daar waar mogelijk. Vermijd stress door een te lage calorie inname. Kies liever voor langzaam afvallen, maar wel voor langdurig resultaat. Kies uiteraard voor onbewerkt eten en vermijd suiker zo veel mogelijk. Vermijd daarnaast langdurige cardio sessies en kies voor kortere krachttrainingen of korte HIT sessies. Luister bovendien naar je lijf. Voel je dat je nog niet hersteld ben, ga dan niet trainen maar neem extra rust. 

Yoga en meditatie helpen ook veel mensen om te ontspannen, zowel lichamelijk als emotioneel. Een rustigere vorm van bewegen kan helpen om stress te verlagen en af te vallen, denk hierbij aan heel rustig zwemmen, wandelen of suppen in de natuur. Hierdoor ervaart het lijf geen stress, maar laad je juist op en verlaag je het stress hormoon zodat je weer af kunt vallen. 

 
Er worden tegenwoordig teveel ongezonde tussendoortjes gegeten, terwijl men denkt dat deze tussendoortjes gezond zijn. Wil je echte onbewerkte tussendoortjes die je helpen met afvallen en een fit lichaam? Download dan hieronder ons gratis e-book met 10 super gezonde tussendoortjes!

 

Lees ook

Afvallen en sporten in de winter. Hoe houd ik het in hemelsnaam vol? >>

Gezonde snacks en tussendoortjes voor de lastige momenten >>

Afvallen met tips van je personal trainer >> 

 

 

 

 

 

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten