Loading

Blog

blog image

10 (gezonde) Instagram foodtrends die je moet proberen

11 September, 2016 - 19:08

 Wie een foodlover is een account op Instagram heeft ontkomt er waarschijnlijk niet aan; duizenden foto's van de meest bijzondere food creaties sieren het scherm. Om er trek van te krijgen. Het liefst duiken we direct de keuken in om de gerechten na te maken. Leuk die online food trends, maar in hoeverre passen deze trends eigenlijk in een gezonde lifestyle? In dit artikel bespreken we de 10 meest populaire online food trends van dit moment en bekijken we hoe gezond deze zijn. 

1. Plant based vegan lifestyle

Mensen worden zich steeds bewusten van de gevolgen van het eten van vlees voor hun lijf en omgeving. Mensen die plant based eten geloven dat het vermijden van vlees, vis en alle andere dierlijke producten hun gezondheid en de aarde ten goede komt, mits deze producten vervangen worden door voldoende plantaardige producten. In uiterste gevallen zijn er zelfs mensen die enkel fruit en groente eten. Het minderen van vlees en vis kan sowieso nooit kwaad en het vervangen van gewoon vlees en vis door biologisch vlees en vis is zeker aan te raden in verband met de hormonen in deze producten. Echter is het compleet schrappen van alle dierlijke producten of het enkel eten van fruit en groente niet voor iedereen aan te raden. Je moet weten waar je aan begint en verstand hebben van voeding wil je toch nog alle essentiële nutriënten binnen krijgen. Wil je overstappen op een (plant based) vegan lifestyle, raadpleeg dan altijd een voedingsdeskundige die hierin gespecialiseerd is zodat je geen tekorten oploopt. Let vooral om omega 3, vitamine D, B12, en creatine.

2. Proteïne fluff

Het ziet er heerlijk uit, is laag in calorieën, hoog in eiwitten en het vult enorm. Proteïne fluff is niets voor niets al heel erg lang een populaire foodtrend op Instagram.  Voor mensen die lactose goed kunnen verdragen is het een ideale (post workout) snack. Hoe maak je het? Gebruik 1 scoop caseïne (kies je favoriete smaak), een half glas melk of water (dit kan ook amandelmelk of elk ander soort melk zijn) en 125 gram bevroren fruit. Mix alles in de blender tot een romig mengsel. Daarna klop je het mengsel voor circa drie minuten tot een luchtige massa. Hier kun je een staafmixer voor gebruiken of een keukenmachine.  Je kunt eventueel wat cacao of andere toppings gebruiken om de proteïne fluff nog lekkerder te maken!

3. Groentepizza's 

Voor iedereen die van pizza houdt en op zijn of haar lijn wil letten, is dit een hele fijne foodtrend die waarschijnlijk nog heel lang aan zal houden. In groentepizza's zit de groente verwerkt in de pizza bodem. Vaak wordt hier bloemkool of rode biet voor gebruikt, in combinatie met eieren en een meelsoort. Doordat er veel groente verwerkt zit in deze pizza, bevat het minder calorieën en krijg je meer vitamines en mineralen binnen. Als je op de lijn let moet je natuurlijk niet de pizza beleggen met een lading kaas. Kies dan liever voor magere ingrediënten om de pizza laag in calorieën te houden te houden. Je kunt de pizza bodem zelf maken (google op bloemkool pizza bodem) of je kunt deze kant en klaar kopen van het merk Magioni bij Alberth Heijn. Let op: hier zit wel tarwe in verwerkt en is dus niet glutenvrij.

4. (Breakfast) smoothiebowls

Smoothiebowls zijn al enige tijd populair onder foodies. Het verschil zit hem er nu in dat de smoothies heel mooi 'belegd' worden met diverse kleurrijke toppings. Hierdoor ziet de smoothie er meteen een stuk lekkerder uit. Maak je favoriete smoothie, doe deze in een kom en leg in rijtjes jouw favoriete toppings op de smoothie. Denk aan fruit, gojibesjes, cacaonibs, noten, bijenpollen, moerbijen etc. Het nadeel van deze trend is dat veel mensen onderschatten hoeveel (onnodige) extra calorieën ze aan de smoothie toevoegen. Een handje noten, wat lijnzaad of kokossnippers zijn al gauw zo’n 300 kcal extra bovenop de smoothie. Leuke trend, maar niet zo leuk voor de lijn. Houd het simpel en gebruik enkel wat fruit als topping voor de smoothie om onnodige calorieën te voorkomen. 

5. Smoothies in a jar

Om bij de smoothies te blijven; smoothies zien we ook terug in een glazen pot met handvat (‘smoothie in a jar’) . Diverse gekleurde lagen smoothies wisselen elkaar af en stukjes fruit versieren de zijkant van de wand van de glazen pot. Groene smoothies zijn gezond als je veel groente toevoegt, maar ook hier geldt; vermijdt  onnodige extra calorierijke toevoegingen. Uit een groene smoothie haal je al voldoende vitamine en mineralen zonder de extra superfoods. Bovendien is deze trend tijdrovend; je moet diverse soorten smoothies maken en deze voorzichtig om de beurt in de glazen pot gieten. Leuk voor een feestje of in het weekend, maar niet handig voor drukke doordeweekse dagen. 

6. Nicecream

Een hele fijne trend voor ijsliefhebbers; ijs gemaakt van enkel fruit. Nu kun je ook genieten van ijs als je geen melk kunt verdragen. Hoe maak je het? Vries bananen voor circa 2 uur in (of langer, maar laat ze dan even ontdooien). Blend een paar half bevroren bananen in de blender tot een romige massa. Dit is de basis van nicecream. Je kunt nu fruit of bijvoorbeeld cacao poeder toevoegen om chocolade ijs of frambozenijs te maken. Let er wel op dat als je aan je lijn denkt je dit niet te vaak eet; een banaan bevat circa 100 kcal per stuk, dus bij 4 bananen bevat je ijsje al meer dan 400 kcal. Gezonder wel dan een back ijs uit de supermarkt, maar net zo veel calorieën. 

7. Poke bowls 

Een poke bowl (je spreekt het uit als poh-keh) is de trend van dit najaar. Het is een gerecht uit Hawaii en overgewaaid naar het westen. Het is eigenlijk sushi in een kom. In plaats van dat alle ingrediënten in de nori bladeren gerold zitten, zitten alle ingrediënten los in de schaal. Onderin ligt een laag rijst en hierop liggen de andere sushi ingrediënten, zoals vis en wat groente. De poke wordt op smaak gebracht met sesamolie en sojasaus en wordt meestal bestrooid met sesamzaadjes. Houd je van sushi of sashimi? Dan is deze trend wat voor jou. Je kunt jouw eigen poke bowl maken door te variëren met vis en toppings zoals edame bonen, avocado etc.

8. Sushi burrito's 

Bij deze trend wordt de sushi geserveerd als een soort burrito of wrap. In plaats van dat de sushi in stukjes is gesneden, behoud je een lange rol die je uit het vuistje eet. De basis van de burrito/wrap is meestal rijst, maar soms zien we ook dat er alleen groente en sashimi wordt gebruikt om de calorieën te verminderen. Heerlijk en makkelijk om mee te nemen voor onderweg. 

9. Bijzondere meel soorten

Pannenkoeken van gewoon tarwemeel zijn ouderwets. Tegenwoordig zien we veel andere soorten meel voorbijkomen; van quinoameel, amandelmeel, kokosmeel tot het nieuwe hippe bananenmeel. Vooral bananenmeel is op dit moment een hype. Deze is sinds kort verkrijgbaar via internet en heerlijk om bananencake mee te maken. Je zou denken dat het een hele sterke bananensmaak heeft, maar dat valt reuze mee. Het heeft juist een neutrale, nootachtige smaak die je goed in zowel hartige als zoete gerechten kunt verwerken. 

10. Ramen (Japanse noodlesoep)

We blijven oosterse invloeden terug zien in de foodtrends van dit seizoen. Ramen is een Japanse noodlesoep geserveerd in een grote kom met diverse oosterse ingrediënten. Door topchefs is het van een standaard gerecht getransformeerd tot een modern en populair gerecht. Voor de basis van de soep wordt bouillon gebruikt die extra op smaak wordt gebracht met sojasaus. In de soep zitten uiteraard noodles, je kunt zelf kiezen wat voor noodles je gebruikt. Verder kun je eend, kip, beef of gamba's toevoegen of het vegan houden en heel veel groente en tofu toevoegen. Je kunt volop variëren en door de noodles vult deze soep goed. Een heerlijk warm en gezond gerecht voor dit najaar.

 

Welke van de bovenstaande 10 Instagram foodtrends vind jij het lekkerst en welke ga jij zelf proberen? Laat je reactie hieronder achter. 

 

Lees ook

Lekker en gezond recept: zoete aardappelen met kip uit de oven >>

Fabels over diëten: calorieën tellen niet >>

food & sport dairy >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten