Loading

Blog

blog image

10 tips voor een succesvol intakegesprek voor personal trainers

08 September, 2016 - 11:34

Het moment dat een potentiële klant voor je zit tijdens een intakegesprek, is zeer waardevol. Dit is het moment om een goede eerste indruk achter te laten. Daarnaast is het een moment om duidelijkheid te scheppen voor beide partijen. Wat wil de potentiële klant bereiken? Hoeveel effort en financiën wil de klant investeren en wat kan jij hierin betekenen? Het is een goed moment om te bepalen of er een klik is van beide kanten. Maar waar moet je eigenlijk op letten tijdens een intakegesprek en hoe kun je een potentiële klant overtuigen om bij jou te komen trainen? In dit artikel vind je tien tips voor en succesvol intakegesprek.

 

1. Gebruik je tijd efficiënt

Probeer in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk informatie boven tafel te halen waar je verder op kunt bouwen. Je kunt het opdelen in drie onderdelen. De feiten, het gevoel en de toekomst. In het begin van het gesprek wil je zo veel mogelijk feiten boven tafel krijgen. Informatie over de klant zelf, de huidige lifestyle van de klant etc. Daarna probeer je het gevoel van een klant te ontdekken om zijn of haar problemen beter te begrijpen. Kruip in de huid van de klant. Probeer te ontdekken wat het werkelijke probleem is en welke emotie erachter ligt. Wat doet het probleem met de klant? Hoe houdt dit probleem de klant tegen in zijn of haar doelen? Wat zijn de effecten en gevolgen van het probleem? Door dit bespreekbaar te maken zal de klant zelf sneller inzien dat hij jouw hulp echt nodig heeft om te veranderen.

Daarna focus je op de te behalen doelen in de toekomst. Wat wil de klant wel bereiken? Binnen hoeveel tijd? Hoe kun jij de klant hierin ondersteunen? Laat zien dat jij de oplossing hebt voor de klant. Een potentiële klant wordt pas echt een klant op het moment dat hij het gevoel heeft dat jij precies begrijpt waar hij mee worstelt en als jij kan laten zien dat je de oplossing biedt voor zijn of haar problemen.


2. Stel de juiste vragen en laat vooral de klant praten

Het intakegesprek is een goede kans om goed door te vragen en de potentiële klant zijn verhaal te laten vertellen. Laat de klant altijd uitpraten. Meestal wil een potentiële klant een verhaal kwijt. Dit is voor jou een mooie gelegenheid om te laten zien dat je goed kunt luisteren en de juiste vragen weet te stellen die de klant triggeren. Een potentiële klant wil graag gehoord worden, dan heeft hij het gevoel dat jij zijn of haar problemen snapt en erbij kan helpen. Luisteren is dus cruciaal tijdens een intake gesprek. Pas als de klant uitgesproken is doe jij jouw verhaal. Tussendoor kun je wel doorvragen om een completer verhaal te krijgen, maar wees vooral een luisterend oor.

3. Vraag tevens naar het verleden van je klant

Als je hebt ontdekt welke doelen jouw klant wil behalen en waarom hij deze wil behalen, onderzoek dan waarom dit in het verleden nog niet is gelukt. Wat heeft ervoor gezorgd dat de persoon in kwestie deze doelen nog niet in praktijk heeft kunnen brengen? Is dit een gebrek aan motivatie? Zijn het bepaalde ingesleten patronen en verslavingen? Probeer te achterhalen waar de essentie van het probleem ligt. Hierdoor kun je makkelijker bepalen welke punten tijdens de trainingen extra aandacht nodig hebben.

Hetzelfde geldt voor obstakels. Zijn er bepaalde punten die in de weg kunnen staan tijdens de trainingen? Denk hierbij aan blessures, veel reizen, overmatig stress? Probeer te achterhalen hoe en of deze obstakels problemen kunnen vormen tijdens het begeleidingsproces. Deze kun je dan vooraf meenemen in je plan van aanpak.


4. Vat altijd samen wat de klant zegt en wenst

Als je duidelijk samenvat wat de klant vertelt, het liefst met gebruik van dezelfde woorden van de klant, dan krijgt hij of zij sneller het gevoel dat je het verhaal begrijpt. Ook voorkomt het miscommunicatie en onduidelijkheid in het hele verhaal.

 

5. Wees helder over verwachtingen

Vraag altijd naar de verwachtingen van je klant. Wat verwacht hij van jou? Van de trainingen en van de resultaten? Is dit realistisch of juist helemaal niet? Als de verwachtingen erg uiteenlopen is het verstandig deze direct bij te stellen en af te stemmen. Zo weet de klant precies wat hij aan je heeft en kan teleurstelling worden voorkomen.

 

 

6. Wees alert op de rode vlaggen

De rode vlaggen zijn punten waarbij een klant professionele hulp nodig heeft op andere vlakken dan personal training. Denk aan psychologische hulp bij een eetstoornis, of bepaalde signalen die duiden op een ernstige ziekte. Tijdens de meeste opleidingen tot personal training leer je deze rode vlaggen te herkennen. Wees alert op deze signalen en stuur de potentiële klant altijd door als je vermoedt dat er grotere problemen spelen.

 

7. Let op je lichaamshouding

Door een klant subtiel te spiegelen in bijvoorbeeld lichaamshouding, taalgebruik, intonatie of volume, kan een klant zich sneller op zijn gemak voelen. Doe dit niet overdreven, maar gebruik het spiegelen subtiel. Let er echter wel op dat als een klant een gesloten houding heeft dat jij niet deze gesloten houding overneemt, in dit geval moet je juist wel een open houding hanteren. Dus zit niet met je armen en benen over elkaar heen, dit is een gesloten houding.

 

8. Maak het persoonlijk, maar wees altijd professioneel

Toon ook interesse in wie de persoon tegenover je is buiten het sporten om. Welke hobby's en interesses heeft de persoon? Wat voor type persoon heb je voor je? Als je persoonlijke informatie deelt kun je sneller een band met de ander opbouwen. Als jij en je potentiële klant toevallig dezelfde interesses of hobby's delen, maak je sneller een connectie. Mensen doen sneller zaken met mensen die ze leuk vinden. Maak hier dus positief gebruik van.

 

9. Gebruik van een intake vragenlijst

Zorg dat je een lijst hebt samengesteld met de belangrijkste vragen. Deze kun je tijdens het gesprek als leidraad gebruiken. Sommige trainers laten de potentiële klant de lijst vooraf al invullen, zodat ze al enige voorkennis hebben tijdens het intakegesprek. Het is aan jou wat jij prettiger vindt. Wel is het handig als je alles wat gezegd is later nog terug kunt lezen. Bewaar alle intake gesprekken (eventueel beveiligd) op een centrale plek op je computer, zodat je later alle intakegesprekken terug kunt vinden mocht dat nodig zijn

 


10. Wees jezelf en wees niet te gretig


Het heeft geen nut om je als trainer anders voor te doen dan hoe jij bent. Ben jij van nature wat rustiger of juist wat drukker? Doe je dan niet anders voor. Het gaat om de klik, dus juist jouw karakter en gedrag kunnen bepalend zijn in de keuze van de klant. Kom daarnaast niet wanhopig over, ook niet als je echt nieuwe klanten nodig hebt. Laat dit nooit blijken, maar laat zien dat je vertrouwen hebt in wat je kunt betekenen voor de klant ook al begin je net als personal trainer. De potentiële klant wil je namelijk kunnen vertrouwen en zeker weten dat jij de oplossing biedt voor zijn of haar problemen.

 

Lees ook 

Personal trainers, Hoe houd je je klanten tevreden? >>

10 time management tips voor personal trainers >>

Hoe creëer je een dieet waar cliënten zich ook daadwerkelijk aan zullen houden? >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten