Loading

Blog

blog image

Het geheim een smoothie met de juiste verhouding voedingsstoffen

02 September, 2016 - 13:33

Smoothies kunnen ongemerkt veel suikers en koolhydraten bevatten, waardoor een zelfgemaakte smoothie ineens niet meer zo gezond is.  Fruit bevat van nature fruitsuiker. Deze natuurlijke suikers zijn lang niet zo slecht als geraffineerde suikers maar een teveel aan fruitsuiker kan ook tot een hoge bloedsuikerspiegel leiden.

Om een smoothie te maken met de juiste verhouding is het belangrijk dat het niet alleen uit fruit bestaat. Op deze manier zit er minder suiker in en er zitten dan ook gelijk genoeg eiwitten en gezonde vetten in die voor een verzadigd gevoel zorgen. Maak het liefst een smoothie met twee porties fruit. Hierdoor wordt de hoeveelheid koolhydraten beperkt in een smoothie tot 50 a 60 gram.

Een gezonde smoothie bevat genoeg essentiële voedingsstoffen. Zo zijn vezels belangrijk, voor de vertering en de verzadiging. Smoothies bevatten veel minder vezels dan echt fruit. Door het mixen van het fruit gaan veel vezels verloren. Hoe fijner het fruit gemixt wordt, hoe meer vezels er verloren gaan. Probeer zo’n 5 tot 10 gram vezels via de smoothie binnen te krijgen. Dit kan door de smoothie te verrijken met spinazie, boerenkool, broccoli, noten en zaden zoals amandelen, lijnzaad en Chiazaad.

Naast vezels zijn ook eiwitten essentieel in een gezond eetpatroon. Probeer met tofu, bonen, yoghurt, melk of noten en zaden de smoothie aan te vullen tot 10 – 15 gram eiwitten per glas. Gezonde vetten kunnen aan de smoothie worden toegevoegd, door gebruik te maken van avocado’s, noten en zaden.

Het is belangrijk om niet te veel toegevoegde suikers te gebruiken. Fruit is van zichzelf al zoet genoeg, daarom is er geen honing, ahornsiroop of iets anders nodig. Ook is het niet verstandig om melk met een smaakje toe te voegen, deze bevatten vaak veel toegevoegde suiker. Kies daarom ook voor in de smoothie een ongezoete melkvariant. Dit geldt ook voor vruchtensap en kokoswater.

Het drinken van smoothies geeft een veel beperkter verzadigingsgevoel dan het eten van een stuk fruit. Als er een appel wordt gegeten, dan heeft het lichaam een groter gevoel van verzadiging dan wanneer je een smoothie drinkt.
Wanneer de smoothie met een lepel wordt gegeten, geeft dit een groter gevoel van verzadiging.

Wil jij weten hoe je smoothies in jouw dagelijkse eetpatroon kan toevoegen? Vraag dan onze diëtiste voor tips.

 

Lees ook:

Priveles kickboks en mma >>

De nieuwste trend voor billen. squats! >>

Populaire sporttrends gespot in Nederland >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten