Loading

Blog

blog image

Helpt magnesium nou echt tegen kramp?

25 August, 2016 - 17:12

Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de energiestofwisseling, de overdacht van zenuwprikkels, het functioneren van de spieren, voor de stevigheid van het skelet en voor de opbouw van spieren. Daarnaast draagt magnesium ook bij aan de energievoorziening van het lichaam.

Magnesium komt in bijna alle voedingsmiddelen voor. Schelpdieren, garnalen, sojabonen en noten bevatten meer dan 100 milligram magnesium per 100 gram. Groene groenten, ongepelde granen zijn ook rijk aan magnesium.

Een optimale magnesiumstatus zou een positieve bijdrage kunnen leveren aan de (sport)prestatie, omdat het mineraal een belangrijke rol speelt bij de energieproductie, -opslag en de spierfunctie. Uit onderzoeken is geconcludeerd dat er geen overtuigend bewijs is dat magnesiumsuppletie de prestatie beïnvloed (1).

Bij kramp trekken alle spiervezels uit een spiergroep zich ineens samen, wat kan leiden tot een zeer pijnlijke ervaring. Magnesium speelt een belangrijke rol bij de overdracht van prikkels naar de spieren en spierkramp. Dit wordt dan ook vaak in verband gebracht met een magnesiumtekort (2). Uit diverse onderzoeken is geconcludeerd dat de relatie tussen magnesiumsuppletie en het verminderen van spierkramp nog onvoldoende bewezen is. Het ontstaan van spierkramp hangt af van verschillende factoren:

  • Het kan onder andere ontstaan door dehydratie;
  • Eeen verstoorde elektrolytenbalans;
  • Vermoeidheid (3).

Wel is bekend dat de meeste Nederlanders te weinig groenten binnen krijgen. Verhoog de groente inname naar minimaal 250 gram per dag, eet daarnaast minimaal 15 gram ongezouten noten per dag. Daarnaast is het belangrijk om voldoende vocht rondom de trainingen te nemen en voldoende rust te nemen.

Wil je meer persoonlijke adviezen afgestemd op jouw eetpatroon en trainingsschema?

Stuur dan een bericht via het contactformulier aan Roxanne van Berkel via het contactformulier op onderstaande pagina:

Personal trainer Roxanne van Berkel >>

Bron:

  • (1) Volpe SLV. (2015) Magnesium and the athlete. American College of Sports Medicin, Current Sports Medicine Reports. 14:4 279-283.
  • (2) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0048475/ (U.S. National Library of Medicine)
  • (3) Garrison SR, Allan GM, Sekhon RK, Musini VM, Khan KM. (2012). Magnesium for skeletal muscle cramps. Cochrane Database of Systematic Reviews. 9.

 

Lees ook:

Chocodelic review >>

Personal trainer Amsterdam kosten >>

Kickboks bootcamp training in het vondelpark >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten