Loading

Blog

blog image

Acht tips voor het opzetten van een eigen fitness studio

21 August, 2016 - 15:56

De bewustwording omtrent een gezonde lifestyle en het belang van sporten vergroot elk jaar. Miljoenen mensen bezoeken de sportschool op regelmatige basis om hun conditie en gezondheid op pijl te houden. Bovendien wil men steeds meer persoonlijke aandacht en exclusiviteit, waardoor het voor personal trainers een interessante kans is om een eigen exclusieve fitness studio te beginnen waarbij persoonlijke aandacht centraal staat. Niet alleen is het financieel aantrekkelijk om een eigen studio te beginnen; de vrijheid die het geeft om je eigen ideeën en visie neer te zetten is een groot voordeel voor veel trainers. Het geven van trainingen in een sportschool gaat namelijk vaak samen met regels en een maandelijkse bijdrage die je moet betalen om gebruik te mogen maken van de ruimte. Deze 'huur' kun je beter investeren in een ruimte voor jezelf. Daarnaast is een eigen studio ook de manier om jezelf te onderscheiden van andere trainers. 
Tevens is eigen fitness studio een interessante en solide business om in te investeren. Gezondheid en fitness zijn namelijk waardevolle elementen in het leven van mensen. Ook op momenten dat het economisch minder gaat willen mensen gezond zijn en fit blijven, waardoor er altijd behoefte is aan personal training. Genoeg voordelen dus om een eigen fitness studio op te zetten. Maar waar moet je beginnen en waar moet je op letten? In dit artikelen geven we acht tips om als personal trainer een eigen fitness studio op te zetten. 

1. Bepaal je doelgroep

Bepaal voordat je je eigen fitness studio start op welke doelgroep jij je gaat focussen. Welke leeftijd, geslacht en lifestyle heeft jouw ideale doelgroep? Wat vinden zij belangrijk en waar hebben zij behoefte aan? Is dat een studio waar met eigen lichaamsgewicht getraind wordt, of een studio waar veel gewichten staan? Als je je focust op jonge atletische mensen tussen de 20-35 jaar heb je een hele andere doelgroep dan wanneer je je meer richt op business mensen tussen de 35-55 jaar. De groep mensen waar jij je op richt bepaalt de service die jij in jouw studio aan gaat bieden. 

2. Verdiep je in de fitness studio business

Bezoek andere (kleine) fitness studio's en praat met fitness ondernemers om te zien wat de mogelijkheden zijn. Door andere ondernemers te bestuderen kun je veel leren, vooral van de fouten die zij gemaakt hebben. Waar liepen zij tegen aan? Wat zouden zij anders hebben gedaan als ze opnieuw een studio zouden openen? Ook een goede mentor/begeleider die al ervaring heeft in het ondernemen of het opzetten van een eigen business is altijd een goed idee. Het is namelijk niet makkelijk om belangrijke zakelijke keuzes te maken; een goede sparringpartner en/of adviseur is daarom meer dan welkom. 

3. Schrijf een businessplan en bepaal je budget

Na een goede oriëntatie is het belangrijk om een gedetailleerd businessplan te schrijven. Hierin verwerk je niet alleen de financiële aspecten van je fitness studio, maar ook de marketing ideeën. Denk hierbij aan de USP’s (Unique selling points, onderscheidend vermogen), de doelgroep en de concurrentie. Bepaal vooraf ook hoeveel geld je kunt en wilt investeren. Met een beperkt budget kun je ook al starten; je kunt dan langzaam aan je studio uitbreiden. Een andere optie is om een investeerder te zoeken en de investeerder elke maand terug te betalen.
Een goed businessplan geeft je richting tijdens het opzetten van je studio en zorgt ervoor dat je je focus kunt houden. Bovendien kun je het gebruiken om jouw ideeën voor te leggen aan mogelijke investeerders of partners om mee samen te werken. Online kun je diverse voorbeelden vinden.

4. Bepaal of je wil samenwerken met een partner

Sommige personal trainers kiezen ervoor om samen te werken met een partner. Het voordeel hiervan is dat je de (opstart) kosten kunt verdelen, je een sparringpartner hebt en niet alle verantwoordelijkheid bij jou ligt. Mocht je gaan samenwerken, zorg er dan voor dat je alles goed op papier vast legt om eventueel conficten te voorkomen. 

5. Kies een goede locatie

Idealiter kies je voor een locatie waar jouw doelgroep zich bevindt. Richt je je bijvoorbeeld op (rijkere) zakenlui, dan is een locatie rondom een business gebied ideaal. Het is verstandig om een locatie te kiezen wat makkelijk te bereiken is voor jouw doelgroep. Sommige trainers willen klein en goedkoop beginnen en starten met een anti-kraak ruimte waar ze voor een zeer laag maandbedrag een ruimte kunnen huren. 

6. Kies de benodigde attributen

Zodra je de juiste locatie hebt gevonden kun je je focussen op de fitness attributen. In principe heb je niet veel nodig om mensen goed te kunnen trainen; een lege ruimte met een goede vloer kan al voldoende zijn. Een springtouw, boks materiaal, foamroller, kettlebell en een TRX kunnen al voldoende zijn. Zodra je voldoende klanten hebt kun je elk kwartaal nieuw materiaal aanschaffen. Zorg er wel voor dat wat je koopt van goede kwaliteit is, niemand zit te wachten op slecht materiaal waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan. 



7. Zorg voor de juiste verzekeringen en sterke algemene voorwaarden

Veel personal trainers vergeten om goede algemene voorwaarden op te stellen waarmee ze zichzelf indekken. Algemene voorwaarden zijn regels die gedurende de overeenkomst gelden. Hierin zet je bijvoorbeeld de betalingsvoorwaarden, garanties, opzegtermijnen, aansprakelijkheid etc. Alle afspraken tussen jou en de klant leg je hierin zo goed mogelijk vast. Hierdoor is het voor de klant helder wat hij kan verwachten en kun je het risico op conflicten beperken. Het is niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen, maar zeker bij een eigen fitness studio erg handig. Daarnaast is een een goede beroepsaansprakelijkheid verzekering verstandig. Mocht er iets gebeuren in jouw studio, dan weet je zeker dat je financieel verzekerd ben. Investeer eenmalig in een jurist die goede algemene voorwaarden opstelt. 

8. Passief inkomen

Zodra je voldoende klanten hebt en een goede basis hebt neergezet, kun je ook andere trainers in jouw studio laten werken. Verhuur de ruimte aan andere trainers op de uren dat jij er niet bent. Door een bedrag per uur of per training te vragen kun je maandelijks extra geld verdienen. Voor veel succesvolle trainers is dit een interessant winstmodel omdat het meer (financiële) vrijheid geeft. 

Lees ook

Ben jij personal trainer? Neem een vast nummer via je mobiel ! >>

6 fitness mythes die je als personal trainer moet weten! >>

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten