Loading

Blog

blog image

10 redenen waarom je als personal trainer je klanten verliest

08 August, 2016 - 15:17

Hoe vervelend het ook klinkt, als personal trainer ben je afhankelijk van het aantal klanten dat je traint. Zonder klanten ontvang je geen inkomsten en kun je je werk niet voortzetten. Het is daarom belangrijk om een stabiele basis te creëren en een vast aantal klanten te hebben die zich voor langere tijd committeren. Echter gebeurt het nog vaak dat sommige personal trainers hun klanten na een aantal sessies verliezen en hierdoor hun inkomen continue fluctueert. Om dit te voorkomen omschrijven we in dit artikel 10 redenen waarom je als personal trainer soms je klanten kunt verliezen en wat je eraan kunt doen.

1. Uitblijvende resultaten

Eén van de belangrijkste redenen van klanten om met een personal trainer te trainen is het behalen van resultaat. Of dit nu afvallen, aankomen, fitter worden of een ander doel is, focus op het resultaat. Wanneer klanten geen resultaat zien wanneer ze voor hun gevoel wel hun best doen, zullen ze interesse verliezen en uiteindelijk afhaken. Als dit een patroon wordt, zul je nooit een stabiele basis kunnen opbouwen.

2. Geen haalbare doelen opstellen

Sommige trainers hebben moeite om erachter te komen wat het exacte doel van de klant is en om in te schatten of deze realistisch en haalbaar zijn. Klanten met onrealistische doelen zullen sneller afhaken wanneer ze in gaan zien dat ze het doel nooit zullen behalen. Wees daarom altijd eerlijk en realistisch tegenover de doelen van je klanten en stel een haalbaar plan op.

3. De trainingen niet op jouw klant afstemmen

Eén van de belangrijkste aspecten van personal training is dat het persoonlijk is. Dit betekent o.a. dat de trainingen precies op maat worden gemaakt. Hoe meer ervaring je hebt, hoe makkelijker dit wordt. Vooral beginnende personal trainers kiezen nog de makkelijkste weg en gebruiken soms voor elke klant hetzelfde schema met een paar kleine aanpassingen. Of ze maken een schema gebaseerd op hoe ze zelf zouden trainen. Hierdoor kan een training veel te zwaar of te licht zijn en kunnen blessures worden uitgelokt. Zorg daarom dat je de trainingen precies op jouw klant afstem.

4. Geen persoonlijke aandacht geven aan de klant

Daarnaast is het belangrijk om tijdens de training de volle aandacht op je klant te richten. Gebruik geen mobiele telefoon en laat je niet te veel afleiden door je omgeving. Iedereen wil tijdens een training de volledige aandacht, want hier betaalt de klant voor. De aandacht verliezen terwijl je bezig bent met de klant is onprofessioneel en motiveert de klant niet.

5. Je maakt het te ingewikkeld voor de klant

Er zijn personal trainers die ook voedingsadvies geven, maar hier te veel regels aan koppelen. Zo mogen sommige klanten geen gluten meer eten, moeten ze zuivel vermijden, 6 maaltijden per dag eten, koolhydraten en eiwitten scheiden etc. Voor de meeste mensen is dit veel te ingewikkeld en bovendien niet goed vol te houden. Voor hen is het veel belangrijker om bij de basis te beginnen en het makkelijk te houden. Hetzelfde geldt voor training: stem een training altijd af op het niveau van de klant. Met een beginner moet je geen ingewikkelde trucjes of veel te zware oefeningen doen. Bepaald daarom altijd per klant wat past bij zijn of haar niveau en houd het simpel indien nodig. De details kunnen eventueel later ingevoerd worden.

6. Het niet committeren naar klanten en onbetrouwbaar zijn

Je zegt te vaak de afspraken af of komt regelmatig te laat. Hierdoor kan een klant niet op jou rekenen. De meeste klanten hebben een druk schema en proberen in hun drukke schema een uur met jou te trainen. Als ze niet op dit uurtje kunnen rekenen of de tijd continue verandert, zullen ze sneller afhaken dan wanneer ze je volledig vertrouwen. Vertrouwen is één van de belangrijkste elementen wat personal training betreft. Zorg er daarom voor dat wat een klant je vertelt bij jou blijft, zodat er een vertrouwensband kan worden opgebouwd. Roddelen of grapjes maken over klanten is not done.

7. Je probeert te veel te verkopen in plaats van te verbinden

Natuurlijk is het belangrijk dat je je diensten verkoopt, dit doet elke trainer. Het verschil ligt hem alleen in de manier waarop je verkoopt. Verkopen gaat niet om doordrammen, maar werkt alleen als een klant je vertrouwt, je als een expert ziet en de klant (voor zijn of haar gevoel) een hele mooie aanbieding krijgt. Als je te veel pusht en overdreven aan het verkopen bent, zal de klant het gevoel krijgen dat het je alleen om het geld gaat. Verdiep je eens in de verkooptechnieken die wel werken en die ervoor zorgen dat klanten zich automatisch aan je willen verbinden.

8. Je loopt achter met kennis en blijft je niet ontwikkelen

Klanten willen erop kunnen rekenen dat jij de beste personal trainer bent en op de hoogte bent van de laatste kennis. Ze vertrouwen je en geloven vaak alles wat je zegt. Het is vervelend om erachter te komen dat je wellicht een paar jaar achter loopt met kennis en jouw klanten hierdoor niet het gewenste resultaat behalen. Blijf daarom altijd leren; lees veel nieuwe boeken en online artikelen. Bovendien komt het beter over als je een vraag van een klant over nieuwe fitness- en voedingstrends kunt beantwoorden.

9. Je bent totaal niet flexibel

Als ondernemer kun je meestal je eigen tijden en regels bepalen. Echter is het wel van belang dat je je tot op zekere hoogte aanpast naar de wensen van de klant. De meeste klanten willen in ochtenden, avonden of weekend trainen aangezien ze dan niet hoeven te werken. Als jij alleen overdag wil werken, kun je veel klanten mislopen. Probeer hier een juiste balans in te vinden en plan andere dingen zoals administratie of marketing activiteiten overdag. Daarnaast is het belangrijk om je regels duidelijk te formuleren naar je klanten, maar hierin af en toe ook flexibel te zijn.

10. Je maakt de trainingen niet leuk

Plezier in het trainen is voor de meeste klanten een belangrijk punt. Als een trainer te serieus is, geen humor toont en geen plezier in de trainingen integreert, zal een klant vrij snel afhaken. Zorg er daarom voor dat je naast het harde werken ook leuke elementen in je training verwerkt, zodat je klant gemotiveerd blijft.

 Heb jij nog een goede reden waarom sommige (collega) trainers klanten verliezen? Laat je reactie hieronder achter.

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten