Loading

Blog

blog image

6 fitness mythes die elke personal trainer en fitness fanaat moet kennen

27 July, 2016 - 10:01

Het aantal mensen dat naar de sportschool gaat is de laatste jaren flink toegenomen. Veel mensen trainen voor een beter lijf, sommigen om hun sport prestaties te verbeteren en anderen om hun lijf gezond te houden of een combinatie van bovenstaande redenen. Met de culturele druk is het verleidelijk om mee te gaan in een sport- of voedingshypes. Via Social media duiken veel nieuwe trends, afslank middeltjes en lifestyle visies op, die veel mensen overnemen zonder dat ze weten waar ze eigenlijk aan beginnen. Het gevaar van het volgen van mythes en hypes is dat het in sommige gevallen de gezondheid in gevaar kan brengen. Om dit te voorkomen bespreken we hieronder zes veel voorkomende mythes, die elke personal trainer en fitness fanaat zou moeten kennen.

1. Je kunt niet plaatselijk vet verliezen

Hoe mooi het ook klinkt, helaas kun je niet plaatselijk vet verliezen. Het lichaam heeft aanleg om op sommige plekken meer vet op te slaan, bijvoorbeeld rondom het buikgebied (het buikje) en de zij (de lovehandles). Bij andere mensen, vooral bij vrouwen, zit het vet op de benen en billen.
Het vervelende van deze hardnekkige vet gebieden is dat je hier vaak als eerste aankomt en als laatste je vet verliest. Als mensen afvallen vallen ze meestal eerst op andere plekken af, zoals het gezicht, de armen etc. en als laatst op deze hardnekkige plekken.
Veel mensen geloven door de 'hormonen hype', dat je wel invloed kunt hebben op welke plek je vet verliest. Helaas, er is geen natuurlijke oefening, pilletje of middel om te targetten waar jij vet wil verliezen. Om toch vet te verliezen op de hardnekkige zones, is het beter om te focussen op het verminderen van het algehele lichaamsvet. Dit door voldoende te trainen en een gezond dieet te volgen waarmee je een klein calorietekort creëert. Om af te vallen moet je veel geduld hebben, je zult eerst afvallen op de makkelijke plekken en pas later zal dat hardnekkige buikje weg gaan. Doorzetten dus.

2. Crunchen voor een 6-pack?

Helaas, elke dag honderd crunches doen geeft je niet ineens een prachtige sixpack. Je zult hier eerder je wervels en nek mee belasten aangezien veel mensen deze oefening verkeerd uitvoeren. De sleutel naar een sixpack is ten eerste om je vetpercentage te verlagen. Je kunt nog zulke mooie buikspieren hebben, met een laag vet erover ziet niemand het. Door enkel crunches te doen zullen je buikspieren niet zichtbaar worden. Je zult eerst vet moeten verliezen.Pas als je vetpercentage gedaald is, kun je werken aan je 6-pack. Statische oefeningen zoals de plank, pakken een groot gebied van je buik/ core aan. Ook tijdens het doen van compound oefeningen zoals de barbell squat, train je automatisch je core waardoor je buik strakker oogt. Focus dus eerst op vetverlies en daarna op de juiste oefeningen voor je core.

3.Enkel op spiergroei focussen is geen goed idee

Voor iemand die weinig borstspier heeft, lijkt het een goed idee om in eerste instantie vooral de focus te leggen op borstoefeningen. Hierdoor kan het fysiek verbeteren.
Echter, een tunnel visie en focus op 1 minder ontwikkeld punt kan leiden tot een nadelige spier disbalans. Zonder een rug oefening ter compensatie, kun je eindigen met ronde schouders, pijn in je borst of zelfs uit proportie lijken. Tevens vergeten veel mannen om ook hun benen te trainen omdat ze enkel een grote borstkas willen. Hierdoor kun je uiteindelijk ook uit balans lijken.
Zeker voor mensen die geen tot weinig ervaring hebben in de sportschool is het belangrijk om te focussen op een fysiek dat in balans is en enkel een kleine extra nadruk te leggen op onderontwikkelde spieren.

4. Krachttraining maakt je niet altijd bulky

De mythe dat krachttraining je bulky maakt is vaak een misvatting onder vrouwen die dol zijn op cardiomachines. Echter, trainen met zware gewichten zorgt in eerste instantie niet voor explosieve spiergroei, niet bij mannen en zeker niet bij vrouwen. Grotere spieren groeien namelijk niet zomaar. Er is een consistente groei in trainingsgewicht nodig, het juist aantal herhalingen en een calorie surplus om de spieren te laten groeien. Dit is vrij lastig om in balans te houden. Genetisch gezien is het voor vrouwen bovendien moeilijk(er) om grote spieren te bouwen, aangezien hun testosteron levels aanzienlijk lager zijn dan die van mannen. Dus ook vrouwen kunnen gerust krachttraining doen, het zal ze helpen er strakker en fitter uit te zien.

5. Pijn staat niet altijd gelijk aan (spier)groei

De sleutel tot fysiek resultaat is om elke keer net een stukje verder te gaan, (overload creëren). Het is zwaar, je zult zweten en het voelt oncomfortabel op sommige momenten. Echter, je mag nooit maar dan ook nooit scherpe of felle pijn voelen tijdens een oefening. Dit soort pijn is namelijk vaak een indicatie voor een blessure en hier doorheen trainen maakt het meestal erger.
Creëer overload (progressie/vooruitgang), maar doe dit langzaam en op een veilige manier. Trainen tot falen kan namelijk erg belastend zijn voor je lijf en heel veel spierpijn geven. Echter, zonder spierpijn betekent het niet dat je workout waardeloos was.

6. Meer tijd in de sportschool is niet altijd beter

Onthoud dat je lichaam enkel een bepaalde capaciteit heeft voor herstel en groei. Over je grenzen heen gaan zorgt ervoor dat je niet goed herstelt en je de progressie verstoort. Natuurlijk moet je hard trainen om je spiergroei te stimuleren, maar geef je lijf en spieren ook voldoende rust om te herstellen en uiteindelijk sterker te worden.
In plaats van uren in de sportschool te zijn, focus op een intense 45 minuten a 1 uur gym sessie. Anders ben je waarschijnlijk je tijd niet efficiënt aan het gebruiken of je traint veel te lang. Voor de meeste mensen is 3 keer trainen in de week met 1 dag of 2 dagen herstel voldoende. (Uiteraard afhankelijk van de soort training die je doet). Wil jij geholpen worden door een personal trainer aan een strakkere buik, meer spiermassa of wil je wat kg's kwijt?
Vraag dan een proefles aan voor een pt sessie bij jou in de buurt. 

 

Lees ook

Touwtje springen als intensieve training >>

Kickboks fit's hit trainingsmethode: gewicht verliezen  >>

Als ik mijn fitness training uitvoer moet ik rekening houden met de rusttijden tussen de oefeningen >>

 

Vind hier alle trainers bij jou uit de buurt >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten