Loading

Blog

blog image

5 manieren om als personal trainer je klanten te ondersteunen in gedragsverandering

12 July, 2016 - 14:45

Als personal trainer weet je vast hoe lastig het kan zijn om het gedrag van je klanten te veranderen. Je vertelt ze vol enthousiasme wat ze moeten doen om hun doelen te bereiken, maar helaas vallen de meeste klanten snel terug in hun oude patronen. De meeste gewoontes zijn namelijlk zo diep geworteld, dat het lastig is deze te veranderen. Lastig, maar niet onmogelijk. Het ombuigen van gewoontes en positieve gedragsverandering bij klanten stimuleren is iets waar personal trainers meer tijd en energie in zouden mogen steken. Hierdoor kan er namelijk sneller resultaat geboekt worden die blijvend is.

Om gedragsverandering bij je cliënten te laten slagen, moet je als trainer veel geduld hebben. Gelukkig zijn er een aantal manieren om je klanten effectief te begeleiden. In dit artikel beschrijven we 5 manieren om als personal trainer je klanten te ondersteunen in hun gedragsverandering.

1. Spreek de taal van je klanten

Als personal trainer is het heel belangrijk om je in te kunnen leven in de wereld van je klanten. Niet iedereen heeft een grote affiniteit met fitnessen en sporten, wat personal trainers wel hebben. Je kunt dus niet van klanten verwachten dat ze net zo enthousiast zijn als jij en met een grote glimlach om zeven uur in de ochtend in de sportschool verschijnen. Naast hun bezoek aan de sportschool hebben ze waarschijnlijk een drukke baan, een gezinsleven en moeten ze ook aan sociale verplichtingen voldoen, waardoor ze veel stress kunnen ervaren. Hun leven is niet gebouwd om de sportschool vaak te bezoeken; een bezoek aan de sportschool is vaak een klein element in hun leven en kan voor veel mensen al een grote drempel zijn. Het is dus belangrijk dat je de taal van de klanten spreekt, hen leert begrijpen en je je begeleiding daar op aanpast. Hoe doe je dit?

Onderzoek wat bewegen betekent voor je klanten en wat hun drempels zijn. Hebben ze bijvoorbeeld een negatieve ervaring met sporten in het verleden? Zijn ze onzeker over hun prestaties in de sportschool? Schamen ze zich voor hun conditie? Als je eenmaal de betekenis van bewegen van de klanten weet, kun je er samen aan werken om deze betekenis in iets positiefs te veranderen.

2. Stimuleer de intrinsieke motivatie

Het is belangrijk om te ontdekken waarom de klant wil gaan sporten. Wanneer je de 'waarom' achter het trainen ontdekt, kan het proces verschuiven van 'omdat het moet' naar 'omdat ik verantwoordelijkheid neem voor mijn acties en ik dit wil'. Hiermee ontdek je welke factoren er bij je klanten spelen die de gedragsverandering kunnen stimuleren.

Er zijn 2 soorten motivatie: intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie komt van binnen uit, het komt omdat iemand het zelf wil. Vaak doordat de beloning groot is, of de pijn te groot. Beloning en pijn spelen een belangrijke rol in gedragsverandering. Extrinsieke motivatie is een factor van buitenaf. Bijvoorbeeld een dokter die zegt dat je moet gaan sporten. De meeste klanten hebben een combinatie van intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is meestal wel een sterkere drijfveer. Het is daarom als personal trainer belangrijk om samen met je klanten erachter te komen wat hun intrinsieke motivatie is, waarom willen ze gaan trainen met jou? Wat drijf hen? Is dit pijn (ze zijn bijvoorbeeld te dik en voelen zich ziek) of gaat een klant trouwen en wil ze er prachtig uit zien op haar trouwdag? Als je de kern van de motivatie kan vinden, kun je hier de gedragsverandering verder op bouwen.

3.Geef de klanten het gevoel dat ze in controle zijn

De sleutel in gedragsverandering is om de klanten het gevoel te geven dat ze in controle zijn. Denk maar aan een boze tiener die alles het tegenovergestelde doet van wat de ouders vragen. Een klant die continue gepusht wordt iets te doen wat hij niet wil, zal zich er (onbewust) ook tegen verzetten. Probeer door middel van je vraagstellingen de klant zelf met oplossingen te laten komen. Hierdoor krijgen ze niet het gevoel dat het moet van jou, maar hebben ze het gevoel dat ze er zelf achter komen wat voor hen werkt. Uiteraard stuur en begeleid je ze hierin in de juiste richting.

4. Beloon je klanten en werk stap voor stap

Beloon je klanten. Als ze iets doen wat lastig is, (bijvoorbeeld om 07.00 in de sportschool staan), zorg er dan voor dat er een beloning tegenover staat. Korte termijn beloningen inzetten is een krachtige tool om te gebruiken bij klanten die moeite hebben om nieuw gedrag aan te leren. We zijn namelijk gewend om voor dingen te kiezen die direct voldoening geven en verliezen daarmee vaak het lange termijn doel uit het oog. Zorg er daarom voor dat de klanten beloond worden als ze positief gedrag vertonen. Deze beloningen kun je in overleg bepalen.

Werk daarnaast in kleine stapjes. Te veel veranderingen in 1 keer kan averechts werken, omdat het overweldigend is. Voeg bijvoorbeeld elke week een kleine stap toe. Op lange termijn is elke stap een bouwsteen naar het gestelde resultaat.

5. Zelf zorg & zelfvertrouwen

Veel klanten zetten zichzelf vaak op de laatste plaats en vergeten om goed voor zichzelf te zorgen. Klanten moeten leren begrijpen dat wanneer je jezelf voorop zet, je ook meer energie hebt om anderen te helpen. Vraag daarom altijd aan je klanten welk gedeelte van zichzelf ze het meest hebben verwaarloosd. Denk hierbij aan slaap, gezond eten, voldoende bewegen. Door dit te weten, ontdek je direct waar een klant een grote vooruitgang in kan maken en waar je samen aan kan werrken.

Daarnaast is het goed om te ontdekken hoeveel vertrouwen een klant in zichzelf heeft. Als een klant weinig vertrouwen heeft in het behalen van zijn of haar doelen, focus dan in eerste instantie op het verbeteren van het zelfvertrouwen. Wanneer je je klanten leert dat falen niet erg is en er alleen maar leermomenten zijn, zal het doorzettingsvermogen en de motivatie versterkt worden. Alle gebeurtenissen en informatie die ze ontvangen mogen gezien worden als momenten om van te leren, zonder er een label goed of slecht aan te plakken. Leer je klanten om te voelen wat wel en wat niet werkt. Hierdoor leren ze verantwoordelijkheid voor hun gezondheid te nemen en gezondheid te zien als iets wat niet buiten hun controle ligt.

 

Lees ook:

In een paar stappen een geslaagde marketing campangne voor personal trainers >>

Mailchimp vs aweber - een vergelijking van twee email marketing leveranciers >>

Personal trainers leer van je collega's >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten