Loading

Blog

blog image

10 tips om als personal trainer je online klanten tevreden te houden

31 May, 2016 - 09:38

 

Klanten tevreden houden is als Personal trainer niet altijd even makkelijk, zeker niet als het om online klanten gaat. Klanten willen in principe voor online training niet heelveel betalen, dus je moet vooral groeien in volume om winst te maken en daar gaat het vaak mis. Veel online trainers verliezen hun kwaliteit zodra hun klantenbestand aanzienlijk groeit. Hoe harder je groeit, hoe lastiger het namelijk kan zijn om je klanten tevreden te houden. In dit artikel geven we je daarom 10 ideeën om je online klanten tevreden te houden en de kwaliteit van je online coaching kwalitatief hoog te houden. 

1. Houd Skype calls

Klanten houden van persoonlijke aandacht, ook bij online coaching. Het geeft ze het gevoel dat ze belangrijk zijn. Kijk daarom eens naar de mogelijkheden van Skype. Skype is een van de persoonlijkste manieren om online te coachen. Hoewel het ingepland moet worden en redelijk wat tijd kost, geeft het je wel de mogelijkheid om vanaf een andere locatie persoonlijke aandacht aan je klanten te geven en een betere band met online klant op te bouwen. 

2. Neem video's op 

Als je lang genoeg online coacht en met diverse klanten werkt, ga je patronen ontdekken in de problemen die je klanten ervaren. Neem in dat geval een paar video's op waarop je antwoord geeft op de meest voorkomende vragen of problemen van jouw klanten. In de meeste gevallen hebben veel klanten hier wat aan, waardoor je een hoop tijd bespaart. 

3. Creëer een ondersteunende online community

Het creëren van een vriendelijke online community waar mensen elkaar motiveren en zich veilig voelen om hun vragen te delen, is goud waard. Het biedt je namelijk een perfect platform om regelmatig interactie met je klanten te krijgen. Bovendien vinden mensen het fijn om ergens bij te horen, vooral als de groepen exclusief zijn. Een community kan daarom als lijm werken om je klanten te verbinden.  

Je kunt kiezen om een Facebook community pagina op te zetten. De community kan openbaar zijn, of alleen voor klanten (dit maakt het exclusiever). In beiden gevallen is het belangrijk om waardevolle content toe te voegen aan de groep als trainer/coach en je expertise te laten zien. Vooral in het begin is het belangrijk om actief te zijn in de groep om wat leven in de community te blazen. Beantwoord vragen, plaats regelmatig vraag en antwoord posts, artikelen, video's en beantwoord daar waar je kan persoonlijke berichten van klanten. Interactie met klanten is een van de sleutels tot verbinding en daarmee klanttevredenheid.

4. Geef gratis online cadeautjes 

Iedereen houdt van gratis en van cadeautjes, het zorgt ervoor dat je klanten zich belangrijk voelen. Geef je online klanten bijvoorbeeld een gratis E-book of geeft ze een flinke korting voor een cursus. Zend altijd een felicitatie voor iemands verjaardag of een klein cadeautje zoals een leuk shirt met jouw logo erop. Dit is meteen een goede manier om aan je naamsbekendheid te werken.

5. Behoud ook face to face klanten

In een face to face training met je klanten kun je direct ervaren waar je klanten mee worstelen en zien hoe zij op jouw advies en begeleiding reageren. Deze kennis kun je vervolgens ook toepassen op je online cliënten. Klanten zijn namelijk vaker eerlijk als je ze face to face ziet, omdat je een sterkere band met ze opbouwt. Hierdoor vertellen ze sneller wat ze wel of niet prettig vinden aan je training of voedingsplan.

6. Wees accuraat en toegankelijk

Juist omdat je je online klanten niet face to face begeleidt, is het cruciaal dat je je online klanten het gevoel geeft dat je toegankelijk bent en je je aan je afspraken houdt. De klanten moeten op je kunnen rekenen. Houd je daarom altijd aan je gemaakte afspraken en beantwoord alle vragen binnen je gestelde tijdslimiet. Zeker als je klanten het even niet meer zien zitten of een terugval hebben in hun progressie, willen ze graag direct contact met je opnemen om weer gemotiveerd te worden. 

Een goed schema kan je hierbij helpen. Het helpt je om je tijd en werk te managen. Kies bijvoorbeeld voor vaste dagen/tijden/uren waarop je je mails, smsjes, of Social Media vragen beantwoordt. Hierdoor weten klanten meteen waar ze aan toe zijn. Laat je nieuwe klanten altijd weten wat je regels zijn over de reactie tijd op hun vragen, hiermee voorkom je onduidelijkheid of irritatie. 

7. Organiseer events

Zodra je genoeg online klanten hebt in een bepaald gebied, organiseer dan een keer een "Meet and Greet" of een team training sessie. Dit soort events zijn goed om een community gevoel te creëren en om je klanten je face to face te ontmoeten. Of je nu een event opzet om te socializen, een groepsworkout te doen, een seminar of een techniek assessment te geven; het is voor al je online klanten en voor jou een kans om met elkaar te verbinden. Hierdoor zullen je klanten zich sneller tevreden voelen. 

8. Stuur exclusieve cliënten nieuwsbrieven

Interactie met je online cliënten is belangrijk om verbinding te creëren. Hoe meer de klanten zich verbonden voelen, hoe groter de kans dat ze zich tevreden voelen over jouw online coaching. Zet daarom een email schema op, waarbij je bijvoorbeeld een keer in de twee weken een nieuwsbrief stuurt, alleen naar je cliënten. Dit is dus een andere nieuwsbrief dan de nieuwsbrief die je naar je prospect lijst stuurt. Hierdoor zullen klanten voelen dat ze bij een exclusieve club horen, waardoor ze loyaler en meer tevreden zullen zijn over jou. 

Je kunt in deze exclusieve nieuwsbrief bijvoorbeeld een Klant van de maand vermelden en deze klant belonen met een gratis training. Beloon je klanten tevens met extra exclusieve recepten, video's of training tips. Hiermee creëer je meerwaarde, zelfs als je maar een of twee keer per week iets extra's stuurt. 

9. Creëer een referentie programma

Mensen willen graag de bevestiging dat jouw online programma werkt en het de moeite waard is om voor te betalen. Zorg er daarom altijd voor dat je referenties en testimonials op je website vermeldt. ‚Zogehete 'Social Proof' is heel waardevol om je geloofwaardigheid te vergroten. Zorg er wel altijd voor dat de resultaten echt zijn, anders zul je alsnog ontevreden klanten krijgen omdat ze geen resultaat behalen. Kies voor een haalbaar online programma voor je klanten wat werkelijk voor resultaat zorgt. Resultaat staat vaak gelijk aan tevreden klanten. 

10. Zet wedstrijden op 

Als je bijvoorbeeld je klanten hun macro's bij laat houden, organiseer dan een wedstrijd wie het langs achter elkaar inlogt op de app. Of daag je klanten uit gezonde recepten te bedenken en te delen en kies elke week of maand een winnaar. Uiteraard kun je ook training gerelateerde contesten opzetten. Bedenk een contest die bij jouw doelgroep past. Een contest kan helpen om klanten verbonden te houden, uit te dagen, meer resultaat te laten halen en daarmee de tevredenheid te vergroten. 

Blijf realistisch

Ondanks alle trucs en tips is het bijna nooit haalbaar om 100% klanten tevredenheid te behalen, zelfs voor de beste coaches. Dat betekent niet dat je ontevreden klanten zomaar klanten moet laten verstrekken. Vraag altijd eerst waarom ze niet meer mee willen doen aan je programma. Hierdoor kun je achterhalen of je wellicht iets beter had kunnen doen en kun je je programma hierop aanpassen. Door te leren van je klanten wat je goed doet en wat er beter kan, word je een betere (online) coach, boost je je business en kun je meer mensen helpen met hun resultaat. 

 
Lees ook: 

>> 10 MANIEREN VOOR PERSONAL TRAINERS OM KLANTEN AAN ZICH TE VERBINDEN

>> REGISTREER JE ALS PERSONAL TRAINER OP PERSONAL-TRAINER.NL EN VERHOOG JE OMZET

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten