Loading

Blog

blog image

10 manieren voor personal trainers om klanten aan zich te verbinden

20 May, 2016 - 14:59

Eén van de belangrijkste onderdelen van de carriere van een personal trainer is zijn of haar klantenkring, want zonder klanten geen inkomsten. De meeste personal trainers leggen daarom hun focus op het binnen halen van nieuwe klanten, maar wat veel trainers vergeten is dat het behouden van deze klanten ook heel belangrijk is. Een vaste klantenkring zorgt voor meer zekerheid en zorgt ervoor dat je je kunt focussen op wat je echt leuk vindt; trainingen geven in plaats van aquisitie doen.

De sleutel om bestaande klanten te behouden en ze aan je te verbinden is loyaliteit. In dit artikel vind je 10 tips hoe je jouw loyaliteit kunt vergroten en daarmee klanten voor een langere tijd aan je kunt verbinden.

1. Luisteren

Luisteren is eén van de belangrijkste manieren om je klant een goed gevoel te geven. Mensen willen namelijk het gevoel hebben dat ze begrepen en gehoord worden. Vaak geven mensen feedback zonder echt te luisteren, of horen mensen wat ze willen horen. Als een klant iets aan je vertelt, luister dan altijd, hoe onbelangrijk het voor jou ook lijkt. Dit geldt ook voor online coaching en Social media: als iemand een comment post onder je bericht, reageer er dan op. Laat zien dat je luistert en in ieder geval de moeite doet om te begrijpen wat de ander probeert te zeggen.

2. Durf externe partijen aan te bevelen

 Als personal trainer kun je nooit alles weten en op elke vraag een antwoord hebben. Als een klant je iets vraagt of iets wenst en je kunt hem of haar niet helpen, verwijs hem dan door naar een collega of specialist. Om betrokken te blijven kun je regelmatig om een update vragen. Iemand doorsturen naar een specialist of een collega vergroot je geloofwaardigheid en eerlijkheid.

3. Creëer een community gevoel

Investeer tijd in het bouwen van een 'community'. Creëer een groepsgevoel en laat je klanten voelen dat ze bij jouw klantengroep horen. Als ze het gevoel hebben dat ze onderdeel zijn van iets speciaals, zullen ze zich blijven binden. Organiseer bijvoorbeeld op regelmatige basis speciale workshops voor je klanten, een barbeque of een sport uitje waar alleen jouw klanten aan mee mogen doen.  

4. Vier succes verhalen

Wanneer een klant een doel behaalt of succes boekt in de weg naar het doel, deel het! Het zorgt ervoor dat je je andere klanten motiveert om hun doelen te behalen en het laat zien dat je elk behaald succes en elke klant belangrijk vindt.

5. Houd je altijd aan je beloftes

Als je een klant iets belooft, houd je hier dan aan. Maak geen beloftes die je niet kunt nakomen. Klanten zullen snel afhaken als ze merken dat je niet te vertrouwen bent en je beloftes niet nakomt. Ze willen op je kunnen bouwen en moeten je kunnen vertrouwen.

6. Help klanten 'buiten de sportschool'

Veel klanten vertrouwen hun personal trainer geheimen, problemen en hun dagelijkse issues toe. Uiteraard hoef je deze niet voor ze op te lossen, maar je kunt wel laten zien dat je meedenkt over een oplossing. Is iemad bijvoorbeeld op zoek naar een goede tandarts in Amsterdam en een tandarts uit Amsterdam traint bij jou, connect ze dan. Door te laten zien dat je ook betrokken bent bij de klant buiten de sportschool om,  bouw je aan je loyaliteit in de sportschool.

7. Geef kleine cadeautjes weg

Iedereen houdt van cadeautjes. Uiteraard hoef je geen mega dure cadeaus te kopen, maar een kaartje, een korting of een gratis training voor iemands verjaardag of om te vieren dat iemand een jaar klant bij je is, kan goed helpen in het opbouwen van loyaliteit. Door cadeautjes te krijgen voelt een klant zich speciaal en laat je zien dat je aan de klant denkt.

8. Bespaar geld voor je klanten

Veel klanten vinden geld besparen belangrijk en als je ze hierbij kan helpen zullen ze je dankbaar zijn. Dit kun je doen door deals te maken met diverse bedrijven waarbij jouw klanten een korting krijgen in ruil voor promotie. Maak bijvoorbeeld een afspraak met een massage salon dat jouw klanten 10% korting krijgen.

9. Houd je klanten altijd op de hoogte en blijf in contact

 Gebruik diverse kanalen om je klanten op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen. Verandert er iets in de ruimte waar ze trainen? Houd ze op de hoogte. Als je informatie deelt en in contact blijft met je klanten (ook buiten de sportschool) zullen mensen zich meer betrokken voelen. Stuur bijvoorbeeld een keer per maand een nieuwsbrief met nieuwe updates en interessante informatie.

10. Bied je klanten de mogelijkheid om gratis een vriend mee te nemen

Mond tot mond reclame is meestal de makkelijkste manier om nieuwe klanten te krijgen. Je eigen klanten zijn daarom je belangrijkste sales mensen. Maak het makkelijk voor ze om iemand mee te nemen naar een training. Ze zullen het waarderen dat ze een vriend mee mogen nemen en jij bent in de gelegenheid om nieuwe mensen te laten zien wat je voor ze kunt betekenen.

 

Lees ook:

>> 80 fouten die je niet moet maken als personal+trainer

>> Tips om social media in te zetten voor meer klanten en meer omzet

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten