Loading

Blog

blog image

De 7 meest voorkomende fouten die gemaakt worden in (en buiten) de sportschool

18 May, 2016 - 11:58

Veel mensen gaan naar de sportschool met een duidelijk doel. Ze willen afvallen, in spiermassa aankomen, of gewoon fitter worden en aan hun conditie werken. Vervolgens proberen zij hun doel te bereiken door adviezen op te volgen die ze ergens gehoord of gelezen hebben. Helaas werkt dit negen van de tien keer niet, omdat de adviezen niet op maat zijn gemaakt. Elk persoon is tenslotte anders. Hierdoor wordt er vaak veel tijd verspild in de sportschool zonder het gewenste resultaat te behalen. Sterker nog, de kans op blessures is groot als je zomaar wat gaat doen. In dit artikel benoemen we de zeven meest voorkomende fouten die gemaakt worden in (en buiten) de sportschool.  

1. Alleen lichte cardio doen en veel resultaat verwachten 

 

Vooral veel oudere mensen denken nog dat lichte cardio de manier is om sterker en fitter te worden. Uiteraard is lichte beweging beter dan geen beweging, maar veel mensen verwachten een groot resultaat van hun lichte cardio sessie waarbij geen enkel zweet druppeltje aan te pas komt. Juist oudere mensen kunnen veel baat hebben bij krachttraining, omdat de spiermassa afneemt naarmate je ouder wordt. Krachttraining versterkt het lijf en spiermassa verhoogt het metabolise.  

2. Continue dezelfde oefeningen doen

Veel mensen blijven continue het schema volgen wat ze maanden geleden bij een fitness intake gesprek hebben gekregen. Bovendien verhogen ze de gewichten nooit. Hierdoor stagneren ze na een tijdje wat resultaat betreft. Als je niet afwisselt in oefeningen, tempo, gewicht etc. zal je lichaam zich aan gaan passen en verdwijnt de efficiëntie van de training. Op een gegeven moment kom je dan in een fase terecht waarin je geen vooruitgang meer boekt, de zogeheten plateau fase. Om resultaat te boeken moet je dus regelmatig van schema, gewicht, oefeningen etc. veranderen. Je lijf moet continue uitgedaagd en de juiste prikkels krijgen om resultaat te behalen. Een goede personal trainer kan je hierbij helpen.  

3. Te zware gewichten of te lichte gewichten pakken

Vrouwen zijn nog vaak bang dat ze te gespierd worden als ze zware gewichten pakken. Hierdoor kiezen ze vaak voor hele lichte gewichten of stoppen ze met een oefening nog voordat ze weerstand voelen in de spier. Hiermee behaal je uiteraard geen resultaat. Daartegenover pakken vooral mannen vaak te zware gewichten waardoor de juiste techniek van de oefening verloren gaat. Techniek gaat altijd voor gewicht om blessures te voorkomen. Het juiste gewicht kiezen is belangrijk om resultaat te behalen. Een personal trainer kan je hierin adviseren.  

4. Apparaten verkeerd instellen en oefeningen verkeerd uitvoeren

De vaste apparaten die in de sportschool staan zijn gemaakt voor diverse mensen van verschilende lengte. Je kunt een apparaat op maat afstellen, zodat de oefening correct kan worden uitgevoerd. Echter gebruiken veel mensen de apparaten nog zonder te kijken of deze goed ingesteld staat voor hun lengte, waardoor de oefening niet juist uitgevoerd wordt en er blessures kunnen ontstaan. Stel dus altijd het apparaat juist in, vraag hier eventueel hulp bij van een fitness trainer.  

5. Te veel eten buiten de trainingen om

Helaas overschatten de meeste mensen hoeveel calorieën ze in de sportschool hebben verbrand, waardoor ze denken dat ze wel een extraatje verdiend hebben en meer kunnen eten zonder aan te komen. Om een BigMac te verbranden moet je circa 50 - 60 minuten cardio doen of en 70 minuten krachttraining. Zonde dus als je na de training alle verbrande calorieën er weer bij gaat eten. Gelukkig kun je tegenwoordig in fitness Apps goed je calorieën inname en verbruik bijhouden, waardoor je kunt bepalen of een extraatje binnen je calorie behoefte past.  

6. Te veel of te weinig rust nemen tussen de trainingsdagen

Om resultaat te bereiken, is het belangrijk om op de juiste frequentie te trainen. Als je te lang rust neemt, verlies je het resultaat waar je hard voor gewerkt hebt. Neem je te weinig rust, dan kan je lijf niet goed herstellen en vergroot je de kans op blessures. Om spiermassa op te bouwen moet je dus ook rustmomenten in je week inplannen. Een goede personal trainer kan samen met jou bepalen wanneer je het beste kunt trainen. Een tip: merk je dat je bij krachttraining minder gewicht kunt pakken of minder herhalingen kunt doen dan de vorige training, dan weet je dat je lijf nog niet genoeg hersteld is en kun je beter rust pakken.  

7. Geen resultaten bijhouden

Om bovenstaande reden is het voor veel mensen ook handig om resultaten bij te houden. Door het aantal herhalingen en het gewicht op te schrijven per oefening, kun je precies zien of je sterker wordt, je stagneert, of dat je juist overtraind bent. Hier kun je dan je schema of training op aanpassen. Meten is weten, dat geldt ook in de sportschool.  

Een goede personal trainer kan je helpen om bovenstaande fouten te voorkomen en om een goede basis te leggen in de sportschool. Daarom is het zeker in het begin verstandig om in een goede basis te investeren. Hierdoor voorkom je niet alleen blessures, maar bereik je ook sneller het gewenste resultaat. Een goede basis is tenslotte het halve werk.

 Lees ook:

>> 10 gezonde tussendoortjes: weg met de sultana en liga!

>> Lekker en gezond recept: zoete aardappelen met kip uit de oven

 

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten