Loading

Blog

blog image

Eten we ze genoeg, die peulvruchten?

06 May, 2016 - 19:06

Peulvruchten zijn zaden uit de peulen van een plant. Erwten, bonen en linzen vallen onder de verzamelnaam peulvruchten. Peulvruchten bestaan uit twee vruchtbladen waarin zaden groeien van de vlinderbloemfamilie. Gedroogde peulvruchten zijn veel langer houdbaar dan peulvruchten uit pot of blik, maar net zo gezond als verse peulvruchten.

Peulvruchten zijn gezond, omdat ze boordevol zitten met bouwstoffen, zoals eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen.

  • Het eiwit uit de peulvrucht is een volwaardig eiwit en daarom een uitstekende vleesvervanger! 75 gram peulvruchten vervangt 100 gram vlees.
  • De koolhydraten die in de vruchten zitten, zijn langzame koolhydraten, waardoor de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt. Daarnaast zorgen de vezels in de langzame koolhydraten niet alleen voor minder bloedsuikerpieken, maar geven ze ook een langer verzadigd gevoel.
  • Peulvruchten zijn vetarm, bevatten weinig caloriën en zitten boordevol vitamines en mineralen.

Het jaar 2016, is het Internationale jaar van de Boon en wereldwijd worden dan ook bonen op de kaart gezet. Uit onderzoek is gebleken dat Nederlanders gemiddeld één gram peulvruchten per persoon per dag eten. Dit komt niet overeen met het nieuwe Gezondheidsraadsadvies welke één keer in de week peulvruchten eten voorschrijft. In de nieuwe Schijf van Vijf, is het advies opgenomen om meer peulvruchten te eten. Één exacte hoeveelheid wordt hier niet voor gegeven.
Op www.peulvruchten.nl zijn vele recepten te vinden om bonen en peulvruchten aan jouw dagelijkse voeding toe te kunnen passen!

Wil je meer informatie over hoe je peulvruchten in het dagelijkse voedingspatroon kan toepassen? Neem dan contact op met onze diëtiste Dominique. 

 

Lees ook

Wij willen superfood! Maar is dit wel zo goed?! >>

Feit of fabel: siroop >>

Feit of fabel: ei >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten