Loading

Blog

blog image

8 algemene fitness tips die iedere sporter zou moeten weten

09 March, 2016 - 15:22

Tijdens het fitnessen zijn er een aantal aandachtspunten die praktisch voor alle oefeningen gelden. Deze aandachtspunten zijn noodzaak voor het correct uitvoeren van fitnessoefeningen om zoveel mogelijk resultaat op te bouwen.
 

De 8 belangrijkste tips:

  1. Een uitgebreide warming-up is noodzaak! Zorg dat het lichaam tijdens de training niet afkoelt! Net zoals jij moet opwarmen moet ook de spier opwarmen, dit kost tijd.
     
  2. Een warming-up kan door middel van cardio-apparatuur worden doorlopen maar ook kan fitnessapparatuur worden gebruikt voor een degelijke warming-up! Wil je geen gebruik maken van cardio apparatuur, train dan met een lichte gewichten en veel herhalingen voor het opwarmen van de spieren, hierdoor stimuleer je de doorbloeding van de spier en bereid je de spier voor tot het leveren van kracht.algemene belangrijke fitness tips
     
  3. Zorg voor een goede uitvoering van elke oefening. Denk hierbij aan een trotse houding waarbij schouders naar achteren zijn. Voorkom overstrekken van gewrichten en houdt de polsen recht. Neem een stabiele stand aan waarbij beide voeten plat op de grond staan. Blaas uit bij krachtlevering.
     
  4. Doseer iedere nieuwe beweging voorzichtig. Eerst de techniek oefenen met lichte gewichten, dan pas verzwaren.
     
  5. Pijn kan een aanwijzing zijn voor spierletsel. Pas de uitvoering aan of staak de oefening.
     
  6. Controleer het materiaal voordat je begint. Zitten de halterafsluiters vast? Is de pin ver genoeg (in de gewichten) gestoken? Staat het stoeltje vast? Begin nooit zonder een materialen check!
     
  7. Doe na de training een cooling-down. Hartslag zal hierdoor vertragen en het lichaam komt tot rust.
     
  8. Geen excentrische training bij beginnende fitness-ers! Dit zijn oefeningen waarbij je de wet van de zwaartekracht tart. Bijvoorbeeld: jezelf optrekken en heel langzaam laten zakken. Het laten zakken is excentrisch. Doe dit soort oefeningen alleen als je de juiste instructie hebt gehad van jou fitness instructeur.

Meer informatie over fitnesstrainingen of wil je graag begeleiding tijdens jou workout?
Neem contact op met Roxanne van Berkel en start met trainen bij Personal Training Be You!

 

Lees ook

Fit in minder dan 10 minuten per dag >>

Nieuwste fitnesstrends van dit moment >>

Wat is die steek in mijn zij? >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten