Loading

Blog

blog image

Het geheim van goede Voornemens

05 February, 2016 - 16:39

Goede voornemens: we hebben ze allemaal. Morgen stop ik met roken. Maandag start ik met sporten. Vanaf maart ga ik gezonder leven. Ja, ook ik heb goede voornemens. Volgende maand ga ik ervoor zorgen dat ik een dag per week vrij heb. Helemaal voor mijzelf. Geen afspraken. Me-time, laat maar zeggen. Is dat er tot nu toe van gekomen? Ja, misschien 1 of 2 keer. Meer niet. Daar gaat mijn goede voornemen. Mijn excuus is dat ik het werk wat ik doe erg leuk vind en dat ik het gewoon ontzettend moeilijk vind om nee te zeggen. Herken jij je hierin?

Hoe komt het toch dat goede voornemens vaak stranden? Zijn de goede voornemens wel reëel die we ons voornemen? Is het mogelijk om in een keer van 25 sigaretten per dag te stoppen met roken? 

Kom niet in de verleiding

Wil je goede voornemens volhouden dan heb je aardig wat wilskracht nodig. En die wilskracht is een lastige. Want als je moe bent, gestrest of bijvoorbeeld verdrietig, is het o zo makkelijk om toe te geven aan je oude gewoonte. Ik herken dat heel goed in mijzelf. Als ik moe ben dan ben ik geneigd meer te gaan eten. Net of dat troost geeft. Het kan me dan allemaal wat minder schelen allemaal. Een oplossing is ervoor te zorgen dat je de wilskracht minder nodig hebt door bijvoorbeeld gezonde dingen in huis te hebben zodat je niet in de verleiding komt toch de chocolade te pakken die in de kast naar je loert.

De gewoonte speelt een rol

Ben je gewend om na je werk bij thuiskomst een glas wijn te drinken iedere dag, dan is dit best moeilijk om te doorbreken. Eigenlijk zou je dan iets totaal anders moeten gaan doen. Sporten bijvoorbeeld of een goed boek lezen zodat je deze gewoonte die je al jaren doet te doorbreken. 

Zorg ervoor dat je niet teveel doelen en goede voornemens tegelijk neemt. Eentje is al moeilijk genoeg. Zo kan jij je focussen op die ene goede voornemen. Dat maakt het al een stuk overzichtelijker. 

Ook de tijd die je ervoor uittrekt is een belangrijk onderdeel. Je kan niet verwachten dat iets wat je al jaren zo doet de volgende dag opeens anders of opgelost is. Stel korte en lange termijn doelen. 

Maak je goede voornemens specifiek

Maak je goede voornemen ook zo specifiek mogelijk. In plaats van te zeggen: vanaf maandag start ik met sporten, kan je zeggen: op maandag ga ik samen met mijn vriendin om 20:00 uur trainen. Dat maakt het duidelijker.

Laat ook anderen weten wat je goede voornemen is. Mensen begrijpen dan waar je mee bezig bent en zullen dan minder geneigd zijn jou over te halen om toch dat ene gebakje mee te eten.

Bekijk je goede voornemens per dag

Dan is er nog iets: zodra jij je voorneemt om vanaf maandag niet meer roken, dan gebeurt er iets in je hersenen. Je kan je niet voorstellen om nooit meer een sigaret te roken. Bekijk dit dan ook per dag: Vandaag rook ik niet, wat er morgen gebeurt weet ik niet, maar vandaag rook ik niet. 

Natuurlijk heeft de één een sterkere wilskracht dan de ander, maar wilskracht houdt vaak een keer op. Welke vraag belangrijker is: Hoe gemotiveerd ben je? Wil je het echt? En waarom vanaf maart en niet vanaf nu? Dan ben je denk ik niet echt gemotiveerd.

Mocht je goede voornemen niet slagen, dan is er wel iets positiefs: je hebt weer even stil gestaan bij hetgeen je zou willen veranderen. Lukt het deze keer niet, dan kan je altijd weer opnieuw met je goede voornemen starten. Wacht echter niet tot het te laat is, want je leeft maar 1 keer!

Bernardine Rauwerda – Personal Trainer – LIJFstijl Coach
www.go4goldsports.nl

Proefpakket Personal training
Vraag hier een proefles aan bij Bernadine > > 

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten