Loading

Blog

blog image

Word fit en gezond met de twaalf voedingstrends van 2016

21 January, 2016 - 09:52

In 2016 gaan we steeds bewuster, gezonder en eenvoudiger eten. Traditioneel voedsel zoals boerenkool en andere koolsoorten zijn niet langer saai, maar vooral hip. We gaan op zoek naar alternatieven voor de bewerkte voedingsmiddelen en kiezen massaal voor gezondere opties. Gezond eten is niet meer alleen voor hippies, het wordt meer mainstream en de maatschappij past zich hier langzaam op aan. 

Na het lezen van dit artikel ben jij op de hoogte van de twaalf populairste food trends van 2016 en weet je hoe je deze trends in kunt zetten voor een fit en gezond lijf!

 

1. Bewust wording

Door alle foodies, health goeroes en fitgirl bloggers worden we steeds bewuster van wat we eigenlijk eten. We grijpen niet meer blindelings naar een populair merk of product, maar baseren onze keuzes voornamelijk op de ingrediënten lijst. Kleurstoffen en andere chemische toevoegingen zorgen ervoor dat we steeds vaker een product laten staan, ongeacht hoe bekend het merk of product is. Consumenten willen namelijk geen troep meer in hun lijf. Hierdoor wordt de voedingsindustrie langzaam gedwongen om zo veel mogelijk onnatuurlijke ingrediënten uit hun producten te halen, of een alternatief aan te bieden.

 

Toepassen: leer hoe je etiketten kunt lezen en welke ingrediënten je beter kunt vermijden. Denk hierbij aan E621 (smaakversterkers), kleurstoffen, geraffineerde suikers en chemische zoetstoffen. Door deze kennis kun je gezondere keuzes maken in de supermarkt en laat je je minder leiden door de misleidende reclames en gezondheid claims op de producten. 

 

2. De hippe vegetariër 

Dit jaar (en waarschijnlijk nog een aantal jaren erna), wordt het jaar van de vegetariër en gaan we steeds minder dierlijke producten eten. Vorig jaar werden we opgeschrikt door het bericht dat rood vlees kankerverwekkend is, wat deze trend een vliegwiel effect heeft gegeven. 

Kilo knallers en melkproducten worden steeds meer een no go area en worden vervangen door vegetarische maaltijden en plantaardige dranken, waarbij peulvruchten en noten de hoofdrol krijgen. Ook gaan we steeds meer algen en insecten als nieuwe bron van eiwitten zien. Deze zijn lichter verteerbaar en veel duurzamer om te produceren.Vlees blijft overigens altijd wel aanwezig, echter in een andere vorm. We willen vlees van betere kwaliteit en in minder grote porties. Los van dat minder vlees eten duurzamer is, vallen de meeste mensen flink af als ze overtappen op een (deels)plantaardig dieet en melkproducten vervangen door amandelmelk of kokosmelk.

Toepassen: vervang om te beginnen 2 a 3 maaltijden per week door een vegetarische maaltijd waarin peulvruchten of noten verwerkt zijn. Koemelk kun je vervangen door suikervrije amandel-, haver-, rijst- of kokosmelk. De combinatie bonen + rijst zorgt voor een hogere biologische waarde, waardoor het eiwit beter wordt opgenomen in je lijf. Pas wel op met de kunstmatige vleesvervangers, deze zijn vaak niet zo gezond als ze lijken.

 

3. Semi Haute cuisine streetfood 

In plaats van friet, hamburgers en worstenbroodjes, gaan we komend jaar steeds verfijndere gerechten vinden als het om streetfood gaat. We zien een mix van het informele en betaalbare van streetfood en de luxe opmaak en ingrediënten van sterrenzaken. Ook vertaalt deze trend zich door naar verfijndere kant-en-klaar-maaltijden in de supermarkt. 

 

Toepassen: semi haute cuisine streetfood is vaak een gezondere optie dan standaard streetfood. Beter voor de lijn dus! Let bij kant-en-klaar supermarkt maaltijden op de ingrediënten. Ondanks dat de maaltijden verfijnder worden, zijn toegevoegde sausjes grote caloriebommen en zitten er meestal ongezonde transvetten in de maaltijden verwerkt. 

 

4. Terug naar de traditionele (streek)markt

Supermarkten spelen in op de streekproducten- en verstrend door het openen van verskramen en foodmarkten. In supermarkten gaan we daarom steeds vaker mooie, markt-achtige presentaties zien met meer verse producten. Ook gaan we vaker eetgelegenheden zien in de supermarkt, zoals eetbarretjes waar je producten kunt proeven. De groentespeciaalzaak, slager en kruidenier worden bijeengebracht in de supermarkt en brengen klanten een gezonde, authentieke en ambachtelijke beleving. 

 

Toepassen: kies voor verse en lokale streekproducten, deze zijn meestal gezonder en vaak ook goedkoper. Meer groente in je dieet is sowieso een goede manier om je fitter, slanker en gezonder te voelen. 

 

5. (Laat) ontbijten wordt het nieuwe daten

Afgelopen jaren was direct ontbijten na het opstaan een must, maar hier komen we langzaam op terug. Wetenschappelijke inzichten laten namelijk zien dat de eerste maaltijd van de dag niet direct na het wakker worden gegeten hoeft te worden om gezond te blijven. Bovendien wordt samen ontbijten later op de dag steeds populairder: het is een moment om even te genieten, te socializen en om tot rust te komen. Samen ontbijten is het nieuwe daten. 

 

Toepassen: leer te luisteren naar je lijf en bepaal zelf wanneer je behoefte heb aan de eerste maaltijd van de dag. Door meer de tijd te nemen voor je ontbijt en het echt als een rust moment te zien, kun je bewuster en langzamer eten, wat de spijsvertering en de lijn ten goede komt. 

 

6. Voeding als beautybron en medicijn

Consumenten merken dat een gezondere manier van eten invloed kan hebben op de hun uiterlijk en gemoedstoestand. We gaan daarom steeds vaker kruiden en andere voedingsmiddelen inzetten tegen kwaaltjes en meer ’beautyfoods’ eten. In de toekomst zullen we zelfs psychische aandoeningen kunnen bestrijden door voeding: de darmen zijn het nieuwe brein en de focus gaat liggen op het herstellen van de darmen om depressies te bestrijden. 

Toepassen: kies vaker voor gefermenteerde voeding. Dit is een goede bron van prebiotica, wat het gunstig is voor de darmen en daardoor ook voor jouw huid en gemoedstoestand. Ook kun je verse bouillon drinken, hier zit namelijk collageen in, een stofje wat in onze huid zit. Kies daarnaast voor omega 3 rijke voeding, zoals vette vis, walnoten, lijnzaad, hennepzaadjes of gewoon vis/krill olie. (Lees hier meer over bij trend 10.) 

 

7. Courgetti 

Wie vorig jaar goed heeft opgelet en de hippe foodbloggers heeft gevolgd, heeft het vast al gespot: spaghetti gemaakt van o.a. courgette. Meer groente, minder calorieën is hierbij het motto. Met een spiraal snijder kun je courgettes, bietjes, wortels en komkommers tot sliertjes snijden, waarmee ze een slanke vervanging van de traditionele pasta worden.

 

Toepassen: een spiraal snijder spirelli kost zo'n 20 euro en is makkelijk online te bestellen. Binnen vijf minuten heb je een heerlijke (raw food) pasta op tafel. Het is slank voor de lijn en - zeker in de zomer - een heerlijk alternatief voor de standaard pasta’s en salades. 

 

8. Verspilling wordt taboe

We gaan dit jaar meer dan ooit aan het milieu denken en er ontstaan concepten die verspilling terugdringen. Dit zien we niet alleen terug in de supermarkten waar eenpersoonsmaaltijden worden aangeboden, maar ook in het restaurant aanbod. Restaurants waar wordt gekookt met producten die normaal gesproken worden weggegooid zijn op komst. Hierdoor ontstaat er elke dag een gevarieerd, verrassend en flexibel menu. Een goed voorbeeld hiervan is In Stock in Amsterdam Oost. 

 

Toepassen: bewaar etensrestjes en maak hier een keer per week een geïmproviseerde gezonde maaltijd van. Ook kun je te grote porties invriezen en ze op deze manier langer bewaren. Ook handig voor als je een keer geen tijd hebt om gezond te koken.

 

9. Geraffineerde suiker wordt vervangen

Vorig jaar zijn we massaal doodgegooid met het gegeven dat geraffineerde suiker erg ongezond is. Daarom gaan we dit jaar steeds meer op zoek naar gezondere alternatieven voor dit zoete goedje, we willen namelijk wel zoetigheden blijven eten. Biologische honing, gedroogd fruit (vooral dadels) en kokosbloesemsuiker worden steeds populairder. 

 

Toepassen: probeer geraffineerde suikers te vermijden en vervang deze door bananen, dadels, rozijnen, vijgen, of kokosbloesemsuiker. Deze zijn vele malen gezonder dan geraffineerde suikers. Echter, zoetigheid gemaakt van gedroogd fruit bevat vaak wel veel calorieën. Zie het als een verwennerij en eet het met mate of beweeg meer. 
 

10. We gaan steeds vetter eten

Daarmee bedoelen we natuurlijk niet de ongezonde (trans)vetten, maar juist de gezondere vetten zoals avocado, kokosolie, noten en zaden, vette vis en extra vierge olijfolie. Consumenten worden zich steeds meer bewust van het verschil tussen goede en slechte bronnen van vet.

Toepassen: kies voor gezonde vetten zoals noten, zaden, olijven, avocado’s, kokosolie, extra vierge olijfolie en omega drie bronnen. Goed voor je huid en je hormonaal balans. Vermijd de transvetten die in bewerkte producten zitten en zorg voor een betere verhouding omega 3-6 vetten. Omega drie is ontstekingsremmend en zit o.a. in walnoten, lijnzaad, hennepzaad, visolie, krillolie en vette vissoorten. Omega zes is ontstekingsbevorderend en zit in bijvoorbeeld zonnebloemolie. 

 

11. Voorgesneden bevroren smoothie mixen

Consumenten willen gezonder eten, maar blijven waarde hechten aan gemak. In de supermarkt gaan we daarom steeds vaker (bevroren) kant en klare smoothie mixen zien van fruit en groente, die zo in de blender worden omgetoverd tot een gezonde groene smoothie. Het is wellicht wat duurder, maar het scheelt wel tijd.

Toepassen: kijk goed op de ingrediënten lijst van de kant-en klare-diepvries smoothie mixen. Het is beter als er in de smoothie ook groente verwerkt zit in plaats van alleen maar fruit. Let ook op onnodige toevoegingen zoals extra suikers. 

 

12. Quino bowls

Het concept ""bowl meals"" wordt steeds hipper. Op Pinterest en Instagram zien we veel foto's voorbij komen van een diep rond bord vol met gezonde producten. De bowls bestaan uit drie basis ingrediënten die je zelf mag kiezen. Vaak wordt als basis quinoa gekozen, omdat het glutenvrij is, vol met eiwitten zit en het heel snel en makkelijk te bereiden is. 

 

Toepassen: stel zelf een bowl samen uit: 1. Basis van granen 2. Groente en/of fruit en 3. Topping van kruiden, noten of een gezonde dressing. De bowls kunnen zowel hartig als zoet bereid worden en kunnen als ontbijt, lunch of diner worden gegeten. Bekijk hier enkele voorbeelden.

 

Zoals je kunt zien kiezen we steeds meer voor gezonde, plantaardige en natuurlijke producten. We vinden onze gezondheid en het milieu steeds belangrijker worden. Fabrikanten spelen hier op in en moeten noodgedwongen hun producten aanpassen of nieuwe alternatieven bieden. Ondanks dat er gezondere opties worden aangeboden, blijft het altijd opletten; niet elk product waarvan beweerd wordt dat het gezond is, is dat ook daadwerkelijk. De verantwoordelijkheid ligt ook dit jaar gewoon bij jou. Jij bepaalt wat je wel en niet in je lijf stopt. Kennis is macht, weten wat je eet en hier bewuste keuzes in maken is de belangrijkste tool om een fit, gezond en slank lijf te krijgen in dit nieuwe jaar. 

Heb je hulp nodig van een pro? Ga dan naar de volgende pagina en laat je adviseren door een personal trainer bij jou om de hoek

Alle personal trainers uit Nederland

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten