Loading

Blog

blog image

Waarom spiegels in de sportschool jou helpen om blessures te voorkomen

04 January, 2016 - 15:01

Waarom hangen er eigenlijk spiegels in een fitnesscentrum?
We zijn er allemaal geen fan van, maar waarom hangen ze er dan? Mensen kijken graag naar zichzelf, dat is een feit. Echter hangen de spiegels niet in de fitnessruimte omdat we met zijn allen zo lekker ijdel zijn.

De spiegels hangen in de fitnesszaal (en in de groepslessenzaal) zodat je zicht hebt op de uitvoering van je oefening(en). Je kan zo beter letten op je houding. Deze houding is erg belangrijk, zodat je:

A) De juiste spiergroepen traint;
B) Geen blessures kan oplopen.

Veel gemaakte fouten

Veel gemaakte fouten in een willekeurig fitness centrum zijn onder andere:

  • Dat bij een functionele oefening, zoals lunges en squats, de knieën voorbij de tenen komen. Dit geeft te veel belasting op de knieën en kan eventueel blessures veroorzaken.
  • Liften vanuit je rug. Het is belangrijk om altijd je rug te beschermen door van het aannemen van de juiste fitnesstechnieken; dit is heel belangrijk!
  • Dat bij een standing dumbell curl, vanuit de ellebogen of het bovenarmen te ver naar voren worden bewogen. Houdt de ellebogen in de zij gedrukt en laat alleen de onderarmen werken!

Natuurlijk is het bij elke oefening van groot belang om op de houding te letten. De voornaamste reden van de spiegels is dan ook om de houding van jezelf of eventueel van andere te corrigeren.

Daarnaast werken spiegels ook als persoonlijke stimulans en bewustzijn van het eigen uiterlijk. Het is namelijk erg goed om eigen progressie te zien, bijvoorbeeld: “vier weken geleden zagen mijn biceps er een stuk kleiner uit dan nu". Dit kan natuurlijk ook worden omgedraaid, als het onderbuikje nog een stukje doorschijnt in je T-shirt en dit zichtbaar wordt door middel van de spiegels in het fitness centrum. Dit is dan een teken om jezelf nog even wat harder te pushen (als dit een stoorzender is).

Spiegels tijdens groepslessen

Ook tijdens groepslessen zijn de spiegels van groot belang. Denk bijvoorbeeld aan de groepsles BODYPUMP van Les Mills, de plaats van de lesgever is van groot belang.

Dit kan zijn voor het overzicht van de groepslesdocent(e) maar ook voor het sfeer en participatie van de deelnemers. De lesgever kan op verschillende manieren staan zodat de inhoud van de les duidelijk wordt voor de deelnemers. Door middel van de spiegels geeft de groepslesdocent(e) les via de PPD methode welke veelal gebruikt wordt in de sportbranche:

  • Praatje; een korte uitleg over de (te komen) oefening en daarbij horende instructies
  • Plaatje; een voorbeeld van het praatje
  • Daadje; je volgt de instructies met het voorbeeld en voert deze samen met de groepslesdocent(e) uit.

Onbewust kijken deelnemers tijdens de workout niet alleen naar zichzelf maar ook naar andere deelnemers, dit kan voor vele als stimulans dienen.

Kijk dus lekker in de spiegels tijdens de trainingen, en let op uitvoering van jouw fitnesstechnieken en bijbehorende houdingen. Weet je niet zeker of je het goed doet? Of weet je niet wat je moet doen?

Meldt je aan bij www.personaltrainingbeyou.nl en wij helpen graag!

 

Lees ook

8 algemene fitness tips die iedere sporter zou moeten weten >>

6 fitness mythes die elke personal treiner en fitness fanaat moet kennen >>

Touwtje springen als intensieve training >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten