Loading

Blog

blog image

Creatine gebruiken ja of nee

29 January, 2014 - 08:58

Zin en onzin over creatine

Bodybuilding supplementenWat is waar en wat is niet waar? Er is genoeg geschreven over creatine. Zeker op internet staan legio artikelen over creatine vermeld. Wat kun je geloven en wat zeker niet? Creatine is zowel een lichaamseigen stof als een voedingssupplement. Het zorgt voor het herstel en aanmaak van spier- en zenuwcellen. Men beweert dat het toedienen van extra creatine zou kunnen zorgen voor meer uithoudingsvermogen, spierkracht en explosiviteit. Daar willen we iets meer over weten, zeker of het gevaarlijk is.

Creatine is verleidelijk voor de sporter

Klopt het inderdaad dat je bij een grotere hoeveelheid creatine in je lichaam betere prestaties levert? Of kan je lichaam ook zonder die extra inname en zijn de prestaties dan echt aanzienlijk minder? Veel stof om over na te denken. Feit is wel dat niet iedereen hierover dezelfde mening heeft; discussies hierover zullen altijd blijven bestaan. Creatine is in ieder geval een stof die aangemaakt wordt door het lichaam. Het bevindt zich in de spierweefsels van het menselijk lichaam. En dat is direct de reden waarom een extra inname voor een sporter zo verleidelijk is. Want als het klopt wat men stelt, kan het voor sporters leiden tot een aanzienlijke verbetering van de prestaties. 

Heeft creatine nut?

Blijkbaar heeft creatine zijn nut al bewezen. Niet zozeer bij de amateursporter die af en toe een rondje hardloopt of iemand die sporadisch aan fitness doet. Het heeft wél zijn nut bij sporters. Al geldt dat niet voor degenen die aan duursport doen. Voor duursporten kunnen andere stoffen worden aangewend om tot prestaties te komen. Het is dus duidelijk dat men baat kan hebben bij een toename van creatine in het menselijk lichaam. Dit staat dan ook - al dan niet om commerciële redenen - duidelijk en regelmatig vermeld op diverse websites. 

De legaliteit van creatine

Maar is het legaal? Mag een sporter zichzelf extra creatine toedienen om zo een betere prestatie te leveren? En nog veel belangrijker: is het gezond om dit te doen? Laten we in onze beschouwingen het hele medische verhaal even achterwege laten. Dat is te specifiek en we willen natuurlijk niet op de stoel van de medici gaan zitten. Maar dat wil niet zeggen dat je je als gezond sporter goed moeten laten informeren. Het extra toedienen van creatine blijkt legaal en is ook niet schadelijk. Als je de bijwerkingen voor lief neemt - vasthouden van extra vocht en gevaar bij overdosering - kan het een prima middel zijn om als sporter je prestaties te verbeteren.

Hieronder een voordelen van Creatine 

Voordelen van creatine

  • Creatine zorgt ervoor dat de spieren minder snel verzuren. Men kan dus langer optimaal presteren. Dit geldt voornamelijk bij intensieve krachtinspanningen, omdat de spieren hierbij voornamelijk creatine gebruiken. Als de creatine in het lichaam is verbruikt, dan halen de spieren de energie uit andere bronnen zoals glucose en vetzuren.
     
  • Creatine zorgt voor de toename van spiermassa. Dit komt enerzijds doordat je dankzij creatine intensiever kunt trainen en het herstel beter is, maar daarnaast trekt creatine ook water aan. Je spieren zullen dus meer opzwellen, hetgeen een voller uiterlijk geeft. De gewichtstoename van ongeveer 1 à 2 kilogram die men gedurende het creatinegebruik kan hebben, is voornamelijk veroorzaakt door de extra toename van water in de spieren. Hier schuilt echter ook meteen het nadeel van creatine.
     
  • Creatine kan ook bijdragen aan het vormen van een buffer voor de opslag van lactaat en glycogeen in de spieren. Deze energiebronnen zijn van belang voor het leveren van langdurige krachtinspanningen zoals hardlopen.

Nadelen van creatine

Het gebruik van creatine kan bijwerkingen tot gevolg hebben. Hieronder staat een lijst met nadelen en mogelijke nadelen van het gebruik van creatine:

  • Lichaamsgewicht neemt toe. Dit kan dus zowel een voordeel als nadeel zijn.
     
  • De spierspanning neemt toe.
     
  • Sommige sporters hebben sneller last van kramp of spierblessures, vanwege de toegenomen spierspanning.
     
  • Langdurige inname vermindert de eigen productie. Stop daarom op tijd.
     
  • Men kan last krijgen van maagkramp en diarree. Ook kan men winderig worden.
     
  • Creatine houdt vocht vast in het lichaam. Dit betekent dat je minder vaak urineert

Ik hoop dat je aan de hand van dit artikel kunt bepalen of creatine geschikt is voor jou. Zo niet neem dan contact op met een personal trainer om jou te helpen

Sportieve groeten,

Danny Delvers
Personal Trainer
www.Deldasport.nl

Bron: http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/118516-de-voordelen-nadelen-en-gevaren-van-creatine.html

 

 

 

 

 

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten