Laura Mastenbroek
Amsterdam
Lees verder
24 December, 2015 - 08:31
Nadat een groot deel van Nederland zich met Sinterklaas, de kerstdagen en oud en nieuw vol heeft gepropt met kerststollen, oliebollen en alcoholische versnaperingen, steekt op 1 januari bij de meeste mensen een schuldgevoel de kop op. Het kleine aantrekkelijk buikje van de ‘dad boddy’ (de trend van afgelopen zomer), is inmiddels veranderd in een aanzienlijke bierbuik en huisvrouwen gaan achter in hun kast op zoek naar hun grote maat spijkerbroek.
Circa vijf kilo aankomen rond de feestdagen is voor veel mensen een normale zaak, maar zorgt tevens voor de nodige paniek. Daarom maken we massaal goede voornemens om de aangekomen kilo’s er weer af sporten en minder te gaan eten; niet voor niets is januari één van de drukste maanden in de sportschool. Voor personal trainers is dit de ideale tijd om hun business een boost te geven door in te spelen op deze goede voornemens. In dit artikel vind je tien tips hoe je dat kunt doen.
”Men gaat pas veranderen als de pijn te groot is of als er een mooie beloning tegenover staat.”
Aangezien de meeste mensen zich schuldig voelen en niet meer lekker in hun vel zitten met al die extra kilo’s, is de motivatie om op 1 januari weer te gaan sporten extra groot. Speel hierop in door te laten zien dat jij hun slechte gevoel (de ’pijn’) om kan zetten naar een positief gevoel (de beloning). Hoe?
Organiseer in de sportschool waar je trainingen geeft een gratis workshop of seminar waarin je tips en tools geeft om de kerstkilo’s er weer af te krijgen. Het voordeel is dat je tijdens deze workshop potentiële klanten direct bereikt en je je tevens profileert als expert. Dit zorgt voor vertrouwen, waardoor men sneller een dienst bij jou zal aanschaffen.
Interactie is ook een belangrijke pijler; laat de deelnemers vragen stellen en hun problemen/pijn delen. Potentiële klanten maken op deze manier kennis met de oplossingen die jij biedt als trainer. Geef op het eind van de seminar een aanbieding die men niet kan weerstaan; dikke kans dat ze hier direct op inspelen. Zie punt 3.
Zowel online als offline kun je een aantal gratis proefsessies weggeven, eventueel ingekorte sessies. Maak deze sessies schaars/beperkt; wat schaars en gratis is wil men graag hebben. Deze gratis sessies kun je weggeven door bijvoorbeeld online een actie op te zetten via Social Media of door offline tijdens de seminar een loterij te organiseren onder de aanwezigen.
Geef de overige potentiële klanten die geen sessie hebben gewonnen een mooie korting als zij in januari starten met jouw trainingen.
Een gratis proeftraining is de ideale manier om persoonlijke aandacht aan een potentiële klant te geven, achter de behoeften van de klant te komen en hier direct op in te spelen. Verkoop tijdens deze sessie een pakket van trainingen waarin je hun doel als trigger gebruikt. Gaan ze hier niet op in? Bied dan een kortingsbon aan voor iemand uit hun kennissenkring.
Beloon huidige klanten met een gratis training of korting als zij nieuwe mensen voor een personal training aandragen in januari. Mond tot mond reclame is een van de meest waardevolle marketing tools.
Bedenk een unieke methode die vanaf januari van start gaat. Bijvoorbeeld een drie maanden pakket waarin je small group trainingen aanbiedt. Een goed voorbeeld hiervan is Fit Twenty Six (http://www.fittwentysix.com); een twintig minuten workout voor zes weken. Begin januari 2016 openen zij hun deuren als pop up concept in de IJ-passage van het Centraal station Amsterdam. Het programma bevat 42 unieke, high intensity groepstrainingen en na zes weken wisselen ze van locatie. Naast de unieke trainingsmethode biedt Fit Twenty Six bij de trainingen een compleet voedingsplan voor zes weken. Zie punt 7.
Veel mensen stappen in januari naar een diëtist of voedingsdeskundige om hun eetpatroon onder de loep te leggen. ”Abs are made in the kitchen” zeggen ze niet voor niets. Zorg voor een goede samenwerking met voedingsdeskundigen, waarmee je voor beiden een win-win situatie creëert. Geef bijvoorbeeld een korting aan klanten die via de voedingscoach bij jou terecht komen, sta een fee af, promoot elkaar. Ontwikkel samen nieuwjaarspakketten en acties die je diensten aanvullen en versteken. Bovendien wordt door de combinatie training-voeding het doel van de klant sneller behaald. Dweilen met de kraan open (lees: sporten terwijl je slecht blijft eten) heeft tenslotte geen zin.
Circa 80% van de mensen lukt het niet op zich aan hun goede voornemens te houden en vallen terug in oude patronen.
Gedragspatronen zitten diep geworteld in de mens. Het is dan ook erg lastig om deze op 1 januari drastisch om te gooien. Veel mensen weten niet precies waar ze meoten beginnen en doen maar wat in de sportschool en in de keuken, met het gevolg dat hun goede voornemens vaak mislukken. Als personal trainer kun jij hierin het verschil maken. Leg aan je (potentiële) klanten uit welke stappen nodig zijn om de voornemens wel te behalen en ondersteun hen hierin.
Voor veel mensen in het belangrijk dat ze mensen om zich heen hebben die ze motiveren op momenten dat het moeilijk wordt. Hier kunnen zowel jij als jouw andere klanten een grote rol in spelen. Motiveer je huidige en potentiële klanten door online motiverende content te delen en offline regelmatig motivatie sessies te organiseren. Verbind tijdens deze sessies je klanten met elkaar; laat ze hun moeilijkheden met elkaar delen, laat ze extra vragen stellen en elkaar motiveren en ondersteunen. Online en offline communities zijn een trend voor 2016 en de ideale manier om klanten te motiveren.
Bedenk interessante acties waarmee je je nieuwe en huidige klanten beloont als ze hun nieuwjaars doel behaald hebben. Wil jouw klant bijvoorbeeld 10 kilo afvallen in 3 maanden en is dit gelukt? Beloon de klant dan met een extra korting op een vervolg pakket, of kies voor een andere beloning waar je klant blij van wordt.
Deel rond februari/maart de goede voornemens resultaten die jouw klanten wel behaald hebben en laat hiermee jouw meerwaarde zien als trainer. Deel de voordelen van het trainen met een personal trainer. Laat zien dat je als trainer specifieke, realistische en meetbare doelen hanteert en hier een op maat gemaakt plan voor inzet. Laat zien dat je jouw klanten motiveert op momenten dat ze willen opgeven. Deel tussentijdse resultaat foto’s (enkel met toestemming van de klant) en vertel wat je met deze klant gedaan hebt om aan deze resultaten te behalen. Of nog beter, laat de klant zelf het verhaal vertellen.
Januari is de juiste maand om een band te bouwen met nieuwe klanten, te investeren in nieuwe relaties en nieuwe methodes. Het kost even tijd om deze op te zetten en om gratis sessies weg te geven, maar het stelt je wel in de gelegenheid om een duurzaam fundament voor 2016 neer te zetten. Een band met je klanten opbouwen is goud waard; je hebt tenslotte direct contact met ze en kan ze persoonlijke aandacht geven, waardoor ze zich sneller aan jou en jouw diensten gaan verbinden. Dikke kans dat als ze jou mogen als trainer en als mens ze ook bij jou blijven als ze hun goede voornemens voor 2016 wel behaald hebben.
Wil je in 2016 jouw social media een boost geven?
Download dan nu ons gratis E-Book:
5 basistips voor personal trainers om social media in te zetten voor meer leads en meer omzet
Klik hier om het gratis E-book te downloaden