Loading

Blog

blog image

Hoe je jezelf beschermt tegen hart en vaatziekten.

16 December, 2015 - 13:24

Het aantal mensen met hart en vaatziekten in Nederland gaat in de komende jaren sterk toenemen, zo lezen we op Nu.nl. Hart en vaatziekten zijn na kanker de meest voorkomende doodsoorzaak. De meest bepalende factoren zijn cholesterol en bloeddruk.

Bij een te hoge bloeddruk staat er letterlijk druk op de aderen. Deze druk werkt ook door in de hersenen, het hart en de andere organen. Langdurige hoge druk is schadelijk voor de vaten. Denk maar aan een ballon, als je deze te lang opgepompt laat, wordt deze uitgerekt zodra deze weer leegloopt. Dit kan ook met de aderen gebeuren: de rek gaat er gewoon uit. Hierdoor moet het hart meer kracht zetten om zijn werk te doen. Het hart is op den duur niet sterk genoeg meer.

Cholesterol is een lichaamseigen stof die in kleine mate nodig is voor het de opbouw van celwanden. Deze stof halen we uit de voeding, maar wordt ook aangemaakt in de lever. Een overschot van deze stof kan de aderen laten dichtslibben. Hier kan de bloeddruk ook hoger van worden. Als de neerslag van cholesterol in de aderen verhard, noemen we dit aderverkalking. Een afgebroken stukje hiervan kan zelfs de ader helemaal verstoppen, en dit noemen we een infarct.

Het is jammer dat het aantal hart- en vaatziekten zo explosief toeneemt, want met enkele leefstijlveranderingen zal het aantal patiënten drastisch dalen. Zo zouden er in 2040 360.000 patiënten minder zijn als iedereen een gezonde bloeddruk zou nastreven, en nog eens 320.000 als we allemaal zouden stoppen met roken. Volg deze eenvoudige tips om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen:

  • Lekker sporten! Sporten is echt overal goed voor! Je hart wordt er sterker van, je bloedwaarden verbeteren en het ontstressed. Goed voor je bloedvaten! Je hoeft niet perse helemaal tekeer te gaan, een stevige wandeling of een stukje fietsen doet ook al wonderen.
  • Eet gezond en veel plantaardig. Plantaardige producten bevatten meestal weinig vet, en plantaardige producten die wel vet bevatten hebben voornamelijk gezonde vetten. Daarnaast bevatten groenten en fruit vaak plantensterolen. Deze sterolen zorgen voor een lager cholesterolwaarde.
  • Roken en alcohol. Het is een bekend feit: beiden zijn niet echt bevorderlijk voor je gezondheid. Hart- en vaatziekten zijn slechts een deel van de vele kwalen die je hiervan kan krijgen. Beperk dus je alcoholinname en rook niet.
  • Let op met zout. Zout houdt vocht vast
  • Rust uit. Stress is funest voor je bloeddruk. Daarnaast maak je ook een groot aantal stoffen aan die niet goed zijn voor je gezondheid. Neem dus lekker je rust, relax, en zorg goed voor je lichaam!
  • Let op je figuur. Niet alleen je gewicht en vetpercentage is belangrijk voor een gezond lichaam, ook je viscerale vetniveau. Dit is het vet onder je buikvlies. Dit vet produceert stoffen die hart en vaatziekten kunnen veroorzaken.

Zitten hart- en vaatziekten in je familie? Dan heb je een verhoogd risico! Je kunt je bloeddruk en viscerale vet laten meten bij WorkoutCentre Be You. Maak een afspraak met Personal Trainer Roxanne van Berkel voor een meting en persoonlijk leefstijladvies.

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten