Loading

Blog

blog image

Wat is die steek in mijn zij?

09 December, 2015 - 12:46

Een naar gevoel wat velen van ons wel zullen kennen. Je bent lekker aan het sporten en ineens bekruipt je een naar gevoel in je flank. Wat is deze kramp, en hoe kom je er van af? Je leest het hier!

Het kan in zeldzame gevallen iets ernstigs zijn, zoals een probleem met je milt, nieren of galblaas, maar dan komt het waarschijnlijk niet ineens spontaan tijdens het sporten op. Meestal is het echter niets ernstigs, en wordt het veroorzaakt door kramp.

Het kan ook een tekort zijn aan zuurstof. Je spieren hebben meer zuurstof nodig dan dat ze kunnen krijgen, en gaan hierdoor melkzuur produceren. Je spreekt dan van verzuring. Bij verzuring wordt, heel simpel uitgelegd, een alternatieve energie verbranding gebruikt die afvalstoffen produceert die voor een kramp-gevoel zorgen.

Een andere oorzaak kunnen je darmen zijn. Als je net zwaar getafeld hebt, hebben je darmen al het bloed en zuurstof nodig om de maaltijd te verwerken en de voedingsstoffen te transporteren. Als die sterke beenspieren of strakke buikspieren al dat bloed wegnemen door activiteit, krijg je kramp in je darmen. Je darmen zijn meters lang en bevinden zit zo’n beetje overal in je buikholte.

Steken in je zij bij inspanning zijn erg vervelend, maar gelukkig niet gevaarlijk. Het is eigenlijk een seintje dat je even rustig aan moet doen, omdat je lichaam je fanatieke tempo niet bijhoudt. Gebruik de volgende tips om deze vervelende kwaal in het vervolg buiten de deur te houden:

  • Warm voldoende op! Zo bereid je je lichaam voor op de inspanning en heeft je lichaam de tijd om de juiste verbrandingsroute op gang te brengen.
  • Beweeg bewust. Voer je oefeningen gecontroleerd uit zodat er niets bekneld raakt of verschiet.
  • Neem ruim de tijd tussen je maaltijd en sport, dan kunnen je darmen rustig hun ding doen met voldoende bloed en zuurstof.
  • Stretch, laat je bloed lekker stromen naar de plekken die het nodig hebben. Zo kan je weer voldoende zuurstof opnemen en je kramp weg strekken.
  • Ga niet tot het uiterste. Als je 100% geeft, kan de 101e % net te veel zijn en klachten veroorzaken. Train altijd op 80-90% van je kunnen.

En tot slot: Sport! Laat je niet afschrikken, hoe beter je conditie, hoe kleiner de kans op die vervelende scheuten in je zij.

Roxanne is gediplomeerd Personal trainer en kan jou helpen met een voedings- en trainingsschema op maat. 
Ga naar het profiel van Roxanne en voor meer informatie: personal trainer Roxanne van Berkel

 

 Lees ook

Kickboks fit's hiit trainingsmethode:  gewicht verliezen >>

Als ik mijn fitness training uitvoer moet ik rekening houden met de rusttijden tussen de oefening >>

Fit in minder dan 10 minuten per dag >>

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten