Loading

Blog

blog image

De 8 regels die Naomi Teeter volgde om 70 kilo af te vallen

09 November, 2015 - 17:20

De 8 regels die Naomi Teeter volgde om 70 kilo af te vallen


7 jaar geleden begon ze aan één van de beste avonturen van haar leven. Ze zette zichzelf er eindelijk toe aan om haar overtollige gewicht af te werpen en om haar gezondheid beter dan ooit te maken, na een leven lang grote maten te hebben gedragen.

Over het verloop van een jaar verloor ze 70 kilo. Ze was de opeens de helft van de maat die ze altijd was geweest, en wist dit gewicht vast te houden in de 6 jaren die daarop volgden tot nu. Ze zegt de afval-jackpot te hebben geraakt, en wil graag de manieren delen waarmee jij diezelfde jackpot kunt raken!

 

1. Start met het beoordelen wat je van dag tot dag eet

 

Naoi word vaak gevraagd, “hoe ben je begonnen?”. Haar antwoord? Ze begon niet met het lezen van allerlei boeken over diëten en sporten voordat ze besloot af te gaan vallen. Ze wist dat er niet een perfect antwoord of plan klaar lag.

Ze begon met uitzoeken wat ze elke dag at. Toen ze inzag dat ze slechte keuzes maakte op het gebied van eten, begon ze daaraan te werken. Ze ging ook wat vaker met de hond lopen. Haar korte wandelingen veranderden uiteindelijk in een lidmaatschap bij de plaatselijke sportschool, omdat het wandelen an sich haar na een tijdje niet meer genoeg motiveerde.


2.  Verbeter je omgeving en steunsysteem

 

Naomi dumpte haar dagelijkse televisie en tijdschrift gewoonten die haar telkens dwars zaten met “ik ben niet goed genoeg” signalen.

Ze zocht mensen die op het hetzelfde pad zaten als zij, en die haar aanmoedigden. Hoe minder ze bezig was met negatieve invloeden, des te optimistischer werd haar kijk en des te meer voelde zij zich in staat om haal doel te verwezenlijken.

 

3. Stap uit jouw comfortzone

Het nemen van een sportschool abonnement was voor Naomi één van de engste momenten. Als de dood was ze om als enige zwaarlijvige tussen de sportieve mensen te staan. Ze wilde niet beoordeeld worden.

Ze kwam er al snel achter dat niemand haar vies aan keek, en dat niemand iets gemeens tegen haar. Het was allemaal een worst-case scenario in haar hoofd.


4. Besef je dat een dieet geen reeks is van regels

 

Naomi leerde om lijnen te omarmen, en het ze zien als een manier om te leren van welk voedsel ze genoot, en van welk niet. Ze leerde wat macronutriënten zijn, en hoe gezonde porties eruit zien. Ook al heeft ze haar gewichtsverlies jaren vastgehouden, zegt ze dat ze nooit een dieet perfect heeft gevolgd. Een dieet is een gids, niet een wet waar je jezelf mee moet straffen.

 

5. Begrijp dat beweging geen straf is.

 

Heel veel mensen beginnen aan een sportregime vanuit een drang tot zelfkastijding, omdat ze te zwaar zijn of te veel junkfood eten. Noami richtte haar aandacht meer op het positieve, en ging voor activiteiten waar ze plezier aan ondervond.

Zij doet allerlei sporten zoals gewichtheffen, fietsen, hiken, zwemmen en fitnessklassen. Maar de meeste tijd steekt ze in sport die ze leuk vind. Dit maakt het sporten ook duurzaam voor haar.

 

6. Word ervan bewust wanneer je stress niveaus een effect gaan hebben op je gezondheid (en geluk)

 

Stress kan een grote valkuil zijn. Naomi heeft in haar jaren van gewichtsbehoud schommelingen in haar gewicht gekend, variërend van 2 tot 13 kilogram. In haar geval kwam dit door overmaat van stress.

Het is belangrijk om te leren opmerken wanneer jouw stress niveau een effect heeft op je gezondheid. Dan kun je anderen om hulp vragen.

 

7. Zorg dat je motivatiegronden kristalhelder zijn.

 

Naomi maakte vanaf de eerste dag van haar afvalavontuur een lijst met redenen waarom ze gewicht (voor goed) wilde verliezen. Haar motivaties waren heel specifiek en emotioneel voor haar.

 

8. Besluit dat jij het waard bent.

 

Zoals velen van ons, is Naomi vele jaren bezig geweest te pogen om anderen te behagen. Ze probeerde de beste te zijn zodat ze erkend zou worden.

Toen ze eindelijk besefte dat het niet egoïstisch is om geluk en gezondheid te verlangen, toen kon ze actie ondernemen vanuit zelfacceptatie. Ze was in staat om meer tijd in te plannen workouts, maaltijdplanning, rust, en simpelweg het leven te ervaring zonder een set van irrationele  voorschriften. Ze liet zichzelf toe om zich een winnaar te voelen.


 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten