Loading

Blog

blog image

6 manieren om als personal trainer een goede band met jouw cliënten op te bouwen

09 November, 2015 - 13:45

6 Manieren Om Een Goede Band Met Jouw Cliënten Op Te Bouwen

Mensen kopen een trainer, geen training. Je bent actief in een sociale bedrijfstak waarin goede relaties van cruciaal belang zijn.

 

Voor personal trainers is het belangrijk om een hechte en harmonieuze relatie op te bouwen, waarin jij en jouw cliënt elkaars gevoelens en ideeën begrijpen, en goed met elkaar communiceren.

Één manier om dit te doen is door de expert te worden. Bouw meer kennis op dan andere trainers en leer deze kennis over te brengen. Er zijn in feite twee regels die succes garanderen:

  1. Doe je werk uitstekend

  2. Zorg dat iedereen hiervan bewust wordt.

 

Dit is nog een erg oppervlakkig advies. Hieronder ga ik de diepte in over hoe je deze regels kan practiseren.

 

1. Stel Goede Vragen

 

De beste coaches zijn niet degenen die weten hoe ze advies moeten geven, het zijn degenen die weten hoe ze de juiste vragen moeten stellen. Je hebt vast ooit de uitdrukking “de klant heeft altijd gelijk” gehoord. Deze gaat hier niet op.

Als je een klant vraagt wat diens doel is, zal hij eventueel zeggen “meer spiermassa opbouwen”. Maar waarom wil hij die spiermassa dan? Waarschijnlijk om meer seks te hebben toch? Dan is seks het echte doel, en niet de sixpack.

Het punt is hier dat je dieper moet gaan. Ik adviseer daarom om minimaal 3 keer “waarom” te vragen.

Bij het bouwen van een hechte band met je cliënt is het ook belangrijk om vragen te stellen waarmee je een connectie en gemeenschappelijke interresses vaststelt. Hoe sneller je relatie persoonlijk kan maken, des te meer zul je succesvol zijn met de cliënt.

Iedereen praat graag over zichzelf, dus je kunt bijvoorbeeld vragen “waarom ben je bij de sportschool gegaan” of “wat voor sport deed je hiervoor?”.

Je wilt natuurlijk ook vragen stellen die je in staat stellen om over te schakelen naar je verkoop offerte. Voorbeelden: “ben je bekend met onze sportschool?” “woon je hier in de buurt?”

Een groot voordeel van vragen stellen is dat het in de controle over een interactie geeft. Wanneer een cliënt jou vragen begint te stellen, dan verschuift de macht van de ontmoeting. Laat dit niet gebeuren. Bewaar je kalmte en pareer zijn vraag met een andere vraag.


2. Gebruik je humor!

 

Why so serious?

Deze alinea spreekt voor zich. Als jij een trainer bent die lol heeft in zijn vak en met zijn cliënten, dan zullen die cliënten ook lol beleven aan jouw training. Je wilt je cliënten natuurlijk hard laten werken, maar dat betekend niet dat ze geen plezier mogen hebben.

Je kunt zelfs google’en naar “beste fitness grappen” en deze aan je cliënt emailen. Zolang ze maar grappig zijn natuurlijk. Ik heb ooit twee speelgoedfiguren van een cliënt gekregen. Deze liggen op mijn tafel en zijn een leuk gespreksonderwerp. Ook worden ze geregeld door collega’s in ondeugende houdingen gezet, wat altijd grappig is om te zien wanneer je met een cliënt je kantoor in komt!

 

3. Wees Ondersteunend en Empatisch

 

Het kan voorkomen dat het niet goed gaat met je  cliënt wanneer ze de sportschool in komen. Meestal zul je dit vrij snel door hebben. In dat geval adviseer ik je om je cliënt uit te nodigen in je kantoor om het één en ander te bespreken. Ik doe dit nooit in de sportzaal, omdat ik een grens wil leggen tussen je rol als trainer en die als ondersteuner.

Probeer zo min mogelijk advies te geven op dit punt! Dit zal bijna nooit jouw rol zijn. Geef een luisterend oog en stel vragen. Eindig met een “bedankt voor het delen. Ben je klaar om te trainen? We kunnen dit achterlaten in mijn kantoor.” Vervolgens geef je een glimlach, knuffel, of hand, en begin je even later aan een grappige warmup!

Toon echte interesse in je cliënten. Weet wat belangrijk voor ze is. Ken de namen van hun familieleden. Weet welke belangrijke evenementen ze in verschiet hebben. Onthoud hun hobby’s, interesses en gewoonten. Je kunt zelfs een spreadsheet gebruiken waarin je dit soort dingen bijhoudt.

 

4. Vind de Gedeelde Interesses

 

Deze simpele manier om een band te creëren gebruik je waarschijnlijk al sinds je een klein kind was. Vergeet deze echter niet zoveel mogelijk te benutten in je professionele setting! Als je van lezen houdt, leg het boek dat je leest dan “toevallig” op je bureau. Vraag cliënten naar hun favoriete film, voetbalelftal, muziek, etc. Ik spreek nogsteeds eens in de zoveel tijd met een bepaalde oude klant af om ergens te gaan eten. Onze passie voor cuisine is dus de initiator van een echte vriendschap gebleken!

 

5. Spiegelen

 

Dit is van groot belang. Wanneer een cliënt staat, dan sta jij ook. Wanneer ze knielen, dan kniel jij. Als ze zachtjes praten, dan praat jij ook zachtjes. Als ze op een bankje zitten na een oefening en je wil met ze praten, pak dan een bal en ga naast ze zitten in plaats van te blijven staan.

Waarom werkt dit? Enerzijds is het respectvol. Daarnaast moet je begrijpen dat we kuddedieren zijn. Het afstemmen van elkaars lichaamstaal en tonaliteit creëert een verbinding en een onderbewuste affiniteit tussen mensen.

Wil meer doorverwijzingen en klantbehoud? Werk dan aan het opbouwen van een band met je cliënt. Het heeft geen zin om nieuwe cliënten te werven als je niet goed met je huidige cliënten kan omgaan.

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten