Loading

Blog

blog image

Hoe creëer je tevreden cliënten als personal trainer.

20 October, 2015 - 15:48

Wat maakt een personal trainer succesvol? Het antwoord daarop hierop is uiteraard: “tevreden klandizie”. Dit artikel bespreekt wat jij eraan kan doen om deze tevredenheid op te schroeven; door misverstanden, willekeurigheid en subjectiviteit tegen te gaan. 

Je zult het probleem vast herkennen. Een cliënt met wie je werkt aan zijn-haar gewicht klaagt dat er geen tempo in zit. "Ik ben al 2 weken niets afgevallen, waar betaal ik je eigenlijk voor?" krijg je dan te horen. 

Ook al is zit het door jou uitgewerkte dieëtplan perfect in elkaar, soms blijkt dat nu eenmaal niet uit de weegschaalmetingen. Je cliënten willen natuurlijk gewoon hun gewicht zien kelderen, en dat maakt deze ogenschijnlijke stagnatie erg frustrerend. 

De realiteit is dat de weegschaal er niet toe doet. Aan jou nu de moeilijke opgave om jouw cliënten hiervan te overtuigen.

STAP 1: Zonder kennis geen begrip

De voornaamste oorzaak van onbegrip bij cliënten over ogenschijnlijke stagnatie in het afvallen, is onwetendheid. 

Daarom is het van belang om je cliënten kennis bij te brengen over de volgende factoren die een invloed hebben op het gewicht:

Vet 

Als je cliënt een toename in gewicht meet, zal hij-zij meteen veronderstellen dat dit een toename is in vet.

In werkelijkheid gebeuren toe en afnames van vet heel langzaam. Hele zware cliënten kunnen (in extreme gevallen) 1.5 tot 2 kilo afvallen per week, maar voor magere patiënten zal 400 gram per week meestal het maximum zijn.

Om een halve tot anderhalve kilo vet aan te komen, moet men in een week 3500-10.500 calorieën meer eten dan men verbrandt, wat dus neerkomt op een calorieënoverschot van 500-1500 per dag.

Als je cliënten zich ook maar enigszins houden aan hun dieet, dan moeten ze wel heel erg hun best gaan doen om zo een overmaat aan calorieën binnen te krijgen. Het is belangrijk om je cliënten dit duidelijk te maken, zodat ze niet denken dat vet de boosdoener is wanneer hun gewicht grote verschuivingen maakt binnen een kort tijdbestek. 

Spier

Evenals vet, gaan veranderingen in spiermassa ook op een langzaam tempo. 

Het verschil zit hem erin dat spiergroei tijdens een afval-programma langzaam zal zijn, als het al gebeurd. Spierafname kan daarentegen stukken sneller gaan.

Dit komt omdat spiermassa slechts 500 verbrandbare calorieën bevat. In het (hoogst onwaarschijnlijke) geval dat je cliënt elke dag een calorieën-tekort heeft van 500 en alleen spiermassa verbrandt, dan kunnen ze ruim 3 kilo aan spiermassa verliezen in een week.

Dit is dus een stuk sneller dan de halve kilo vet die ze met hetzelfde caloriën-tekort zouden verbranden. 

Maaginhoud

Behalve daadwerkelijke veranderingen in vet of spier, kan ook het voedsel dat men overdag eet zorgen voor grote veranderingen in gewicht. 

Dit kan makkelijk vergeten worden, maar simpelweg veel eten in je maag en darmen hebben, voegt toe aan je gewicht. Wie veel proteïneshakes drinkt zal weinig maaginhoud hebben, terwijl liefhebbers van vezelrijke groenten en vlees zullen veel meer voedingstoffen bij zich dragen waar geen energie uit wordt gehaald. Deze voedingstoffen drukken de schaal naar beneden, waardoor de cliënt een fout beeld kan krijgen van hoe hij-zij bezig is.

Dit geld ook voor water. Wie een liter water naar binnen giet, zal meteen 1,5 kilo zwaarder zijn, puur omdat er zoveel vloeistof in zijn maag ligt. 

Koolhydraten

Koolhydraten zijn er bijzonder goed in om de gewichtsbalans te verstoren. Dit komt omdat ze in spiermassa worden opgeslagen en per calorie meer wegen dan vet (4 kcal/g tegenover 9 kcal/g voor vet). En wanneer ze in de spieren worden opgeslagen als glycogeen, dan nemen ze 3x zoveel water mee, wat nog eens flink aan het gewicht toevoegt.

Als je cliënt een keer uit eten gaat bij een Indonesisch restaurant, waar de bami onweerstaanbaar blijkt, dan kan het zomaar zijn dat ze door de opslag van glycogeen een stuk zwaarder zijn.

Als je cliënt zich hiervan bewust zijn, zullen ze minder snel in de stress schieten. 

Natrium

Net als koolhydraten kan natrium de opname van water bevorderen, wat gewicht kan toevoegen aan de balans.

Met natrium is de truc echter, dat ons lichaam hierop reageert op basis van onze gewoonlijke inname. Wie normaal gesproken 2000 mg binnenkrijgt per dag, maar dan in een schaamteloze bui een zak chips leeg eet ter waarde van 3000 mg, dan zul diegene een stuk meer water vasthouden dan normaal. Terwijl iemand die gemiddeld 3000 mg per dag binnenkrijgt, geen verschil zal merken.

Wanneer je een gewichtstoename van een cliënt aan het analyseren bent, houd dan diens natrium inname in de gaten.

 

Creatine 

Creatine is een van de weinige supplementen waarvan is aangetoond dat het een kracht boost geeft. 

Als je cliënt dit middel gebruikt om hard te gaan in de sportschool, moet hij-zij er wel rekening mee houden dat dit middel 1 tot 1.5 kilo gewichtstoename teweeg kan brengen door vermeerderde wateropname. 

Bereid ze van tevoren op deze toename voor, zodat ze niet schrikken van de weegschaal.

Coritsol en Stress

Dit is waarschijnlijk de meest frustrerende factor, aangezien het amper meetbaar is, en het gewicht van je cliënt wekenlang kan laten stagneren.

Cortisol is een stress hormoon. Één van de effecten is behoud van water in het lichaam (door kruis reactiviteit met de aldosteron receptor). Veel cortisol in het lichaam kan dus vet afname verbloemen. 

Het vervelende is nu, dat lijnen en sporten beide zorgen voor een toename in cortisol. 

Als je cliënt dus uitstekend bezig is met een calorie tekort opbouwen en zijn hele lichaam te gebruiken met sport (meestal cardio), dan zal zijn cortisol stijgen tot het punt dat het afvallen onberekenbaar wordt.

Echter, ook dingen als slaaptekort, stress uit levensstijl en blessures kunnen een cortisol toename teweeg brengen. 

Als je vermoedt dat dit bij jouw cliënt een rol speelt, dan is de oplossing natuurlijk: verminder de stress.  

Deze simpele oplossing is natuurlijk niet altijd even makkelijk te bewerkstelligen.

Wat jij kunt doen is het calorie tekort van je cliënt verkleinen, minder cardio voorschrijven en je cliënt aanmoedigen om te ontspannen en genoeg slaap te krijgen. Idealiter laat je ze wat yoga en of meditatie doen net voor het slapen gaan. Als cortisol de dader is, dan zullen deze tips helpen om je cliënt dat extra beetje water los te laten zodat het ware gewicht zich toont. 

Begripvolle cliënten zijn tevreden cliënten

Wanneer je cliënten weten dat alle bovenstaande factoren een gewicht verschil van 2.5 tot 5 kilo teweeg kunnen brengen, dan zal dit een gigantisch effect hebben hun geduld. 

Voor jou is er natuurlijk de bonus dat je overkomt als een vertrouwenswaardige expert met verstand van zaken. 

Stap 2: Gebruik Alle Meet Methodes

Hierboven hebben we gezien dat de weegschaal niet altijd een accuraat beeld geeft van hoe goed iemand aan het afvallen is. 

Er zijn echter alternatieve methodes die je cliënten in combinatie met de weegschaal kunnen gebruiken om optimaal hun voortgang te meten. Als je cliënt hiervan op de hoogte is, kan hij-zij het grotere plaatje zien.

 

Lichaam meten met tape

Een van de beste methodes om voortgang te meten, is met een meetlint. 

Een effectief sportregime kan ervoor zorgen dat je cliënt spiermassa kweekt terwijl vetmassa afneemt. Dat kan echter niet worden opgemerkt op de weegschaal, want deze blijft gelijk of toont zelfs meer gewicht omdat spiermassa zwaarder weegt. 

De oplossing hiervoor is het om de week meten van het lichaam op de volgende plaatsen.

  1. Rechter arm recht, linker arm recht
  2. Rechter arm gebogen, linker arm gebogen
  3. Rechter been recht, linker been recht
  4. Schouders op het breedste punt
  5. Borst op het breedste punt
  6. Bovenkant buik, meetlint net onder borstbeen
  7. Midden buik, meetlint net onder rib kast
  8. Onderkant buik, meetlint net onder navel
  9. Heupen, op het breedste punt

 

FILMPJE?

Je wilt het liefst dat er centimeters verdwijnen rond de buik en heupen, al zullen alle metingen omlaag gaan wanneer men afvalt. 

Een afname van 0.75 tot 1,5 centimeter per week is een hele snelheid, maar dit hangt heel erg af van de persoon en diens gewicht, lengte, vetpercentage, etc.

Afhankelijk van genetische aanleg zullen sommigen meer vet verliezen in hun heupen, waar anderen eerst hun bovenbuik voor hun onderbuik. Dunnere cliënten zullen minder snel centimeters verliezen, bij zwaardere cliënten kan het snel gaan.

Waar wij als trainer op moeten letten is het patroon bij elke cliënt. 

Zorg dat ze een realistisch doel uitstippelen voor deze metingen (bijvoorbeeld iets tussen 5 en 15 cm in 12 weken), en volg hun voortgang om zeker te zijn dat ze hun doel op tijd bereiken.

Zelfs als hun gewicht hetzelfde blijft, zullen ze aan de metingen zien dat ze goed bezig zijn.

Prestaties in de Sportschool

Houd in de gaten hoe je cliënten het er van af brengen in de sportschool. Worden ze sterker? Kunnen ze meer herhalingen doen? Nemen ze minder rust?

De kwaliteit van hun trainingsessies kan je veel vertellen over de staat van hun lichaam. 

Zelfs als ze niet sterker worden maar wel hun niveau handhaven terwijl ze een dieet volgen, betekend dit dat ze op het goede pad zitten.

Echter, als ze kracht verliezen en in de sportschool rondhangen als een luiaard, dan weet je dat er iets niet volgens plan gaat. Maak een verandering in hun training en/of dieet. 

De gouden regel voor een personal trainer is: “stop nooit met het volgen van je cliënten.”. 

Voortgang foto’s 

Foto’s van je eigen lichaam zijn waarschijnlijk de meeste directe manier om bij te houden hoe goed je bezig bent wanneer je jezelf het doel heb gesteld om er beter uit te gaan zien. Klinkt logisch toch?

Waarschijnlijk zullen je cliënten ook wel in de spiegel bijhouden hoe ze eruit zien. Het nadeel hiervan is dat ons geheugen erg misleidend kan zijn. Mensen wennen snel aan kleine veranderingen. Kun jij je herinneren hoe je er precies uit zag 3 weken geleden?

Foto’s geven daarentegen wel een objectief beeld van de vooruitgang. Je kunt in een oogopslag je lichaam van nu vergelijken met een moment in het verleden. Cliënten kunnen ook vaststellen welk deel van hun lichaam ze willen verbeteren. 

Niet alle cliënten zullen enthousiast zijn over het idee om foto’s van zichzelf te gaan nemen. Het kan confronterend zijn, omdat er op foto’s niet te verbergen is.

Besef wel dat dit confronterende element de potentie heeft om heel motiverend te werken. Als cliënten niet blij zijn met de foto’s waar ze naar kijken, dan zullen we erop gebrand zijn om hier iets aan te gaan doen door er keihard aan te gaan werken. 

Hou het bovenstaande in gedachte wanneer je aan je cliënten voorstelt om met foto’s te gaan werken. Als ze weten wat de voordelen ervan zijn, zullen ze er sneller mee instemmen. Maak duidelijk dat het voor jou helpt om hun te helpen, en dat het voor hen een grote bron van inspiratie zal zijn. 

Om objectieve resultaten te garanderen, moet je de foto opdracht specifiek maken:

  1. Laat ze drie foto’s nemen: voorkant, zijkant en achterkant.
  2. Zeg dat ze rechtop, maar toch ontspannen moeten staan.
  3. Zorg ervoor dat de foto’s worden genomen onder soortgelijke omstandigheden (licht, hoek, afstand tot camera etc.)
  4. Vraag ze om op de foto’s evenveel te tonen als ze zouden doen op het strand. Dus voor mannen een zwembroek en voor vrouwen een badpak of bikini.

Als een cliënt op één specifiek lichaamsdeel willen focussen, zorg er dan voor dat ze daar close up foto’s maken van zodat jij kan oordelen over die specifieke spiergroep. 

Stap 3: Betere Weegmethode

Zelfs als je cliënt weet waarom de weegschaal alleen momentopnames geeft die een verdraaid beeld van hun voortgang kunnen geven, kan het meten op de weegschaal toch voor frustratie zorgen. 

Gelukkig is er een weegmethode die dit probleem verhelpt.

In de statistiek wordt dit het ‘voortschrijdend gemiddelde’ genoemd. De cliënt krijgt hiermee zijn gewichtsveranderingen te zien in de vorm van een grafiek, en ziet dus in een oogopslag of hij-zij goed bezig is. De pieken en dalen die vaak veroorzaakt worden door de hierboven besproken factoren, worden hiermee buiten spel gezet.

Om dit te doen hoeft je cliënt alleen de laatste 3-10 weegmomenten te delen door de hoeveelheid metingen.

Elke keer dat ze een nieuwe meting doen, kun jij hun huidige gewicht berekenen door de oudste meting buiten beschouwing te laten en de nieuwe mee te rekenen.

Ik geef de voorkeur aan een tijdspanne van 1-2 weken, afhankelijk van de hoeveelheid meetmomenten die je neemt. Gebruik de volgende richtlijnen bij het berekenen van de voortschrijdende gemiddeldes:

  • Als je cliënt elke dag weegt (aanbevolen voor het berekenen van voortschrijdende gemiddeldes), bereken dan een gemiddelde van de afgelopen 7-10 dagen
  • Als je cliënt 2-3 keer per week meet, neem dan een gemiddelde van de laatste 4-6 metingen
  • Als je cliënt zijn gewicht maar 1 keer per week meet, neem dan een gemiddelde van de afgelopen 3-4 weken

Dit helpt erbij om de ontmoediging te voorkomen die veroorzaakt kan worden door een willekeurige schommeling, en houdt hun verwachtingen realistisch. Als ze namelijk in één nacht 1.5 kilo afvallen, zal het voortschrijdende gemiddelde een meer bescheiden gewichtsafname over een periode van tijd aantonen. 

Aan de andere kant, als hun gewicht ineens met 2 kilo toeneemt omdat ze zich een keer laten gaan en een lading nachos eten na een creatine-sessie in de sportschool, dan zullen ze minder teleurgesteld zijn met zichzelf omdat dit maar een klein effect heeft op hun gewichtsgemiddelde.

Zorg er dus voor dat ze hun momentopames negeren en uit gaan van hun voortschrijdende gemiddeldes wanneer ze hun gewicht peilen. 

Handige tip: Je kunt een Excel spreadsheet gebruiken om de gegevens automatisch door formules te laten berekenen. Ook kun je de app “Happy Scale” hiervoor gebruiken. 

Stap 4: Ontvang de Lof die Jij Verdient

Dit artikel geeft jou onder andere de mogelijkheid om te voorkomen dat cliënten jouw de blaam geven voor natuurlijke gewichtschommelingen. 

Onthoud de volgende kernpunten:

  • Geef je cliënten de kennis die nodig is om hun gewicht te begrijpen
  • Houd hun voortgang bij met verschillende methodes, inclusief meetlint, foto’s en sport prestaties
  • Gebruik voortschrijdende gemiddeldes om betekenisloze schommelingen te negeren

Wanneer je nu contact opneemt met jouw cliënten, dan zullen ze enthousiast zijn over hun voortgang. Ze zullen de gestage veranderingen kunnen waarnemen, waardoor jij de lof krijgt die je verdient, en die van jouw een succesvolle personal trainer zullen maken.

 

Lees ook:

9 manieren om je als personal trainer goedkoper te verzekeren >>

Waarom wil jij blogs schrijven als personal trainer? >>

Als personal trainer verhuizen naar een andere sportschool >>

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten