Loading

Blog

blog image

Pas op: Voedingssupplementen, doe het goed!

20 October, 2015 - 13:54

“Baat het niet, schaadt het niet,” is een bekend gezegde dat helaas niet opgaat voor voedingssupplementen. Jaarlijks belanden in Amerika ruim 20.000 personen op de eerste hulp door het gebruik van supplementen (bron). Een groot deel hiervan gebruikte supplementen om extra energie te krijgen of af te vallen.

Ook van vitamines en mineralen kan je een overschot binnenkrijgen. Kleine beetjes zijn vaak niet gevaarlijk, deze worden in het lichaam opgeslagen tot gebruik, of verlaat via de ontlasting of urine het lichaam. Toch kan een te veel aan voedingsstoffen ook slecht voor je zijn. Let daarom altijd op de aanwijzingen op de verpakking en vraag een huisarts of diëtist of je het supplement veilig kunt gebruiken. We beperken ons nu tot de vitamines, de mineralen komen in een later blog!

  • Vitamine A. Een overschot aan vitamine A noemen we hypervitaminose A. Je merkt dit aan gebrek aan eetlust, problemen met je ogen, spierpijn, haarverlies, misselijkheid maar ook klachten die met je brein te maken hebben, zoals hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid. We spreken van hypervitaminose A als je gedurende langere tijd meer dan 3000 microgram vitamine A per dag binnen krijgt. Vergelijk dit met negen boterhammen met leverpastei. Ook voor zwangere vrouwen, en vooral hun baby is te veel vitamine A gevaarlijk. Vrouwen in verwachting kunnen dan ook beter geen orgaanvlees eten.
  • Vitamine B3. Vitamine B3 komt in twee verschillende vormen voor. Nicotinamide kan je in principe niet dusdanig te veel innemen dat je er negatieve gevolgen van ervaart. Deze vorm vind je terug in verrijkte voedingsmiddelen en supplementen. Nicotinezuur daarentegen heeft bij overdosering (meer dan 10 mg per dag) een nadelig effect op de bloedvaten in de huid. Dit heeft echter geen ernstige gevolgen, maar kan zorgen voor een vreemde huidskleur, beter bekend als flushing.
  • Vitamine B5. Ben je in een gekke bui, en neem je 2000 (!) keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid B5, heb je een verhoogde kans op diarree. Anders dan dat, is het niet bewezen schadelijk voor de gezondheid.
  • Vitamine B6. Een overdosis B6 kan leiden tot afwijkingen aan het zenuwstelsel en daarmee dus ook de hersenen. Problemen met het geheugen en andere denkprocessen kunnen hierdoor worden aangetast. Deze problemen komen pas voor bij langdurige overschrijding van de aanbevolen dosering. Om dit te behalen moet je excessieve hoeveelheden voedsel consumeren, of meerdere malen per dag een hoog gedoseerd supplement innemen. Let dus altijd op de voorgeschreven dosis!
  • Vitamine B11. Een te hoge dosis vitamine B11, beter bekend als foliumzuur, heeft op zich geen nadelige gevolgen voor de gezondheid, maar kan wel de symptomen van een tekort aan vitamine B12 door een auto-immuunziekte verbloemen. Hierdoor is het alsnog niet raadzaam om meer dan 1000 microgram synthetische vitamine B11 in de voeding te gebruiken, ongeveer drie keer de dagelijkse aanbeveling. Natuurlijke vitamine B11 wordt door het lichaam niet vrijgemaakt als het lichaam het niet nodig heeft en wordt dus niet opgenomen. Hier geldt dus ook vooral: niet te veel supplementen slikken!

Van vitamine B1, B2, B8 en B12 is het vrijwel onmogelijk om een overschot binnen te krijgen. De negatieve gevolgen hiervan zijn dan ook onbekend.

Ook met supplementen met onder andere cafeïne, carnitine of eiwitten kunnen ook overdoseringen worden bereikt. Ga dus niet zelf dokteren met hoeveelheden en raadpleeg een huisarts of diëtist alvorens te starten met een supplement.

 

 

Lees ook:

Sportletsel; Zorg dat je het voorkomt! >>

Alcoholvrije wijn: Pasdutout! >>

Mattisson healthstyle shakes revieuw >>

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten