Loading

Blog

blog image

Hoe maak je als personal trainer optimaal gebruik van Social Media?

23 September, 2015 - 15:16

Een succesvolle ondernemer worden betekent ook dat je je eigen marketing skills moet inzetten. Één van de marketing tools van dit moment die nog wel eens onderschat wordt is social media en het gebruik hiervan. Door middel van social media kun je gemakkelijk je klanten bereiken en een ‘persoonlijke’ band met ze op te bouwen. Maar waar moet je nu precies op letten om dit optimaal in te zetten?

Klant communicatie

Gebruik social media om met je klant te communiceren. Facebook zet je bijvoorbeeld wat vaker informatief in. Denk hierbij aan je werktijden en -dagen maar ook interessante artikelen over sport en het effect op je lijf passen hier goed bij.

Twitter is bij uitstek goed in te zetten voor korte mededelingen maar ook om klanten je een korte vraag te laten stellen die snel beanwoord moet worden.

Gebruik Linkedin meer voor je zakelijke contacten. Gebruik deze vorm van social media bijvoorbeeld om nieuwe samenwerkingen op te zetten met sportscholen, fysiotherapeuten en gewichtsconsulenten.

Verspreid je kennis

Door informatie te verspreiden die jij bezit over fitness neemt je geloofwaardigheid toe en zullen (potentiële) klanten  sneller terugkeren naar jouw pagina’s voor meer informatie.

Een perfecte manier om dit te doen is om op je website ruimte te maken voor blogs. Plaats deze met regelmaat (beter elke week 1 dan 6 per week en dan een hele tijd niets). Beschrijf in je blogs waardevolle informatie waar klanten iets aan hebben, denk aan voedingstips, oefeningen die ze thuis kunnen doen of informatie over de effecten van sport op je gezondheid. Blogs kan je automatisch door laten plaatsen met een link op je social media waardoor al je volgers direct op de hoogte zijn.

Deel de resultaten

Foto’s en resultaten zijn de beste manier om jouw behaalde resultaten te laten zien aan potentiële klanten.

Vertel het verhaal van een klant die een grote (lichamelijke) verandering heeft doorgemaakt tijdens het trainen met jou. Vraag deze persoon of je vooraf foto’s mag maken (eventueel zonder herkenbaar gezicht) en van het resultaat. Op deze manier kan je mooi laten zien aan zowel de klant als aan nieuwe klanten wat ze kunnen bereiken als ze met jou gaan trainen.

Laat je persoonlijkheid zien

Social media is de plek bij uitstek om te laten zien wie je bent. Zeker op de minder zakelijke zoals Facebook, Twitter of Instagram. Wees niet bang om je mening te geven op iets of om grappige feitjes en weetjes te delen. Hoe persoonlijker je bent, hoe meer je een ‘gunfactor’ krijgt bij je volgers en hoe eerder ze geneigd zijn om het met anderen te delen. Vergeet niet dat je een persoonlijk beroep hebt en wees dus ook hierin niet te zakelijk.

Houdt het actief

Interactie is van groot belang op social media. Start een discussie met je volgers door er een stelling in te gooien en naar hun mening te vragen. Maar vraag ook eens wat zij graag zouden willen zien op jouw website of pagina’s

 

Organiseer een winactie

Een andere manier om wat beweging te realiseren is door een winactie te organiseren. Om het product te winnen moeten mensen je bericht delen op social media en op die manier komt jouw bedrijf ineens bij veel meer mensen onder de aandacht. Misschien heb je wel een leuke partner met wie je samenwerkt die je wat producten beschikbaar kan stellen. Zo niet, geef dan eens een trainingsessie weg, met een beetje geluk houd je hier meteen een nieuwe klant aan over. De perfecte tool om winacties mee te maken is leadpages. Bekijk leadpages hier:

Leadpages bekijken

 

Wees consequent

Als je eenmaal besluit jouw social media uit te breiden zorg dan dat je een plan achter de hand hebt. Je kan niet 2 maanden fanatiek alles posten om vervolgens 2 maanden stil te zijn. Je zult zien dat je hierdoor je geloofwaardigheid (en veel volgers) verliest, waardoor je weer opnieuw kunt beginnen.

Maak voor jezelf een plan hoe vaak je van plan bent iets te plaatsen en houd je hier aan. Wees dus meteen al realistisch. Als je maar tijd hebt voor 2x per week, kies dan hiervoor in plaats van jezelf al meteen stress te bezorgen en dit 10x te willen doen. Op de meeste social media kan je berichten van tevoren inplannen waardoor je dit desnoods voor een paar weken vooruit kan doen en dus ook als je het druk hebt of op vakantie.

Wees trouw naar je volgers en je zult zien dat ze dit ook naar jou zijn.

 

Lees ook:

Hoe kun je als personal trainer door de juiste vragen te stellen meer klanten binnenhalen? >>

Hoe je als personal trainer snel je omzet kunt verhogen >>

Hoe ga je van weinig klanten naar een volle agenda? >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten