Loading

Blog

blog image

Alles wat je moet weten over aminozuren

26 August, 2015 - 13:38

Vetten bestaan uit vetzuren die we kennen als verzadigd en onverzadigd. Koolhydraten bestaan uit ringvormige moleculen die we monosachariden noemen. Zo bestaat ook een eiwit uit zijn eigen bouwstoffen: aminozuren. Dit zijn de bouwstenen van een voedingsstof.

Het lichaam gebruikt eiwitten voor verschillende doeleinden in het lichaam. Zo is het een bouwstof voor de spieren, maar ook een onderdeel van hormonen, deel van het afweersysteem en belangrijk als enzymen in de spijsvertering. Eiwitten doen dus zo veel meer dan alleen spierherstel!

Er zijn veel verschillende aminozuren die we onderverdelen in essentieel, semi-essentieel en niet-essentieel.

  • Essentieel betekent dat het lichaam deze aminozuren niet zelf kan aanmaken. Deze aminozuren moeten dus uit de voeding worden gehaald. We kennen er 8:

    • Fenylalanine. Deze vinden we in kaas, amandelen, pinda’s, sesamzaad, hazelnoten en rijst.

    • Isoleucine. Dit komt voor in zuivelproducten, vlees, kip, vis, schaal- en schelpdieren.

    • Leucine. Dit aminozuur vinden we in rundvlees, kip, eieren en bladgroenten.

    • Methionine, uit eieren, melk, lever en vis.

    • Threonine. Deze vinden we in zaden, kaas, kalkoen, vis, kip, rijst, graan en aardappelen.

    • Tryptofaan, wat we terugvinden in kikkererwten, melk, bananen, chocolade, zonnebloempitten, sesamzaad, kip, aardappel, ei en zalm.

    • Valine. Dit komt voor in zaden, kaas, kalkoen, kip, pistache- en cashewnoten, en vis.

  • Niet essentieel betekent dat het lichaam deze aminozuren wel zelf kan aanmaken, door verschillende processen in het lichaam.

  • Semi-essentieel is de gouden middenweg: het lichaam kan deze aminozuren wel zelf aanmaken, maar heeft hier een essentieel aminozuur voor nodig als onderdeel.

Er zijn ongeveer 20 aminozuren. Als een eiwitbron meerdere essentiële aminozuren bevat, spreken we van een volwaardig eiwit. Veel aminozuursupplementen worden volwaardig geproduceerd, zodat de gebruiker alle stoffen binnenkrijgt die hij of zij nodig heeft om te herstellen van een training of ziekte. Zo’n product heeft een hoge eiwitwaarde.

Het is, ook zonder supplement, goed mogelijk om hoge eiwitwaardes binnen te krijgen. Sommige combinaties van eiwitten werken goed, omdat ze elkaars opname of werking versterken. Voorbeelden hiervan staan in de tabel hieronder.

Sommige aminozuren worden beter opgenomen dan anderen. Eiwitten uit dierlijke bronnen worden doorgaans beter opgenomen dan uit plantaardige bronnen. Hoe meer het eiwit op lichaamseigen eiwit lijkt, des te beter het wordt opgenomen. Dierlijke eiwitten komen helaas vaak voor in combinatie met (verzadigd) vet en veel calorieën. Het is om deze reden belangrijk om eiwit uit verschillende bronnen binnen te krijgen.

 

Lees ook

vleesvervangers, gezonde keuze? >>

Personal trainers, hier is de oplossing voor jouw cliënten, kcalculated inclusief kortingscode! >>

Eten we ze genoeg, die peulvruchten? >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten