Loading

Blog

blog image

Ontbijtgranen gezond?

12 August, 2015 - 18:12

Ik hoor het zo vaak: “Ik ontbijt harstikke gezond, want ik gebruik ontbijtgranen van merk….” Erg leuk, en de reclames doen het O zo goed. Maar is het nu echt gezond, al die ontbijtgranen?

Granen zijn over het algemeen gezond, mits het om volkoren producten gaat. Bij volkoren producten wordt de hele graankorrel gebruikt, waardoor het product meer vitamines, mineralen en vezels bevat dan zijn niet-volkoren familie. Ontbijtgranen daarentegen, zijn vaak bewerkt en meestal niet volkoren.

Wat veel mensen niet weten is dat ontbijtgranen vaak veel suikers- en of vetten bevatten. Reclamebureaus stunten met 0% vet, maar dat leidt vaak wel tot een verhoogd suiker- of zoutgehalte om het smaakverlies te compenseren. En producten met minder suiker bevatten vaak meer vet, om hier weer extra smaak aan te geven. Vaak wordt een product ook extra ‘lekker’ gemaakt met volle zuivelproducten, honing, noten of suiker en siroop. Dit heeft natuurlijk geen effect: je maakt het product zo ongezonder.

Toch gezond ontbijten met ontbijtgranen? Denk dan eens aan de volgende tips:

  • Let op de portiegrootte. Veel producten gaan uit van een portie van 30 á 40 gram. Dit is geen volle kom, maar slechts een paar eetlepels. Je eet dus vaak meer dan je denkt!

  • Gebruik magere zuivel, zoals magere yoghurt, kwark of melk. (Half)volle melkproducten bevatten veel (verzadigd) vet.

  • Varieer eens met een zuivelvervanger, zoals amandelmelk of sojayoghurt. Deze plantaardige alternatieven bevatten vaak weinig calorieën. Kies wel voor de ongezoete variant!

  • Noten, zaden, superfoods… Allemaal erg lekker om je ontbijt op te leuken. Let wel op dat deze producten rijk zijn aan voedingsstoffen, en alles wat je te veel binnenkrijgt, zal je opslaan als vet. Een veel voorkomende fout is dat mensen te veel superfoods eten, letterlijk te veel van het goede! Gebruik niet meer dan een handje (25 gram) per dag van deze producten.

  • Twijfel je over een product? Let op het Vinkje!

 

Lees ook

10 gezonde koolhydraten die passen in een voedzaam dieet >>

10 redenen waarom we gezonde koolhydraten nodig hebben >>

10 tips om makkelijk(er) gezond te eten op het werk >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten